Waarom de directeur van T-mobile iedere dag roze draagt

Ik heb vaker vragen gekregen van lezers over het dragen van roze op het werk. Want roze, dat is nu niet bepaald een zakelijke kleur. Maar John Legere, de CEO van T-mobile, doet dit sinds 2012 iedere dag. Voor diegene die T-mobile niet kennen: dit bedrijf verkoopt onder meer mobiele telefoons- en abonnementen, televisie en internet. Zij hebben roze al jarenlang als vaste bedrijfskleur. En het dragen van deze kleur heeft bij Legere zijn vruchten afgeworpen. Daarom is het tijd voor een artikel over waarom de directeur van T-mobile iedere dag roze draagt.

Het roer om

Toen Legere in 2012 de directeur van T-mobile werd, besloot hij om het roer om te gooien. Hij had net zijn bedrijf Global Crossing Limited, ook gericht op de telecom branche, verkocht. Dus geheel onervaren was hij niet. Met zijn kennis wilde hij de producten en het imago van T-mobile grondig herzien. Eén van de veranderingen die hij binnen het bedrijf wilde doorvoeren was het onderdeel leiderschap. En ja, de leider was hij natuurlijk zelf.

Hij besloot dat hij een directeur wilde zijn met een stijl die je kunt vergelijken met Richard Brandson. Zo wilde hij onder anderen meer betrokken zijn bij zijn medewerkers en een bedrijf neerzetten waar zij trots op zouden zijn. En ook wilde hij een publiek figuur worden. Maar hoe doe je dat?

Alleen maar roze

Je wordt natuurlijk niet zomaar een publiek figuur. Ook als directeur van een groot bedrijf sta je niet meteen dagelijks internationaal in de spotlights. Daar moest dus een strategie voor bedacht worden. Eén van de strategieën van Legere was om zelf de belichaming van het merk te worden. Hij moest zijn merk vierentwintig uur per dag uitstralen. Dat ging hij doen door de kleur te dragen van T-mobile en dat is… roze. Of magenta, om precies te zijn. Dagelijks combineert hij deze kleur met hoofdzakelijk zwart. De ene dag zie je iets meer zwart en de andere dag iets meer roze, maar de combinatie is altijd hetzelfde.

Oké, je ziet hem dus iedere dag in het roze. En je ziet ook overal het logo van T-mobile voorbij komen. Maar mocht je hem tegenkomen en je afvragen wat voor werk deze man precies doet, het antwoord wil hij je ook meteen geven door middel van zijn uiterlijk. Hij draagt namelijk regelmatig kleding en accessoires waar ‘CEO T-mobile’ op staat…

Uitbouwen

Hij is zelfs zo enthousiast over zijn kledingkeuze dat hij andere medewerkers in het bedrijf aanspoort om dezelfde kleur te dragen. Er zijn inmiddels speciale roze T-mobile kledingstukken te koop.

Ook in de media en bij andere bedrijven is zijn opvallende kledingkeuze niet onopgemerkt gebleven. Inmiddels ontvangt hij van talloze bedrijven kledingstukken in de fel roze kleur en met bijbehorende T-mobile opdruk. Dat is ook niet zo raar wanneer je bedenkt dat hij bijna vier en een half miljoen volgers heeft op Twitter en ruim vijfenveertig duizend op Instagram.

Hoe handig is dit?

Natuurlijk, we kunnen er smakelijk om lachen. Het is ook wel grappig om te zien en zelf vindt hij het ook komisch. Vorig jaar zei hij in een interview “Ik ben 58 jaar oud en heb het goed gedaan, dus ik hoef me niet meer omhoog te vechten met een mooi pak en een net kapsel”.

Met deze uitspraak zou hij je bijna het idee geven dat hij geen moeite hoeft te doen voor zijn werk. Alsof hij al zoveel heeft bereikt dat het uiterlijk niet meer uitmaakt. Maar juist met zijn kledingkeuze laat hij zien hoeveel waarde hij hecht aan zijn uiterlijk. Feitelijk heeft hij een reclamezuil van zichzelf gemaakt. Met alle felle kleuren, logo’s en persoonlijke titel op zijn kleding laat hij als geen ander zien waar hij voor staat. En laten we eerlijk zijn. Als hij echt alles had bereikt en zich niet omhoog wilde werken, dan had hij toch ook niet zoveel moeite gedaan door zijn volledige garderobe te veranderen? Welnee, hij moest het bedrijf laten groeien en zag zichzelf als een belangrijke asset.

De strategie van Legere is ook een typisch geval waarbij je kunt spreken over het Red Sneaker Effect. Wanneer je veel kennis hebt van het milieu waarin je werkt en weet wat de normen zijn, dan kun je de norm succesvol en bewust doorbreken door middel van een opvallend uiterlijk.

Gek of niet, zijn strategie heeft gewerkt. Inmiddels is T-mobile het op twee na grootste en snelst groeiende aanbieder in de Verenigde Staten wanneer het gaat om telefonie.* En ach, mooi roze is niet lelijk. Wat vind jij?

Groetjes,

Aileen

*Volgens insiders van T-mobile heeft dit te maken met het feit dat het bedrijf altijd als eerste de nieuwste telefoons aanbieden. Bijvoorbeeld de nieuwste Samsung Galaxy S9Dit artikel is geschreven in samenwerking met T-mobile. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Eén reactie

  1. Slimme zet, als ik nu die kleur roze zie denk ik waarschijnlijk vrij snel aan T- Mobile. Alleen die foto met zijn hondje, ik dacht in een flits dat er een kleurrijke zwerver stond 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge