REMOKey vertelt hoe duurzaam je kleding écht is

Duurzaamheid is een term die je tegenwoordig overal hoort. Men beseft inmiddels dat grondstoffen niet oneindig zijn en de aarde ook niet. Zeker in de kledingindustrie wordt er veel over gesproken. Maar nu steeds meer bedrijven roepen dat ze duurzame collecties verkopen met gerecyclede materialen, vraag je jezelf wel eens af wat dit nu precies betekent. Is het echt wel zo duurzaam? Of is het slechts een verkooptruc en stelt het in werkelijkheid weinig voor? Wat houdt het eigenlijk in?

Martin Havik, oud profwielrenner, zag door de bomen het bos niet meer. Dus startte hij de Recycle Movement en het label REMOkey, dat precies vertelt hoe duurzaam de kleding is die je koopt. En niet alleen waar het van gemaakt is, maar ook welk deel daarvan gerecycled is en wat men daarmee precies heeft bespaard. Inmiddels hebben Nederlandse merken zoals werkkledingproducent Havep, maar ook de Engelse modeketen Asos zich bij hem aangesloten. Tijd voor een gesprek met deze ambitieuze man.

 

Martin, je was voorheen professioneel wielrenner. Hoe ben jij in de kledingindustrie gekomen? 

”Tijdens mijn carrière reed ik veel in Italië en toen ik stopte met het sporten op professioneel niveau, ben ik daar gaan wonen. Ik kwam eerst in Noord Italië terecht en daarna in Prato, een stad die bekend staat om de kledingindustrie. En zo ben ik er eigenlijk ingerold.

REMOKey vertelt hoe duurzaam je kleding écht is

Ik ben toen begonnen als agent en daarna als inkoper in de kledingindustrie. Ik ging op bezoek bij klanten en mijn team op kantoor regelde de acties die daar uit voort kwamen. We werkten voor klanten zoals G-Star, WE Fashion en Scotch & Soda. Maar op een bepaald moment ging ik nadenken over alle stoffen die werden gebruikt en wat er daarna mee gebeurde.

In Prato werd al jaren wol gerecycled. Dat was namelijk vrij eenvoudig en op die manier bespaarde men geld. Verschillende kledingproducenten werkten met dit gerecyclede wol en hadden hun eigen manier om dit te vertellen aan de consument. Maar het verhaal over recycling kwam niet echt aan. Toen bedacht ik mij dat er één systeem moest komen dat het verhaal van recycling op een transparante en eenvoudige manier vertelde. Op die manier is REMOkey ontstaan. De RE staat voor recycling en MO staat voor movement. En movement, bewegen dus, heeft ook weer te maken met fietsen. Met vooruit komen.”

 

Hoe werkt REMOkey dan precies?

”Wanneer je een kledingstuk koopt met een REMOkey, dan zie je aan de binnenkant een label. Op dat label staat voor hoeveel procent dat kledingstuk bestaat uit gerecycled materiaal. Maar ook hoeveel water, CO2 en energie er per kilo wordt gespaard.  

 

Video: uitleg over hoe REMOkey werkt

Er staat ook een QR code op het label. Wanneer je deze met je telefoon scant, dan krijg je een volledig overzicht te zien. Naast de informatie over de besparing op energie, water en CO2 die ook op het label staan, gaat het schema hier dieper op in. Je ziet bijvoorbeeld niet alleen wie de producent van de kleding is, maar ook wie de garen en stoffen hebben gemaakt. Bij ieder materiaal staat dan ook aangegeven hoeveel procent daarvan gerecycled is.”

 

Voorbeeld: mijn eigen broek

Voordat het interview verder gaat kan ik mij voorstellen dat jij, als lezer, je afvraagt hoe dit er in de praktijk uitziet. Nu heb ik vorig jaar een artikel geschreven over hoe je een werkbroeken als vrouw kunt combineren. 

REMOKey vertelt hoe duurzaam je kleding écht is
REMOKey vertelt hoe duurzaam je kleding écht is

Eén van de broeken die ik toen droeg, dat was de Havep attitude dameswerkbroek. Deze bevat een REMOkey aan de binnenkant. Daarop staat dat deze broek voor 66% bestaat uit gerecycled materiaal. 

 

REMOKey vertelt hoe duurzaam je kleding écht is

Wanneer ik online ga kijken naar de specificaties van deze broek, dan krijg ik bovenstaand overzicht te zien. 

– Hier onder gaat het interview verder – 

 

Welke bedrijven hebben op dit moment zo’n REMOkey?

”We zijn op dit moment steeds meer aan het uitbreiden binnen verschillende sectoren in de textiel industrie. En dat gaat best hard. Via Asos alleen al zijn er nu 200.000 spijkerbroeken in de omloop met een REMOkey. Met werkkleding producent Havep hebben we de jeans van de Attitude lijn ook voorzien van een label. Samen met hen ben ik nu aan het kijken hoe we dit verder kunnen uitbreiden.

Maar het gaat wel verder dan dat. Met Anna van Puijenbroek, de directrice van Havep, wissel ik ook ervaringen uit met betrekking tot duurzaamheid en textiel. Het gaat uiteindelijk natuurlijk niet zozeer om het label dat er aan hangt, maar ook om kennisuitwisseling. Hoe maak je kleding duurzaam? Welke methoden gebruik je daarvoor? Het zijn belangrijke thema’s waarbij je elkaar kunt versterken.”

 

Wat zijn je ambities voor de toekomst? Wat is je uiteindelijke doel met REMOkey?

Ten opzichte van andere landen lopen we echt voor wat betreft de recycling van textiel in Nederland. Dat is goed nieuws, maar we zijn er nog lang niet. Kennis delen en uitwisselen is essentieel hiervoor. Ik geef veel ondernemers advies en help ze om de volgende stap te zetten. Wat dat betreft heb ik inmiddels een enorm netwerk opgebouwd. Zie het maar als het ‘steentje in de vijver’, ik help graag mee en deel graag met kennis en ervaring met anderen. 

Naast het al bestaande REMOkey label, zijn we ook druk bezig met het ontwikkelen van een nieuw label, genaamd bAwear. Een label dat niet alleen de effecten van gerecycelde content toont, maar alle milieu effecten in kaart brengt op basis van gevalideerde LCA (Levens Cyclus Analyse) berekeningen. Uiteindelijk willen we hét transparantie label worden in de textielindustrie, de Tour de France onder de labels. Een beetje vergelijkbaar met de energie labels die je nu bij wasmachines ziet, maar dan dus het hele milieu-effect omvattend. 

Kortom, mijn grootste droom ben ik nu aan het neerzetten. Toen ik stopte met de sport wist ik dat ik een team zou gaan bouwen dat een belangrijke bijdrage levert aan het veranderen van de textielwereld. En dat is hard nodig. Ik zit nu in de kopgroep, maar ik ga er ook voor zorgen dat we als eerste over de finish komen …”

 

* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met HAVEP Workwear. Lees voor meer informatie mijn disclaimer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge