United Airlines maakt mondmaskers van bedrijfskleding

Nu steeds meer luchtvaartmaatschappijen hun werk weer oppakken, groeit de vraag naar beschermde middelen. Hoe ga je alle medewerkers bijvoorbeeld voorzien van een mondmasker? Bij het Amerikaanse United Airlines heeft men daar iets creatiefs op bedacht…

 

United Airlines maakt mondmaskers van oude bedrijfskleding

Sinds januari hebben 28.000 medewerkers nieuwe bedrijfskleding ontvangen, ontworpen door Carhartt Company Gear. In eerste instantie was de luchtvaartmaatschappij van plan om de oude kleding te verwerken in tapijt en als isolerend materiaal. Maar dat plan veranderde toen COVID-19 om zich heen greep en een groot deel van de economie, waaronder de luchtvaart, op zijn kop zette.

United Airlines maakt mondmaskers van bedrijfskleding
Persfoto United Airlines

Toen United Airlines langzaam weer startte met reguliere vluchten besloot het bedrijf om mondkapjes te verplichten voor zowel het personeel als de passagiers. Op dat moment werd het oorspronkelijke plan rondom de oude bedrijfskleding omgegooid. Men wilde de stof gebruiken voor mondkapjes in plaats van tapijt en isolerend materiaal.

United Airlines maakt mondmaskers van bedrijfskleding
Persfoto’s United Airlines

”Dit was een kans om iets extra’s te doen voor onze werknemers om ze veilig te houden. En we kunnen tegelijkertijd trouw blijven aan ons streven om een ​​van de meest duurzame luchtvaartmaatschappijen ter wereld te zijn,” zegt Janet Lamkin, werkzaam bij United Airlines als president van Californië.

Het bedrijf heeft bekendgemaakt dat men van 5,6 kilo stof zo’n 7.500 mondmaskers kan maken. Om dit te realiseren werkt men samen met Looptworks, een Amerikaanse organisatie die gespecialiseerd is in de recycling van oud textiel. 

United Airlines maakt mondmaskers van bedrijfskleding
Persfoto United Airlines
United Airlines maakt mondmaskers van bedrijfskleding
Persfoto United Airlines

Slimme oplossing

Het is niet alleen een duurzame oplossing, het initiatief is ook een geweldige vorm van marketing. Op de eerste plaats omdat men door het hergebruik van oude bedrijfskleding trouw blijft aan de kleur en stijl van het bedrijf. Wanneer het bedrijf mondkapjes elders had besteld, dan was het een stuk lastiger geweest om een stof of combinatie van stoffen te vinden die bij het huidige uniform passen. 

Daarnaast is het een goede manier om het bedrijf in een positief daglicht te zetten. Inmiddels hebben meerdere media het nieuws opgepikt en gedeeld, inclusief foto’s en de visie achter deze actie. 

Ik vraag mij ondertussen wel af hoe veilig de kapjes zijn. Stoffen die al zo lang zijn gedragen en talloze keren zijn gewassen, zullen die niet erg dun zijn geworden in de tussentijd? Beschermen ze wel voldoende? Zolang er geen regels zijn rondom de stof van mondkapjes, zullen we het antwoord op deze vragen waarschijnlijk nooit weten. Maar duurzaam en goede PR, dat is het zeker.

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge