Vaker een bezoek aan de kapper vanwege Zoom

Wanneer ik denk aan de periode dat de kappers en schoonheidssalons gesloten waren, dan voelt het alweer als een lange tijd geleden. Maar wanneer ik de data erop nasla, blijkt dat best mee te vallen. Pas sinds 11 mei konden we in Nederland massaal weer onze nagels, haren en huid laten opknappen door een professional.

Vaker een bezoek aan de kapper vanwege Zoom
Foto: Pixabay

Kun jij je het nog herinneren?

Ik kan mij de lichte hysterie die na de opening van de salons volgde nog goed herinneren. Na een sluiting van zo’n anderhalve maand waren we massaal toe aan met name een goede knipbeurt en het bijwerken van de uitgroeide haarkleuring.

Iedereen was blij en wilde zo snel mogelijk een plekje in de kappersstoel bemachtigen. En dus stonden de telefoontoestellen bij de kappers roodgloeiend. Ik was daarbij geen uitzondering. Hoewel ik in de tussentijd gebruik had gemaakt van een set thuiskleuring die mijn kapper had aangeboden, wilde ik niets liever dan opnieuw het gevoel hebben dat mijn haren door een professional werden behandeld.

Hoewel het voor de kappers een opluchting was dat ze weer open mochten, ging er achter de deuren van de salons een hoop leed schuil. Zo moest mijn kapper door het gemis aan inkomsten zijn spaargeld, bestemd voor de studies van zijn dochters, aanspreken om de tijd door te komen. De kosten voor onder meer het personeel liepen immers door.

Kosten die hij nooit meer zou kunnen terugverdienen omdat, zoals hij al zei, mensen na de opening niet ineens twee keer achter elkaar zouden komen. Die anderhalve maand zou niet gecompenseerd kunnen worden.

Vaker een bezoek aan de kapper vanwege Zoom

De laatste keer dat ik bij hem in de stoel zat, dacht ik weer terug aan deze periode. Met een groeiend aantal faillisementen en ontslagen in Nederland vreesde ik dat hij nog steeds in een lastige situatie zou verkeren. Dat mensen minder snel naar de kapper zouden gaan nu er een tijd was aangebroken van grote onzekerheid.

Des te meer was ik verrast toen hij vertelde dat mensen sinds de opening juist vaker een bezoek aan zijn salon brengen. Hij vertelde mij dat er niet zozeer meer klanten bij waren gekomen, maar dat de huidige klanten de tijd tussen afspraken hadden verkort. Mensen die eerst bijvoorbeeld om de zes weken het haar lieten bijkleuren, deden dat nu om de vier of vijf weken. Met name mannen en vrouwen met korte kapsels kwamen eerder langs om de coupe weer bij te laten knippen.

Al snel merkte hij dat dit te maken had met Zoom, het populaire programma waarmee men online videovergaderingen organiseert. Zijn klanten gaven aan dat de focus daardoor veel meer naar het gezicht en de haren zijn gegaan. Terwijl voorheen je volledige outfit een onderdeel was van je visitekaartje, was dat nu beperkt tot borsthoogte en alles daar boven. Kortom: mensen zien vooral je gezicht en haren.

Daar komt bij dat de belichting in huis over het algemeen niet bevordelijk is voor de uitgroei van je haarkleuring. Wanneer je achter je computer zit, dan schijnt er meestal een lamp van bovenaf op je haren. Hierdoor wordt de scheiding als het ware opgelicht waardoor iedere grijze pluk nog beter zichtbaar wordt dan dat die al was.

Lachend voegde mijn kapper eraan toe dat het merendeel van zijn klanten tijdens de vergadering een joggingbroek droeg. Er werd ook steeds minder kleding gekocht, zo had hij tijdens zijn werk te horen gekregen. Mensen gaven nu liever geld uit aan een goed kapsel in plaats van een nieuwe outfit.

 

Het nieuwe verzorgd

Hoe langer ik nadacht over zijn verhaal, hoe logischer het was. Er gaan tegenwoordig steeds meer kledingmerken failliet, terwijl de beauty branche een enorme boost krijgt. Dat begon al tijdens de eerste lockdown, maar het heeft ook daarna doorgezet.

En dan heb ik het niet alleen over dames, maar ook de heren vinden het belangrijk om representatief voor de videocamera te verschijnen. Zoals ik recent al schreef is de vraag naar herencosmetica de laatste maanden wereldwijd gestegen.

Tel daarbij op dat we door de crisis voorzichtiger zijn geworden met het uitgeven van geld. En wie geeft er nu nog geld uit aan kleding wanneer je thuis achter de laptop werkt? Het merendeel van de mensen heeft tegenwoordig ook gewoon genoeg, dan wel niet teveel, kleding. Dus wie zijn uitgaven kritisch bekijkt, zal eerder naar de kapper gaan voor het ‘reguliere onderhoud’ dan overgaan tot nog een aankoop dat de kledingkast verder zal vullen.

Of het de kappers daadwerkelijk meer inkomsten zal opleveren, dat betwijfel ik. Aan de andere kant merk ik ook dat er een groep mensen is die door het vele thuiswerken juist minder aandacht is gaan schenken aan het uiterlijk.

Is jouw bezoek aan de kapper de afgelopen maanden veranderd? Ga jij juist vaker, minder vaak of net zo vaak als voorheen?

Groetjes,

Aileen

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge