Sneakers Adidas X Deutsche Bank leveren 600 euro op

De meeste bedrijven die een jubileum vieren, doen dit door hun medewerkers te bedanken door middel van een cadeau. En zo ook de Deutsche Bank. Ter ere van hun 150 jarige bestaan bracht de Duitse bank, die overigens wereldwijd actief is, in samenwerking met Adidas een sneaker uit. Leuk idee, toch? En toch is er een hoop kritiek op dit initiatief…

 

Financiële problemen

Een jubileum klinkt leuk, maar men heeft eigenlijk weinig redenen om een feestje te vieren. De zakenbank leed afgelopen jaar namelijk een verlies van 5,7 miljard euro. En dat is alweer een stuk meer dan in 2018, toen het bedrijf 52 miljoen in de min stond. Door de grote verliezen werd er een reorganisatie in gang gezet en verloren afgelopen zomer 18.000 medewerkers hun baan. De medewerkers die aan het werk bleven moesten ook inleveren. Zo werden bonussen gehalveerd, de fruitmand op kantoor afgeschaft en gold er een reisbeperking.

Met deze geschiedenis in het achterhoofd is het niet meer dan logisch dat de medewerkers geen royaal cadeau van hun werkgever kunnen verwachten. Maar de bank gooit het nu wel over een hele andere boeg. Het bedrijf heeft in samenwerking met schoenenmerk Adidas een exclusieve sneaker op de markt gebracht. Een limited edition schoen in de bedrijfskleuren blauw en wit, met aan de buitenkant het gouden logo van Deutsche Bank. En daar mogen de medewerkers 80 euro voor betalen.

“Het idee was om iets te bedenken dat de bank haar personeel kon aanbieden om de 150-jarige mijlpaal te vieren en het moest iets zijn dat mensen elke dag kunnen gebruiken. Dus niet alleen een dingetje,” aldus de woordvoerder van de bank. 

Hoewel de aanschaf van de sneaker vrijwillig is, is er een hoop kritiek op het feit dat er geld wordt gevraagd voor iets dat eigenlijk een cadeau had moeten zijn. Ook het bedrag vindt men veel te hoog. Het gaat hierbij om een marktconforme prijs voor een product dat eigenlijk reclame is voor het bedrijf.

 

Investering?

Volgens de woordvoerder van de bank zijn de sneakers, waar slechts 3.000 paren van zijn gemaakt, grotendeels uitverkocht. Maar al snel bleek dat niet iedereen ze ook daadwerkelijk zou gaan dragen. Direct na uitlevering van de schoenen verschenen de eerste al op online marktplaatsen zoals Ebay. Met gemak werden er bedragen tot 600 euro gevraagd voor één paar sneakers.

Sneakers Adidas X Deutsche Bank leveren 600 euro op
Afbeelding: Ebay

En het is nog maar de vraag of dit echt het idee van de medewerkers was. Op een interne blog van de bank kregen medewerkers de tip om de sneakers te gebruiken als investering: “De schoenen zijn meestal het meest waardevol op de dag dat ze verschijnen. Sommigen verhogen hun waarde in de loop van de tijd, maar dan moeten ze ongedragen zijn.”

 

Duurzame ambities

Ook zijn er mensen die zich afvragen hoe deze actie samenhangt met de duurzame ambities van het bedrijf. De Deutsche Bank zegt te streven naar een meer CO2-neutrale manier van werken en de hoeveelheid afval te willen verminderen. Ook geeft men aan innovatieve, nieuwe technologieën op het gebied van duurzaamheid te ondersteunen. 

Nu moet worden toegegeven dat Adidas zich ook bewust is van het milieu. Zo maakte het Wereld Natuurfonds (WNF) in februari nog bekend dat het sportmerk bovenaan de lijst staat van bedrijven die gebruik maken van duurzaam katoen. Maar ondanks dat is en blijft de textielbranche één van de meest milieuvervuilende industrieën ter aarde.

 

Bijzonder, of toch niet?

Als je vanaf een afstand kijkt naar de situatie, dan is het een merkwaardig verhaal. Toch zijn er meerdere bedrijven die in het verleden soortgelijke acties op touw hebben gezet. Luchtvaartmaatschappij Lufthansa bracht in 2018 ook in samenwerking met Adidas een limited edition sneaker uit. Het personeel kon deze aanschaffen voor 55 euro, maar ook deze belandden na de lancering al snel op online marktplaatsen. Destijds werden deze aangeboden voor maximaal 449 euro per paar.

Ook verzekeringsmaatschappij Allianz heeft in samenwerking met Adidas een sneaker uitgebracht. Deze is online nog steeds te koop voor medewerkers. Die hoeven er op hun plaats slechts 50 euro voor neer te tellen.

Lufthansa sneaker
Foto: Lufthansa sneaker
Allianz sneaker
Foto: Allianz sneaker

Zo vreemd is de samenwerking tussen Deutschen Bank en Adidas dus niet. En toch begrijp ik de kritiek. We hebben het natuurlijk wel over bank die in zwaar weer verkeert, bezig is met bezuinigingen en medewerkers ontslaat. Het is in deze situatie lastig te begrijpen dat de bank het personeel, dat al moet inleveren door de reorganisatie, ook nog eens moet betalen voor haar eigen cadeau.

Wat vind jij? Hadden ze het beter niet kunnen doen of moeten dit soort initiatieven ook in tijden van bezuiniging mogelijk zijn?

 

Groetjes,

Aileen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge