Suitsupply lanceert campagne en men is gechoqueerd

Mocht je het hebben gemist, gisteren lanceerde Suitsupply hun nieuwe campagne. En zoals we inmiddels zijn gewend gaat dit niet geheel geruisloos. Waar het pakkenmerk voorheen vriend en vijand met naakte vrouwen én daarna weer met naakte mannen (Suistudio) choqueerde, was het nu tijd voor een nieuwe manier. Of een nieuwe truc, zoals velen zeggen. Dit keer koos Suitsupply voor zoenende mannen.

 

Video en foto’s

Mocht je het nog niet hebben gezien, de video van deze campagne kun je hier onder bekijken.

 

Maar de meeste ophef ontstond rondom Instagram. Daar plaatste Suitsupply drie foto’s uit de video en verloor door deze actie in een paar uur tijd 13.000 volgers.

New Spring Summer 2018 | Find Your Perfect Fit

Een bericht gedeeld door Suitsupply (@suitsupply) op

 

New Spring Summer 2018 | Don’t Just Fit In

Een bericht gedeeld door Suitsupply (@suitsupply) op

New Spring Summer 2018 | Find Your Perfect Fit

Een bericht gedeeld door Suitsupply (@suitsupply) op

Ik durf toch wel te zeggen dat gisteren het internet ontplofte na de lancering van deze campagne. Iedereen vindt er ook iets van. Zinnen zoals ‘het gebruiken van homo’s’, ‘ik hoef niet te kijken naar zoenende mannen’ en ’trap er niet in’ kwamen voorbij. Maar anderen vinden het een goede zet. Zo zijn er mensen die het juist toejuichen en aangeven dat het ook eens tijd is om homo’s te laten zien in reclames. Juist omdat het een taboe is in vele landen.

 

Waarom?

Dat is ook meteen waar SuitSupply gisteren mee werd geconfronteerd: de kritiek uit verschillende landen. Directeur Fokke de Jong had zich voorbereid op commentaar, maar had deze grote hoeveelheid kritiek niet verwacht. In een interview vertelt hij dat er aan het begin van de dag vooral veel reacties uit Rusland en Oost-Europa kwamen. De winkels ontvingen daar ook boze telefoontjes. Maar later op de dag kwam er ineens ook een grote hoeveelheid kritiek uit Amerika. Het grootste deel van de volgers van Suitsupply komt daar immers ook vandaan.

Ondanks dat het bedrijf e-mails ontvangt van klanten die aangeven dat ze nooit meer een pak zullen kopen bij Suitsupply, heeft de Jong geen spijt. Hij zegt dat hij het natuurlijk jammer vindt dat ze klanten zijn verloren, maar het geeft in zijn ogen ook de urgentie van het onderwerp aan. Hij vindt dat homoseksualiteit een mooi en relevant, maar ook een onderbelicht thema is in de reclamewereld. Verder geeft hij aan dat dit is waar Suitsupply voor staat en als ze daardoor klanten verliezen, dat is het maar zo.

Maar de ophef kent natuurlijk ook zijn grenzen. Zo zullen we hier in Nederland binnen enkele weken zowel online als op straat deze reclame te zien krijgen, maar dat is niet overal het geval. In Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten pakt Suitsupply het anders aan. De Jong vertelt dat dit daar niet mogelijk is. ”Dan wordt de winkel gesloten en het personeel gearresteerd. Voor die landen hebben we wel andere versies, nog steeds met twee mannen, maar niet zoenend. Je moet daar binnen de kaders van de wet blijven.”

 

Dezelfde truc?

Veel mensen noemen het een truc, een marketingactie om maar ophef te veroorzaken. Een truc zou ik het zelf niet noemen, maar marketing is het natuurlijk wel. Dat geeft de Jong zelf ook aan. Het is reclame, dus marketing.

