Stewardess ontslagen wegens halve kilo ‘overgewicht’

Jawel, je leest het goed. Een stewardess die werkte voor Malaysia Airlines is ontslagen omdat ze bijna een halve kilo te zwaar was. Ze stapte naar de rechter om het ontslag aan te vechten, maar zonder succes. De rechter stelde de luchtvaartmaatschappij in het gelijk…

Stewardess ontslagen wegens halve kilo 'overgewicht'

Foto: Pixabay

Halve kilo ‘overgewicht’

Na 25 jaar dienstverband werd het contract van de medewerkster beëindigd. Op dat moment woog zij 60,3 kilo in combinatie met een lichaamslengte van 157,5 centimeter. En dat is volgens Malaysia Airlines te zwaar.

De luchtvaartmaatschappij houdt zich strikt aan het bekende BMI systeem waarbij aan de hand van je lichaamslengte wordt bepaald welk gewicht hierbij gezond is. Volgens dit systeem mocht de vrouw maximaal 59,9 kilo wegen om ”gezond” te zijn. Ze was dus 0,4 kilo te zwaar.

Genoeg kansen gehad

De vrouw diende na haar ontslag een klacht in tegen het bedrijf bij de rechtbank. Deze heeft op 14 februari jl. geoordeeld dat de luchtvaartmaatschappij juist heeft gehandeld. 

“De rechtbank is ervan overtuigd dat het bedrijf de eiser voldoende kansen had geboden om zich aan het beleid van het bedrijf te houden en dat de eiser ondanks de vele kansen echter consequent haar optimale gewicht niet had bereikt,” aldus rechtbankpresident Syed Noh Said Nazir.

 

Geen discriminatie

Malaysia Airlines hanteert sinds 2015 een streng beleid rondom gewicht. Destijds werd richting het personeel gecommuniceerd dat dit vooral te maken had met de representativiteit en de veiligheid van passagiers tijdens de vluchten. Medewerkers die te zwaar waren kregen hulp van een arts om af te vallen.

Tijdens de rechtszaak werd aangegeven dat de stewardess 18 maanden de tijd heeft gehad om af te vallen. In deze periode is zij meerdere malen niet komen opdagen tijdens weegbijeenkomsten. De advocaat van de dame gaf aan dat haar gewicht geen probleem zou zijn tijdens het uitvoeren van haar werkzaamheden. Ook werd er gewezen naar concurrenten zoals British Airways, Lufthansa, KLM en Qantas, waar men ook geen regels heeft rondom gewicht.

De rechter gaf aan dat het bedrijven vrij staat om regels rondom gewicht op te stellen. Er was ook geen sprake van discriminatie, omdat de regel voor alle bemanningsleden gold. Daarnaast kreeg ook iedereen de kans en hulp aangeboden om het gewenste gewicht te bereiken.

 

Hoe is dit mogelijk?

Tijdens het lezen van dit soort nieuwsberichten denk je vaak dat het de ver-van-je-bed-show is. Dat dit in Maleisië gebeurt en de rechter hier vast anders zou oordelen. Toch mag je onder bepaalde omstandigheden dit soort eisen stellen, zo geeft juriste Kim Hendriks aan.

In eerste instantie geldt dat je personeel niet zomaar mag beoordelen op uiterlijke kenmerken. Het stellen van eisen aan personeel is echter onder bepaalde omstandigheden toegestaan, mits dit geen ongeoorloofde ongelijkheid oplevert, redelijk en billijk is.

Het maken van onderscheid of eisen stellen aan iemands uiterlijk (in dit specifieke geval het gewicht) is dus in beginsel toegestaan. Je kunt je indenken dat voor bepaalde beroepsgroepen of functies het uiterlijk belangrijk is, met name functioneel gezien. Denk hierbij aan een buschauffeur met overgewicht die amper achter het stuur kan zitten. De scheidslijn tussen discriminatie en functionaliteit is klein.”

Dat de dame volgens het BMI systeem 0,4 kilo overgewicht heeft, lijkt geen functionele belemmering voor haar werk. Toch benadrukt Hendriks dat je volgens de wet niet discrimineert wanneer je eisen stelt aan gewicht, mits het niet gaan om een handicap.

Een klein lichtpuntje is misschien de bekende uitspraak van het Europees Hof van Justitie een aantal jaren geleden, waarbij een Deense kinderoppas die na 15 jaar werd ontslagen – naar eigen zeggen – vanwege zijn zwaarlijvigheid, zijn ontslag aanvocht. Het Hof oordeelde in deze zaak dat ernstig overgewicht een handicap kan zijn. En discrimineren op basis van een handicap is niet toegestaan.

Deze uitspraak is het geval van de stewardess van Malaysia Airlines niet aan de orde. De dame in kwestie woog volgens de berichtgeving slechts 0,4 kilo meer dan was toegestaan.”

 

Wetgeving vs realiteit

Het geeft, ondanks dat het wettelijk is toegestaan, een vreemd gevoel. Wanneer deze vrouw veel zwaarder was geweest, dan was het een handicap en had ze waarschijnlijk niet ontslagen mogen worden. Maar juist omdat het gaat om nog geen halve kilo mogen ze haar wel ontslaan. 

Afgezien van de juridische afweging kun je vraagtekens zetten bij het BMI systeem. Het is al jaren bekend dat dit niet de juiste manier is om te bepalen of iemand wel of niet gezond is. Zo is uit onderzoek gebleken dat mensen met een laag BMI en veel lichaamsvet meer kans hebben om te overlijden dan mensen die volgens het systeem overgewicht hebben en wellicht minder lichaamsvet.

Maar of het systeem nu wel of niet deugt, dat maakt voor de luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk niet zoveel uit. De branche staat al lange tijd bekend om de strikte regels rondom het uiterlijk van stewardessen. In mei 2019 was TUI Fly in Nederland nog in opspraak omdat de stewardessen maximaal maat 40 mochten hebben. Na alle commotie werd de regel ingetrokken. Maar in de zomer volgde Qatar Airways, die zelfs eiste dat vrouwen de haren op hun armen en gezicht moesten verwijderen. 

Dus hoe naar het ook klinkt, het verbaast mij niet dat een stewardess wegens 0,4 kilo overgewicht ontslagen kan worden. Maar laten we het vooral bespreken in de media. Want zolang dat gebeurt, is dat tenminste een teken dat we het niet normaal vinden.

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge