Uniformen Delta Airlines gaan de prullenbak in

Afgelopen maand werd bekend dat de medewerkers van Delta Airlines van plan waren om een rechtszaak aan te spannen in verband met hun uniformen. Deze zouden ziekmakende stoffen bevatten waardoor medewerkers last hadden van onder andere migraine, bloedneuzen en haaruitval. Maar de rechtszaak lijkt voorlopig van de baan…

Uniformen Delta Airlines gaan de prullenbak in

Uniformen Delta Airlines – Foto: Delta Airlines

Uniformen Delta Airlines gaan de prullenbak in

Delta Airlines schrijft in een e-mail aan de medewerkers dat zij inmiddels actie hebben ondernomen. “We hebben deze situatie niet voor iedereen kunnen oplossen, wat altijd onze topprioriteit is geweest. Daarom kondigen we een volledig nieuw uniform programma aan.” Het bedrijf heeft als doel om de nieuwe kleding eind 2021 te kunnen aanbieden. Tot dat moment krijgen de medewerkers tijdelijke uniformen, die vanaf mei uitgereikt zullen worden. 

Omdat de rechtszaak is aangespannen door hoofdzakelijk vliegend personeel worden alleen hun uniformen vervangen. Het grondpersoneel zoals de monteurs en transportmedewerkers zullen hun huidige uniform behouden. Delta Airlines heeft bekendgemaakt dat de nieuwe uniformen miljoenen dollars gaan kosten.

 

Lands’ End

Rondom kledingfabrikant Lands’ End, de producent van de uniformen, was het tot op heden erg stil. Ondanks dat de rechtszaak tegen hen werd aangespannen, weigerden ze commentaar te geven.

Het bedrijf zei dat ”de kledingstukken voldoen aan de strengste wereldwijde normen of deze zelfs overtreffen”. Daarnaast zeiden zij dat “wij onze samenwerking met Delta Airlines waarderen en blij zijn met hen samen te werken om veilige, innovatieve uniformen te leveren.”

Uniformen Delta Airlines gaan de prullenbak in

Uniformen Delta Airlines – Foto: Delta Airlines

Schade beperken

Delta Airlines heeft met de nieuwe uniformen voor de politiek correcte weg gekozen. En dat is een slimme zet. Hadden ze dit niet gedaan, dan waren ze in een ”welles-nietesspel” terechtgekomen. Want ondanks dat het bedrijf door middel van een onderzoek had aangetoond dat de gebruikte stoffen veilig waren, bleven de klachten aanhouden. Sterker nog, de medewerkers hadden zelf ook een onderzoek laten uitvoeren dat het tegenovergestelde bewees. Daaruit bleek dat de materialen wel degelijk giftige stoffen bevatten.

Het blijft dus de vraag wat er nu aan de hand is. Zijn het de stoffen die de medewerkers ziek maken of ligt het ergens anders aan? De kans is groot dat we het nooit zullen weten. En waarschijnlijk maakt het de luchtvaartmaatschappij ook niet meer uit. Het kwaad is toch al geschied. De organisatie heeft qua imago al een deuk opgelopen, die ze nu proberen te herstellen. Want het is natuurlijk niet zo chique om als werkgever in het nieuws te komen omdat je de gezondheidsklachten van je medewerkers niet serieus neemt. 

Hoewel het incident niet de schoonheidsprijs verdient, verwacht ik dat Delta Airlines hier wel bovenop komt. Zij zijn natuurlijk uiteindelijk de werkgever die de oplossing heeft aangeboden. Wellicht onder druk van de pers en de rechtszaak, maar ze hebben wel het laatste woord. En met een winst van 6,2 miljard (2019) verwacht ik niet dat een paar miljoen de organisatie ten onder zal brengen. 

 

Hoe nu verder?

Ik denk dat het verhaal vooral voor Lands’ End een behoorlijke klap is. Voor een bedrijf zijn dit soort opdrachten enorm lucratief. Lands’ End heeft niet alleen in één keer een grote order naar binnen gesleept, maar zijn gedurende een aantal jaren ook verantwoordelijk voor de levering van nieuwe uniformen. In totaal kleedt de producent 64.000 Delta Airlines medewerkers, waarbij nu 35.000 personen afvallen omdat dit het vliegend personeel betreft. En die groep krijgt nu nieuwe kleding, waarschijnlijk geproduceerd door een ander bedrijf.

Dat betekent dat Lands’ End de aankomende jaren meer dan de helft minder kleding zal leveren aan de luchtvaartmaatschappij. Dit is een flinke tegenvaller in een tijd waarbij kledingproducenten al in zwaar weer verkeren. En dat is voor Lands’ End niet anders.

In 2002 ging het nog erg goed met het bedrijf. De omzet was verdrievoudigd. In 2014 stapte het bedrijf naar de beurs, maar had weinig succes. Na een korte piek begin 2015 lijkt het alleen maar slechter te gaan. In 2016 werd bekend dat Lands’ End 7,7 miljoen verlies draaide. Sindsdien is het wat stiller rond het bedrijf en gaat het op de beurs steeds slechter. 

Daarnaast heeft het bedrijf door het incident te maken met imagoschade. Ondanks dat zij niet enkel bedrijfskleding leveren, ze verkopen online ook vrijetijdskleding en interieur artikelen, zal dit de winst zeker beïnvloeden. Organisaties die op zoek zijn naar bedrijfskleding kunnen immers kiezen uit een grote groep leveranciers. Het is over het algemeen een behoorlijk concurrerende markt. En als er zoveel keuze is, dan kies je natuurlijk niet voor een bedrijf dat gezondheidsklachten heeft veroorzaakt. Want of het nu waar is of niet, Lands’ End staat daar nu bekend om. 

En juist het feit dat organisaties minder snel voor deze kledingproducent zullen kiezen, maakt het bedrijf nog kwetsbaarder. Ik hoop het niet, maar het zal mij niet verbazen als Lands’ End geen lang leven meer heeft. Dit incident kan zomaar de druppel zijn die de emmer heeft doen overlopen.

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge