UPS schrapt baardverbod en discriminerende kledingvoorschriften

Deze maand is bekend geworden dat de wereldwijde postbezorgservice United Parcel Service (UPS) de dresscode voor het personeel heeft versoepeld. Het bedrijf zegt op deze manier ‘diversiteit te vieren’. Maar er zit veel meer achter deze koerswijziging…

UPS schrapt baardverbod en discriminerende kledingvoorschriften

Op 10 november jl. publiceerde de Wall Street Journal een artikel naar aanleiding van een intern document van UPS over de kledingvoorschriften.

Hierin staat onder meer dat chauffeurs een baard mogen dragen of gezichtsbeharing mogen hebben. Voorwaarde is dat het er zakelijk uit moet zien en geen gevaar mag vormen voor de veiligheid. Ook zijn ‘expliciete haarstijlen’ zoals afro’s, vlechten, krullen, locs en knopen toegestaan. Daarnaast zijn genderspecifieke regels zoals het verbod op lang haar bij heren geschrapt. De chauffeurs mogen vanaf heden ook zichtbare piercings in het gezicht dragen, mits deze klein zijn.

In het document van UPS staat dat de nieuwe regels deel uitmaken van een breder beleid waarin het bedrijf ”diversiteit wil vieren in plaats van bedrijfsbeperkingen op te leggen”. Maar er kwamen natuurlijk vragen vanuit de media over de reden achter deze versoepeling. Want waarom doet het bedrijf dit?

“Deze veranderingen weerspiegelen onze waarden en wens om ervoor te zorgen dat alle UPS-medewerkers zich op hun gemak en authentiek voelen terwijl ze service verlenen aan onze klanten en communiceren met het grote publiek,” aldus een woordvoerder van UPS richting BBC.

UPS schrapt baardverbod en discriminerende kledingvoorschriften
Foto: Wynand van Poortvliet – Unsplash

Komt niet uit de lucht vallen

Klinkt mooi, toch? Dat jij met een beleid ervoor kan zorgen dat medewerkers zich op hun gemak voelen en authentiek kunnen zijn? Helaas, ik moet je teleurstellen. Het verhaal wordt iets mooier verkocht dan dat het daadwerkelijk is.

Na jarenlang te hebben geschreven over dresscodes weet ik inmiddels dat versoepelingen zelden door het management worden bedacht. Er is meestal sprake van een incident, dure rechtszaak of andere gebeurtenis die het bedrijf financiële of imagoschade toe heeft gebracht. En dat is nu ook het geval.

Discrimineren is duur

De Amerikaanse Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) spande in 2015 al een rechtszaak aan tegen UPS. De bezorgservice zou vanaf 2005 alle sollicitanten met een baard standaard hebben afgewezen. Een baard vond men namelijk niet representatief. Volgens Jeffrey Burstein, regionaal advocaat van het EEOC’s New York District Office, zijn sollicitanten en werknemers van UPS op die manier gedwongen om te kiezen tussen het schenden van hun religieuze overtuigingen (waarbij het dragen van een baard in sommige gevallen een onderdeel is van het geloof) en het bevorderen van hun carrière bij UPS.

Het argument van EEOC was sterk. Het beleid van UPS ging namelijk in tegen punt zeven van Civil Rights Act, een wet die sinds 1964 van kracht is. Deze wet verbiedt werkgevers om personen te discrimineren vanwege hun religie. Daarnaast moet de werkgever redelijkerwijs rekening houden met de religieuze overtuigingen van een werknemer, tenzij dit bij de werkgever een groot probleem zou kunnen opleveren.

Eind 2018 deed de rechter uitspraak in de zaak en werd UPS schuldig bevonden. Het bedrijf moest 4,9 miljoen dollar uitkeren aan voormalige en huidige medewerkers die de dupe waren geworden van het discriminerende beleid. Maar daar bleef het niet bij. UPS werd verplicht om het beleid aan te passen en landelijke trainingen rondom dit thema te organiseren voor managers en medewerkers van personeelszaken. De bezorgservice moest daarnaast periodieke rapportages aan het EEOC aanleveren om te bewijzen dat er geen sprake meer was van discriminatie.

 

Crown Act 

Naast deze rechtszaak is UPS dit jaar geconfronteerd met nog een obstakel dat discrimineren lastiger maakt: de Crown Act. De wet, die een afkorting is voor Creating a Respectful and Open Workplace for natural hair, zorgt ervoor dat met name Afro Amerikanen niet gediscrimineerd mogen worden op basis van kroeshaar. Sinds 2019 zijn er steeds meer staten in de VS die deze wet aannemen.  

Afgelopen februari besloot de staat Georgia, waar het hoofdkantoor van de Amerikaanse UPS zich bevindt, hier ook in mee te gaan. Dit maakt het handhaven van de (voormalige discriminerende) regels, waarin niet westerse haarstijlen verboden waren, nog lastiger. 

Foto:  Maarten van den Heuvel – Unsplash

Wat is diversiteit?

Volgens HR expert Ilse Verweij is het de hoogste tijd dat bedrijven kritisch durven te kijken naar hun beleid:

” Tegenwoordig zijn de meeste menselijk gelukkig best ruimdenkend. Toch moeten bedrijven zich realiseren dat er geen ‘normaal’ is, maar wij een ‘normaal’ hebben gecreëerd. En niet alleen in de VS, maar ook in Nederland komen dit soort zaken wel eens voor de rechter. Telkens moet men zich hardop afvragen wat wel en niet als representatief kan worden bestempeld. Dat is best lastig, want het verschilt enorm per branche.

Als een bedrijf diversiteit hoog in het vaandel heeft staan, dan moet er meer gebeuren met enkel het afschaffen van een paar dresscodes. Diversiteit zit hem in veel meer dan dresscodes, en is ook meer dan alleen kijken naar etniciteit. Ook leeftijd en eigenschappen zijn een onderdeel van diversiteit. Juist door meer diversiteit in je team kun je veel bereiken.”

 

Beter laat dan nooit

Ten slotte blijft het de vraag waarom UPS dit nu doet. Waarom heeft het bedrijf, dat al sinds 2015 meerdere malen het nieuws heeft gehaald door hun discriminerende dresscode, nu pas gehandeld?

Het lijkt te maken te hebben met de wisseling van het management. Voor Abney, die vanaf 2014 tot juni 2020 CEO was van UPS, was het tegengaan van discriminatie kennelijk geen prioriteit. In de zes jaar dat hij algemeen directeur was heeft hij, ondanks de negatieve aandacht dat het bedrijf kreeg, de regels in stand gehouden. Maar vanaf 1 juni jl. heeft hij het stokje overgedragen aan Carol Tomé.

Als één van de 37 vrouwelijke CEO’s in de Forbes 500 weet Tomé hoe het is om deel uit te maken van een minderheidsgroepering. En dat zie je ook terug in haar visie en beleid. Zo heeft ze aangegeven dat alle strategische vraagstukken op te lossen zijn door simpelweg te luisteren. Iets waar haar voorganger waarschijnlijk iets minder goed in was. En de gevolgen van die erfenis mag zij nu dragen.

De koerswijziging rondom de kledingvoorschriften past ook bij de ambities die de nieuwe directeur heeft met UPS. In tegenstelling tot veel CEO’s heeft Tomé aangegeven niet te gaan focussen op de groei van het bedrijf, maar het verbeteren ervan. En dat lijkt met het schrappen van een aantal dresscodes nu ook eindelijk te gaan gebeuren. Halleluja! Op naar een discriminatievrije wereld!

Groetjes,

Aileen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge