Overdressed tijdens je sollicitatiegesprek

Over het algemeen wordt altijd geadviseerd om jezelf tijdens sollicitatiegesprekken netjes te kleden. Casual kleding is meestal een beetje ‘not done’. Liever overdressed dan underdressed, zo zegt men vaak. Maar is dat écht waar? Een lezer reageerde laatst op een artikel van mij en gaf daarbij aan dat hij zich heel ongemakkelijk voelde in zijn overdressed outfit. Na het betreffende sollicitatiegesprek besloot hij zich nooit meer zo netjes te kleden. Ik snap dat wel. Maar stel je voor, je bent overdressed tijdens je sollicitatiegesprek. Wat doe je dan?

 

Overdressed tijdens je sollicitatiegesprek

Wat is overdressed?

Laat ik als eerste eens beschrijven wat overdressed is. Tenminste, wat je onder deze term kunt verstaan. In het woordenboek wordt het werkwoord ‘ to overdress’ op verschillende manieren vertaald. Het eerste wat mij opvalt is dat niet ieder woordenboek deze term omschrijft als ‘ te(veel) ‘. Vertalen.nu noemt het opdoffen, uitdossen en zelfs toetakelen. Het bab.la woordenboek omschrijft de term als ‘ te netjes/warm kleden’ en Google geeft ook de vertaling ‘ zich te formeel kleden’ aan. Ik vind het lastig. Opdoffen klinkt redelijk positief maar de term ‘ te ‘ zorgt weer voor een negatieve lading.

Ik denk zelf dat de term ‘overdressed’ bij iedereen wat anders betekent. Ja, natuurlijk gaat het om er netjes uitzien, dat kan ik wel voorop stellen. Maar de één zal er een positieve en de ander een negatieve klank aan geven. Dat hangt onder andere af van je ervaringen, kennis en natuurlijk je karakter.

 

Beter overdressed dan underdressed

Persoonlijk ben ik van mening dat je tijdens een sollicitatiegesprek beter overdressed kan zijn dan underdressed. Je laat door je kleding zien dat jij de baan en het gesprek serieus neemt. Iedereen kan aan jou zien dat jij bewust hebt nagedacht over de indruk die je wilt maken en hier ook naar hebt gehandeld. Dat zorgt voor een professionele uitstraling.

 

Liever niet (té) overdressed

Hoewel ik van mening ben dat je beter overdressed kunt zijn dan underdressed, snap ik dat niet iedereen hier zo over denkt. Want met té nette kleding kun je het gevoel krijgen dat je niet bij de omgeving past. Hierdoor is het mogelijk dat jij een opgelaten gevoel krijgt en daardoor liever niet op de betreffende locatie aanwezig bent. Een opgelaten gevoel zorgt ook voor een onzekere uitstraling en dat is natuurlijk niet fijn tijdens een sollicitatiegesprek. Wat kun je doen wanneer jij je ongemakkelijk voelt omdat je het idee hebt dat je overdressed bent?

  • Rechte schouders, borst vooruit: Je hebt een naar gevoel en daar wil jij zo snel mogelijk vanaf. Ja, dat snap ik maar nu zit je in een sollicitatiegesprek. Je wilt de baan waarvoor jij op gesprek gaat en dus kun je maar beter je kans pakken. Dus zet je schouders recht en je borst vooruit. Op die manier maak je meteen een zelfverzekerde indruk en is de kans groot dat niemand jouw onzekerheid ziet.
  • Kijk niet teveel naar je kleding: Door je ongemakkelijke gevoel is de kans groot dat je veel naar je eigen kleding gaat kijken. Je kijkt even naar je beneden, naar je schoenen of pantalon. Niet doen! Hierdoor zal je onzekere gevoel toenemen en dat is het laatste wat je wilt. Het kijken naar jezelf staat trouwens ook niet erg geïnteresseerd. Probeer je kleding even te vergeten en je te focussen op het gesprek.
  • Houd het bij jezelf: In het kader ‘probeer je kleding te vergeten’ is het dan ook niet verstandig om je ongemakkelijke gevoel als gevolg van jouw outfit te uiten bij je gesprekspartner. Natuurlijk kun je ineens zo’n goede klik voelen waardoor jij er uitgooit dat je eigenlijk heel nerveus was door je kleding. En dat dit nu helemaal verdwenen is. Ja, dat kan. Maar dit soort gesprekken kunnen je ongemakkelijke gevoel ook vergroten. Door het uit te spreken wordt het namelijk werkelijkheid. Daarnaast maak je ook nog eens een extra onzekere indruk tijdens het gesprek. Nee, ik raad het je daarom niet aan.

 

Boven alles staat natuurlijk dat het slim is om voorafgaand aan het gesprek de bedrijfscultuur te onderzoeken. Het werkt een beetje hetzelfde als kleding op je eerste werkdag: een eerste indruk is van groot belang. Daarna ben je klaar om met jouw kennis en sociale vaardigheden een dubbele goede indruk te maken. Want daarmee moet je ze natuurlijk volledig overtuigen.

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge