Relatiegeschenken van oude bedrijfskleding blijkt gat in de markt

Duurzaamheid en recycling zijn termen die we steeds vaker horen. Veel kledingbedrijven willen er ‘iets’ mee doen, maar in de praktijk komt er veel meer bij kijken en blijkt het vaak lastiger dan dat men van te voren had ingeschat. Een aantal jaren geleden begon Jolijn Creutzberg om die reden Van Hulley, een bedrijf dat oude overhemden omtoverde in boxers. Allemaal met de hand gemaakt door vrouwen die moeite hebben met het vinden van een baan. Maar sinds kort maakt ze van verschillende soorten bedrijfskleding ook relatiegeschenken. En dat blijkt een gat in de markt te zijn. Tijd voor een gesprek met een inspirerende vrouw die idealisme met commerciële groei weet te combineren…

 

Relatiegeschenken van oude bedrijfskleding blijkt gat in de markt
Jolijn Creutzberg, eigenaresse Van Hulley

Hoe is het idee van Van Hulley ooit ontstaan?

”Jaren geleden zag ik een overhemd van mijn man in zijn kast hangen waarvan de kraag was versleten. Maar verder zag hij er nog prima uit. Het was zijn favoriete overhemd en mijn man wilde hem om deze reden eigenlijk niet weggooien. Toen ben ik achter de naaimachine gaan zitten en heb van zijn overhemd een boxer gemaakt. Ik vond het concept leuk, maar had ook een drukke baan. Ik gaf les aan de Universiteit van Groningen en organiseerde daarnaast beurzen en congressen. Bovendien wist ik dat dit idee nog niet echt zou aanslaan. Mensen waren destijds niet zo bezig met duurzaamheid.

Toch bleef het concept in mijn achterhoofd zitten en begon ik er in 2011 verder over na te denken. Ik wilde kijken of ik het concept kon uitbouwen en daarom ben ik in november 2012 toch hiermee gestart.”

Ben je toen alle boxers zelf gaan naaien?

”Nee, zeker niet. Ik wist dat het niks voor mij zou zijn om de hele dag achter een naaimachine te zitten. Dus ging ik op zoek naar mensen die werkervaring nodig hadden. In de eerste instantie was het mijn idee om deze mensen intern op te leiden zodat ze daarna bij mij konden blijven werken.

Al snel kwam ik er achter dat de dames die bij mij kwamen werken veel meer konden dan alleen het maken van boxers. Ze wilden bovendien ook meer en toen ben ik de koppeling gaan maken met het onderwijs. Inmiddels zijn er jaarlijks 15 vrouwen die in september bij mij beginnen met het opdoen van werkervaring en daarnaast volgen ze een opleiding aan het ROC. Het zijn vrouwen die net in Nederland zijn komen wonen, de taal slecht beheersen en geen netwerk hebben. Door een combinatie van werkervaring bij mijn bedrijf en het leren van de taal op school kunnen ze na een jaar op zoek gaan naar een baan die bij ze past.

Relatiegeschenken van oude bedrijfskleding blijkt gat in de markt
Relatiegeschenken van oude bedrijfskleding blijkt gat in de markt

Na dat jaar hebben ze ook een concreet plan dat we gezamenlijk hebben opgesteld zodat ze weten hoe ze verder kunnen op de arbeidsmarkt. Ik heb een jobcoach in dienst die hierbij helpt.”

 

Hoe werkt het concept eigenlijk, dat je van overhemden boxers maakt?

”Mensen die van een overhemd een boxer willen laten maken, kiezen online een type boxer uit. Vervolgens sturen ze het overhemd op en na een week krijgen ze deze weer terug, alleen dan in de vorm van een boxer.

Meestal doen consumenten dit, maar soms ga ik ook langs bij bedrijven om te vertellen over ons werk. Dat hebben we bijvoorbeeld bij de ING, ABN AMRO en PWC gedaan. Dan vraag ik of mensen hun oude overhemd willen meenemen en na de presentatie mogen ze zelf bepalen of ze hun overhemd wel of niet aan mij mee willen geven. Normaal gesproken kost het €29,50 per overhemd, maar soms wil de werkgever een deel betalen en kunnen de medewerkers op die manier korting krijgen. Vervolgens kom ik een week later weer terug en krijgt iedereen zijn boxer.

Relatiegeschenken van oude bedrijfskleding blijkt gat in de markt

Het zijn trouwens niet alleen mannen die dit doen. Vrouwen leveren ook steeds vaker hun blouse in en laten er een dames broekje van maken. Dat is ook een soort boxer, alleen gebruiken ze hem dan om bijvoorbeeld in te slapen. We maken trouwens ook broekjes voor kinderen.”  

 

Sinds kort kunnen de organisaties die je bezoekt ook hun bedrijfskleding bij jou inleveren. En dan maak jij er relatiegeschenken van. Hoe ben je op dit idee gekomen?

”Inmiddels maken we zo’n 100 tot 150 boxers per maand, maar er is nog steeds een enorm overschot aan textiel. Zeker op het gebied van bedrijfskleding.

Nu kunnen bedrijven hun oude kleding bij ons inleveren en maken wij er allerlei leuke geschenken van. Denk bijvoorbeeld aan een baby-setje met een slabbetje, mutsje en broekje. Het is heel leuk om je collega, die net met zwangerschapsverlof gaat, iets te geven wat echt van het bedrijf komt. Door de stof zijn de items allemaal herkenbaar. 

Maar soms werken we ook samen met bedrijven waarbij de echte, grove werkkleding wordt gedragen. Dan zijn de stoffen dik en stug. Hier kunnen we dan een stoer Barbecue- schort en een bijpassende pannenlap van maken. Dat is leuk om te geven aan het eigen personeel, maar ook aan bijvoorbeeld externe relaties.”

 

Wat gaaf! Maar welke bedrijven doen dit dan?

”Door het concept van mijn bedrijf heb ik vanaf het begin al veel samengewerkt met de gemeente Groningen. Recent hebben zij fluorescerende kleding aan ons gegeven en maken wij daar gymtassen en etuitjes van. Wanneer de milieudienst van de gemeente langs de scholen gaat om te vertellen over hun werk, dan kunnen ze dit aan de kinderen geven. En wanneer de kinderen deze tassen gebruiken voor bijvoorbeeld hun gymspullen, dan vallen ze ook nog op wanneer ze over straat lopen of fietsen. Dat is ook een mooi, extra bijkomend voordeel.

Daarnaast doen we dit ook voor het UMCG, het Universitair Medisch Centrum Groningen. Maar ook voor DJI, de Dienst Justitiële Inrichtingen. Alleen dan maken we andere geschenken zoals een placemat of zakdoek.

Relatiegeschenken van oude bedrijfskleding blijkt gat in de markt

Het zijn allemaal organisaties waar totaal verschillende bedrijfskleding wordt gedragen, maar dat maakt het ook weer uitdagend. Telkens weer gaan we langs bij een bedrijf, bekijken we de oude kleding en bespreken we de wensen en mogelijkheden. Het is echt maatwerk.”

 

Heb nog meer ambities voor de toekomst?

”Het lijkt mij erg leuk om dit concept internationaal uit te breiden. Nu ontvang ik ook wel eens kleding uit het buitenland, maar het is veel beter als we het lokaal kunnen opzetten. Bijvoorbeeld in Duitsland. Dat is een mooie markt om zowel de overhemden als de bedrijfskleding te recyclen.

Zo kunnen we de vrouwen daar ook een kans geven. Want hoe leuk het vermaken van kleding ook is, het geven van een toekomst is toch uiteindelijk het allermooiste om te doen.”

 

 

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge