Schiphol kiest met nieuwe bedrijfskleding voor compleet andere stijl

Want to read in English? Click here

Afgelopen week maakte Schiphol bekend dat de medewerkers nieuwe bedrijfskleding krijgen. En dus is het tijd om jou te laten zien hoe het eruit ziet en wat er is veranderd. Maar voordat ik dit ga doen laat ik je eerst de kleding zien die voorheen werd gedragen. 

 

Oude Schiphol bedrijfskleding

Het vorige kledingpakket stamt uit 2012 en was ontworpen door bedrijfskleding ontwerper Bas van Wayenburg. De basiskleuren bestonden uit verschillende blauwtinten, gecombineerd met grijs, rood en wit. Daarnaast was er een unieke print gemaakt waarin elementen van Schiphol en Nederland terugkwamen.

Oude Schiphol bedrijfskleding - Bas van Wayenburg
Illustraties: Katja Schellekens

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Amsterdam Airport Schiphol (@schiphol)

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Amsterdam Airport Schiphol (@schiphol)

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Amsterdam Airport Schiphol (@schiphol)

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Amsterdam Airport Schiphol (@schiphol)

Schiphol kiest met nieuwe bedrijfskleding voor compleet andere stijl

Met het nieuwe kledingpakket wil Schiphol duidelijk een andere weg inslaan. Daarvoor hebben ze Karin Slegers, die onder meer de ambulancekleding heeft ontworpen, gekozen als ontwerpster. En het ziet er een stuk sportiever uit dan de collectie uit 2012.

Naast blauwtinten is er ook een kleur roze aan toegevoegd. De prints en streepjes hebben plaats gemaakt voor kleurvlakken en reflecterende strepen. In bovenstaande video zie je alle nieuwe kledingstukken. 

Schiphol kiest met nieuwe bedrijfskleding in compleet andere stijl
Schiphol kiest met nieuwe bedrijfskleding in compleet andere stijl
Schiphol kiest met nieuwe bedrijfskleding in compleet andere stijl
Schiphol zichtbaarheidskleding
Schiphol zichtbaarheidskleding
Foto’s: Schiphol

Schiphol gaat met de tijd mee

In het persbericht over de nieuwe kleding komt duidelijk naar voren dat Schiphol met de tijd mee wil gaan. Zo heeft men aandacht besteed aan duurzaamheid door onder andere de levensduur van de kleding te verlengen. Tijdens de productie is gebruik gemaakt van lyocell (vezel van boomschors) en gerecycled polyester. En wanneer de kleding oud is, dan zal het worden gerecycled. 

De kleding is qua uitstraling ook modern te noemen. De laatste jaren kiezen steeds meer bedrijven voor een casual uitstraling en dat heeft Schiphol ook gedaan. Daarmee is men afgestapt van de nette pakken en gilets. Persoonlijk vind ik dat erg jammer. Ik vind de formele uitstraling beter passen bij de kleding die je veelal ziet in de luchtvaart. Stewardessen, stewards, pursers en piloten lopen immers ook op Schiphol rond. Zij zijn vaak netjes gekleed. Dat zorgt ervoor dat de luchthaven een unieke, bijzondere omgeving is. De kleding creëert een bepaalde sfeer. Door hier casual kleding aan toe te voegen is het geen eenheid meer. Maar goed, dat is mijn mening. Er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die hier juist van gecharmeerd zijn.

Maar bedrijfskleding is natuurlijk van tijdelijke aard. Misschien slaan ze over tien jaar wel een hele andere richting in en gaat men voor driekwart pofbroeken.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Amsterdam Airport Schiphol (@schiphol)

Dat deden ze in 1931 op Schiphol immers ook, toen men nog de vertrektijden met krijt op een bord schreef. Tijden en stijlen veranderen.

Wat vind jij van de nieuwe kleding?

Groetjes,

Aileen

Eén reactie

  1. Laat ik eerlijk zijn; hoe onderscheid ik als passagier personeel van Schiphol van de passagiers van Schiphol. In mijn beleving straalt de kleding geen autoriteit en vakman/vrouw meer uit. Weet je wat ik me afvraag? Of deze casualisering ook van invloed gaat op het salaris. Ik vrees wel namelijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge