Vorige week schreef ik een artikel over hoe ver jongeren willen gaan met betrekking tot het aanpassen van het uiterlijk voor een baan. Daaruit bleek dat Nederlandse jongeren in vergelijking met andere landen bereid zijn om veel te veranderen. Na het lezen van deze onderzoeksresultaten begon ik mij af te vragen waar de grens ligt. Kan jouw (nieuwe) werkgever alles vragen? Wat wel en wat niet? Dit artikel gaat daarom over je uiterlijk aanpassen voor een baan: waar ligt de grens?
Om antwoord te kunnen geven op deze vraag heb ik contact gezocht met Charlotte Meindersma, jurist en eigenaresse van Charlotteslaw. Ik volg haar blogs al geruime tijd en ben dol op de manier waarop zij juridische vraagstukken in eenvoudige taal uitlegt aan de lezer. Helder en toegankelijk: I love it! En gelukkig was ze bereid om mij te helpen met haar juridische kennis.
foto: Arnold Reyneveld
Wat mag een werkgever vragen?
”Wat een werkgever van een werknemer mag verlangen heeft vooral te maken met de functie. Daar moeten we dus zoeken naar de scheidslijn. Je kunt dus niet van een uiterlijk kenmerk zeggen dat het altijd wel of juist nooit gezien mag worden. De belangrijkste redenen om iemand te kunnen verplichten wel of niet iets aan het uiterlijk te wijzigen zijn functie (beroep), veiligheid, bedrijfskleding en klantcontact. ”
Voorbeelden
Een baas kan dus niet alles van je vragen. Het hangt van verschillende factoren af en daardoor is het een grijs gebied. Charlotte noemt een aantal voorbeelden om duidelijk te maken waar de grenzen per beroep ongeveer kunnen liggen;
”Voor een model is het uiterlijk bijvoorbeeld heel nauw verbonden met het werk. Die zal zich dus aan moeten passen als daar om gevraagd wordt. Alles uiteraard binnen de grenzen van de redelijkheid. Afvallen tot een ongezond laag gewicht kan eigenlijk niet gevraagd worden.
Op een callcenter hoeven tattoos misschien niet bedekt te worden en gaat het er alleen maar om dat iemand schone kleding aanheeft. Maar wanneer iemand het merk vertegenwoordigd, bijvoorbeeld door in een winkel te werken, dan kan het best zijn dat gevraagd wordt om tattoos te bedekken, dat vrouwen met lang haar het altijd opgestoken/in een elastiekje moeten dragen. Zo kan er ook geeist worden dat er bedrijfskleding gedragen moet worden of dat in elk geval het bedrijfsshirt gedragen moet worden met daarbij de eis dat daar een zwarte broek en zwarte schoenen onder gedragen moeten worden. ”
Het belangrijkste
Oké, stel je nu voor dat jouw baas eisen stelt. Door de voorbeelden die zijn genoemd kun je inschatten of deze redelijk zijn. Maar zijn er nog meer zaken waar je op kunt letten?
Belangrijk is vooral dat de eisen niet onredelijk mogen zijn. Hoge eisen stellen aan kleding of uiterlijk van iemand die in een callcenter werkt mag niet. Dat is immers nergens voor nodig, want niemand zal hen zien. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen eisen gesteld mogen worden.
Verder moeten de eisen objectief en voor iedereen hetzelfde zijn. Iedereen moet gelijk behandeld worden, ongeacht bijvoorbeeld geslacht of geloof. Als vrouwen oorbellen mogen dragen, mag bij een man niet verboden worden om oorbellen te dragen, bijvoorbeeld.
Conclusie
Door de antwoorden van Charlotte kan ik concluderen dat voorschriften met betrekking tot het uiterlijk op het werk;
- Afhankelijk zijn van de werkomgeving;
- Vooral te maken hebben met je functie;
- Voor iedereen hetzelfde dient te zijn
Dit thema is bij bedrijven een terugkerend onderwerp dat vaak zorgt voor verwarring. Werkgevers weten niet altijd wat ze kunnen vragen en werknemers vinden het lastig om de grenzen in te schatten. Ik ben dan ook blij dat ik voor dit artikel de expertise van Charlotte heb mogen gebruiken om een antwoord te geven op deze vraag.
Groetjes,
Aileen
Ik weet dat ook in een callcenter toch wel eens bepaalde eisen worden gesteld aan kleding/uiterlijk, met het idee dat er altijd een opdrachtgever/klant zou kunnen komen. Daarmee zou het wel weer een redelijk verzoek zijn.
Ja, ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Bij het callcenter waar ik werkte stelden ze onwijs veel eisen. Aan de andere kant had ik in een jaar tijd maar één klant gezien. En diegene heb ik niet eens persoonlijk gedag kunnen zeggen want dat was op afstand. Vind het redelijk om dan te vragen of mensen representatief gekleed willen gaan maar ook daar moet je naar mijn mening niet doorschieten.