Maar in tegenstelling tot de afgelopen jaren bekroop mij gisteren een ander gevoel bij het kijken naar de nieuwe beelden van Suitsupply. Tenminste, heel anders dan toen ik naar in het verleden naar andere reclames van het bedrijf keek. Eindelijk een goede reclame, zo was mijn eerste gedachte gisteren. Nog voordat ik al het commentaar had meegekregen was ik ineens trots op Suitsupply. Een Nederlands pakkenmerk dat internationaal durft uit te komen voor onze normen en waarden. Voor iets waar wij voor staan. Tenminste, waar een groot deel van Nederland voor wil staan. Want nog steeds worden er hier mannen in elkaar geslagen en durven om die reden veel verliefde, homoseksuele stellen niet hand in hand te lopen. Volgens onderzoek vindt één op de drie Nederlanders het aanstootgevend om zoenende mannen te zien. Maar ondertussen vindt negentig procent dat homoseksualiteit prima is.

 

Ga jij het maar doen

Oké, dus nu hebben we een Nederlands pakkenmerk dat internationaal een groot succes is. Dat in 24 landen actief is en hard groeit. Maar die ook het risico durft te nemen om klanten te verliezen met reclame. Reclame dat controversieel is, maar wel gaat over iets waar een groot deel van Nederland voor staat. En zou het niet mooi zijn als meer landen in gaan zien dat liefde ook gewoon liefde is? Want laten we eerlijk zijn; wat je in deze reclame ziet zijn mannen die met hun houding laten zien dat ze elkaar lief vinden. We hebben het niet over porno. Ze raken elkaar zachtjes aan, lopen hand in hand en zoenen.

En natuurlijk, ik snap dat er mensen zijn die zeggen dat ze met deze campagne niet hun voorgaande seksistische uitingen kunnen goedpraten. Maar aan de andere kant; ga jij het maar eens doen. Je hebt een bedrijf met een omzet van ruim 200 miljoen, waarbij Amerika met 70 miljoen het land is dat zorgt voor de meeste inkomsten.

Dan besluit je om te kiezen voor zoenende homo’s als thema voor je nieuwe, internationale campagne. Maar je zet niet alleen twee zoenende mannen neer. Nee, je koppelt je hele merk hier aan. Want met teksten als ‘Don’t Just Fit In’ en ‘Find Your Perfect Fit’ vergelijk je het kiezen van een partner die bij je past met het kiezen van een pak. En pakken, dat is waar SuitSupply voor staat.

Dus ja, het is marketing. En ja, het is een manier om aandacht te trekken. Maar kunnen we ondanks alles ook gewoon respect hebben voor het feit dat er een Nederlands bedrijf is die homoseksualiteit op zijn eigen manier internationaal onder de aandacht wil brengen? Om te zorgen dat er eens over gesproken gaat worden? Met alle risico’s van dien? Want ja, je kunt een hoop zeggen. Maar ze doen het wel gewoon.

 

Wat vind jij van deze Suitsupply reclame?

 

Groetjes,

Aileen

 

p.s: Voor de oplettende lezers, gisteren was er inderdaad geen nieuw artikel op Prettybusiness. Achter de schermen waren wat technische problemen waardoor het artikel van gisteren niet online kon komen. Daarom heb ik besloten om vanavond een nieuw artikel te publiceren. Verder blijft het publicatieschema gewoon doorgaan, dus zondag rond 19:00 kun je weer het volgende artikel verwachten. 

2 reacties

  1. Ik heb er geen problemen mee. En het toont zeker lef, omdat ze weten dat ze klanten zullen verliezen, maar aan de andere kant krijgen ze er ook weer nieuwe klanten mee.
    Ik heb sowieso een hekel aan mensen die gaan bellen met een bedrijf om hun verontwaardiging te spuien. Alsof dat wat veranderd. Hoewel, zoals een kinderfeestje met cowboys tegenwoordig ook als racistisch wordt gezien vind ik ook tenenkrommend.En dan doen ze het maar niet.
    Ik zie geen kwaad in deze campagne, je doet er niemand pijn mee. Mannen dragen pakken en niet alleen hetero mannen. En juist veel homo’s dragen vaak de mooiste kleding.Dus met die “doelgroep” zitten zij zeker goed. 🙂
    Babs onlangs geplaatst…All Our Love for Lisbon! OPI introduceert nieuwe voorjaarscollectie 2018My Profile

  2. Hi Such a nice post when i am searching on Google About Men’s Fashion then i am reached on your site your article is very good i would like to share it…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge