Een aantal weken geleden raakte ik via Twitter aan de praat met een klantenservicemedewerker van Zalando. Het begon als een grappig gesprek maar uiteindelijk ontdekte ik iets heel vreemds op de website én bij de klantenservice van deze webshop….
Zakelijke mode volgens Zalando
Het begon bij Wendy, een vrouw die ik sinds enige tijd volg via Twitter. Zij plaatste een tweet met een printscreen waarop een jurk was te zien die via Zalando werdt aangeboden. Het ging om een knalrode jurk met een zeer diepe V-hals in combinatie met een flinke boezem en bijbehorende decolleté. De jurk zelf was niet heel vreemd maar vooral de keuze van de tekst die erbij stond. Het kledingstuk stond namelijk omschreven als ‘zakelijke jurk’.
Ik zoek nog zakelijke kleding. Gelukkig kun je bij @ZalandoNL prima terecht! (En t is nog een dikkerd ook) pic.twitter.com/E84kPhdXaw
— Wendy Simonse (@wennusS) 6 oktober 2016
Ik moest erg lachen toen ik deze foto zag. Hoe kun je zo’n blote jurk nu indelen in deze categorie? Dat zal vast een foutje zijn. Een medewerker van Zalando vond het zelf ook wel grappig en reageerde met de volgende tweet.
@ZalandoNL dat is natuurlijk ook wel weer zo.
— Wendy Simonse (@wennusS) 7 oktober 2016
Oké, dit was niet de reactie die ik verwachtte. Ik had ook wel verwacht dat ze het grappig zouden vinden maar ik had niet het idee dat ze begrepen dat dit erg onhandig was. Na even kijken bij de categorie ‘zakelijke jurken’ zag ik meer items die niet helemaal bij de genoemde stijl paste. Ik was inmiddels druk met Wendy aan het tweeten over dit onderwerp. En dus besloot ik om de klantenservice hier meteen ook maar op te attenderen.
@wennusS nog eentje… @ZalandoNL misschien even de categorieën aanpassen? Ik denk dat er iets niet goed gaat op de website. pic.twitter.com/Zfg9UzHzvf
— Aileen Out (@_prettybusiness) 7 oktober 2016
Maar kennelijk zat de betreffende medewerker nog steeds in een melige bui…
@ZalandoNL Eens! Maar je geeft wel een signaal aan je klanten?Hoe serieus neem je hun zoekwoorden? En wat zien jullie als zakelijk? #imago
— Aileen Out (@_prettybusiness) 7 oktober 2016
Na mijn laatste tweet (zie hier boven) heb ik geen reactie meer ontvangen van Zalando. Ik vond het vreemd, een rare reactie vanuit een klantenservicemedewerker. Maar ergens was de situatie ook wel grappig.
Vrouwen volgens Zalando
Het was toch wel een opmerkelijke reactie van Zalando, zo bedacht ik mij achteraf. Geen dankjewel voor het feit dat je ze wijst op een fout op hun website. Geen ‘we passen het nog aan’ of ‘we zijn ons bewust van het feit dat dit zo staat aangeven’. Niets. Ze zagen het niet eens als een fout. Het zette mij aan het denken en ik vond dit gesprek een leuk uitgangspunt om te gebruiken voor een artikel. Ik wilde gaan schrijven over hoe webshops de term ‘ zakelijke mode’ interpreteren.
Om het artikel te schrijven moest ik de tweets weer even terug gaan zoeken. Zalando tweet veel dus ik zat even te scrollen tussen hun berichten toen ik ineens de volgende tweet voorbij zag komen.
@colinbanks pic.twitter.com/crqt52ALtD
— Zalando-NL (@ZalandoNL) 12 oktober 2016
Mijn mond viel open. Mocht de naam Colin Banks je bekend voorkomen, dat kan kloppen. Hij is een bekende DJ van radiozender 100% NL. De opmerking van Banks vind ik persoonlijk niet erg vrouwvriendelijk en dat is zacht uitgedrukt. Een typisch gevalletje van denigerende, platte humor. Jammer, maar vooral niet erg slim om als bekende DJ dit soort teksten op social media te plaatsen.
Maar de reactie van Zalando…. Wat zal ik daar eens van zeggen?
De afbeelding kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Want met wie probeert de klantenservice van Zalando deze vrouw te vergelijken? De vrouw van Banks? De vrouwelijke klanten van de webshop? Vrouwen over het algemeen? Ik heb geen idee maar in alle gevallen vind ik het onsmakelijk en beledigend.
En eehhh, was Zalando niet een bedrijf die voor de inkomsten grotendeels afhankelijk is van de vrouwen? Was de commotie van vorig jaar rondom de vrouwonvriendelijke reclame in Aalburg niet voldoende om van te leren? Wat dachten ze? We doen er een schepje bovenop?
Ik was niet de enige….
Mocht je denken dat je bij bovenstaande tweets kunt spreken van een incident, dat is helaas niet het geval. Eerder dit jaar waren er vrouwen die de klantenservice aanspraken op de ‘zakelijke jurken’ van Zalando. In geen van de gevallen werd er serieus op ingegaan.
Eindelijk die zakelijke jurk gevonden waar ik al tijden naar op zoek was! ? #jurk #lekkerzakelijk #welkebusinessdan @ZalandoNL pic.twitter.com/3p0nRduCQB
— Carlijn Witvliet (@carlijnwitvliet) 30 september 2016
@carlijnwitvliet pic.twitter.com/IA3rVlKh0m
— Zalando-NL (@ZalandoNL) 30 september 2016
nog eentje
.@ZalandoNL zakelijke jurk?! Ik denk niet dat ik dan geschikt zou zijn om bij jullie te komen werken… pic.twitter.com/ufCnv2OPT1
— Moniek (@MoniekVedder) 9 februari 2016
@MoniekVedder pic.twitter.com/Sub911mdY4
— Zalando-NL (@ZalandoNL) 10 februari 2016
Conclusie
Ik weet niet op basis van welk talent de klantenservicemedewerkers van Zalando worden geselecteerd maar in ieder geval niet op klantgerichtheid. Hun (potentiële) klanten worden door medewerkers niet serieus genomen, genegeerd of beledigd. Direct of indirect.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik kan echt wel lachen om een grapje maar ik vind dit gewoon te ver gaan. Zonde, zeker omdat ik weet dat Zalando vanaf hogerhand echt het imago probeert te verbeteren. In augustus maakte ze nog in samenwerking met actrice Joséphine de La Baume een korte video over de kracht van vrouwen en feminisme. Het hoofdkantoor wil duidelijk een boodschap overbrengen naar hun potentiële klanten. Nu moeten ze er alleen nog voor zorgen dat hun klantenservicemedewerkers er ook zo over denken….
Groetjes,
Aileen
Jeetje wat frapant. Die jurken zijn toch in geen opzicht zakelijk. En dan die reacties, telkens richting prostitutie en een laag beeld tov vrouwen wijzen. En zo veel stomme gifjes.
Ja, mee eens. Ze reageren heel vaak alleen met een plaatje. Dat is sowieso al niet erg klantvriendelijk.
Het feit dat ze met een meme antwoorden iedere keer zegt ook genoeg, ze nemen het totaal niey serieus. Heel jammer
Ja, zeker. Helemaal mee eens.
Ik begin de kriebels te krijgen van zalando.
Ja, ik ook :-S