Waar komt Casual Friday vandaan?

Want to read in English? Click here.

Morgen is het vrijdag en dat betekent voor sommige mensen dat het tijd is voor Casual Friday. De dag dat velen met een spijkerbroek en eventueel sportieve schoenen op het werk mogen verschijnen. Vanochtend vroeg ik op LinkedIn wie hier aan mee deed. Al snel vroeg iemand waarom het juist op een vrijdag is, en niet op bijvoorbeeld een woensdag. Dit zette mij aan het denken. Waar komt Casual Friday vandaan?

Waar komt Casual Friday vandaan?Foto: Pixabay

Waar komt Casual Friday vandaan?

Voorheen dacht ik altijd dat Casual Friday was ingevoerd omdat er relatief veel mensen op die dag vrij waren. Dat beeld werd bevestigd toen ik bij de overheid ging werken. Daar werken velen vier dagen per week en een groot deel kiest ervoor om de vrijdag vrij te houden. Als er dan toch zo weinig mensen werken, dan is het ook niet nodig om jezelf netjes te kleden. Voor mij is dat nooit zo geweest, maar ik dacht dus dat dit de reden was.

Maar nee. Sterker nog, Casual Friday is helemaal niet bedacht in Nederland. Het is overgewaaid uit Hawaï. Door de hitte vond men het vervelend om in zakelijke kleding te werken en om die reden mochten de medewerkers op vrijdag een Alohashirt aan. Je weet wel, een overhemd met korte mouwen en een exotische print. Ze noemden de vrijdag dan ook Aloha Friday. Als een manier om het weekend in te luiden.

Waar komt Casual Friday vandaan?Aloha shirt (foto via Pixabay)

Maar al snel gingen bedrijven in Californië de kledingvoorschriften op vrijdag ook versoepelen. Langzamerhand gingen steeds meer Amerikaanse bedrijven deze gewoonte overnemen en uiteindelijk waaide het over naar Europa.

Waarom?

De kans is groot dat er velen zich geen bedrijfscultuur kunnen voorstellen zonder Casual Friday. Het is inmiddels heel normaal geworden. En toch bestaat het in Nederland nog niet zo lang. In 1960 was het in Hawaii al een gewoonte om casual kleding (en dan met name het Aloha Shirt) te dragen op vrijdag, maar hier in Nederland is het pas een trend geworden vanaf ongeveer halverwege de jaren negentig.

Tenminste, is het wel een trend? Het lijkt er op dat het normaal is geworden. Hoe dan ook, zoals alles wat te maken heeft met kleding zijn er altijd commerciële bedrijven die eens kans zien. Kledingmerk Levi’s zag in 1996 mogelijkheden om hun omzet door middel van Casual Friday in Nederland te verhogen. Zij stuurden naar talloze bedrijven boekjes waarin werd ingegaan op deze nieuwe ontwikkeling. Daarin stond precies wat Casual Friday inhield en natuurlijk bood het bedrijf zelf ook aan om te helpen. Volgens Levi’s was het goed om dit in te voeren omdat het de werksfeer, creativiteit en productiviteit positief zou beïnvloeden.

Je zou je misschien afvragen wie hier in trapt, maar in Amerika had deze strategie Levi’s al flink geholpen. In 1992 deden ze daar precies hetzelfde en binnen vier jaar adviseerde ze 20.000 bedrijven bij het invoeren van vrijetijdskleding. Toen het bij ons een trend werd hadden 7 op de 10 bedrijven in Amerika al een beleid rondom casual kleding op het werk. Wat de strategie exact in Nederland heeft opgeleverd, dat heb ik niet kunnen achterhalen. Maar Casual Friday is inmiddels wel een bekend begrip en wordt ook hier veelvuldig toegepast.

Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met Casual Friday. Heb jij hier ook mee te maken en zo ja, doe jij er ook aan mee?

Groetjes,

Aileen

2 reacties

  1. Al een aantal decennia ook op de vrijdagen in Indonesië ingevoerd. National Dress ofwel Batik Day. Een gestreken batik shirt voor de man maar wel met lange mouw. Daaronder geen jeans, wel een gestreken donkere broek. Veel directieleden, management en personeel van westerse multinationals hebben de kledingcode geaccepteerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge