Waarom Steve Jobs voorstander was van het bedrijfsuniform

Wanneer we denken aan het uiterlijk van de inmiddels overleden Steve Jobs, dan denken we aan een casual uitstraling. De oprichter van Apple stond bekend om zijn zwarte coltrui, vale broek en gympen. Lekker simpel en vooral niet zakelijk. Maar wat niet veel mensen weten, is dat hij stiekem heel bewust bezig was met kleding. In dit artikel vertel ik jou waarom Steve Jobs voorstander was van het bedrijfsuniform en hoe de medewerkers van Apple hier mee omgingen.

Waarom Steve Jobs voorstander was van het bedrijfsuniformIllustratie: Pixabay

Sony als inspiratiebron

Het begon allemaal toen Steve Jobs in 1980 een reis maakte naar Japan met Akio Morita, de inmiddels overleden oprichter van Sony. Hij vroeg hem waarom alle medewerkers bij Sony bedrijfskleding droegen. Morita vertelde hem dat dit eigenlijk begonnen was omdat na de oorlog mensen vrijwel geen kleding hadden. Het bedrijf gaf kleding zodat de medewerkers iedere dag iets hadden om te dragen. Een hele praktische reden dus. In de loop der jaren begon het bedrijf steeds meer na te denken over de stijl en de uitstraling van deze bedrijfskleding. Daardoor veranderde de kleding langzamerhand. Uiteindelijk werd het ook een manier om de medewerkers aan het bedrijf te binden.

De bekende Japanse modeontwerper Issey Miyake, die je wellicht kent van de bekende parfum, had destijds de bedrijfskleding voor Sony ontwikkeld. Daar droeg men een nylon jas waarvan de mouwen afgeritst konden worden zodat je het ook als een vest kon dragen. Opnieuw lekker praktisch.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door vt31008 (@vt31008) op

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Oyewumi Oluwasegun (@oluwasegun_oyewumi) op

Jobs was meteen geïnspireerd en wilde ook zijn medewerkers op deze manier verbinden met Apple. Hij vroeg Miyake een soortgelijke jas te ontwerpen voor zijn bedrijf. Even later ontving hij een aantal samples en vol enthousiasme liet hij deze aan de medewerkers van Apple zien met daarbij de mededeling dat het geweldig zou zijn als iedereen deze zou gaan dragen. Echter zaten de mensen hier niet echt op te wachten. Men vond het vreselijk.

De coltrui

De jas was geen succes, maar Jobs liet het idee niet los. Hij werd langzamerhand vrienden met Miyake en wilde op een bepaald moment zijn eigen, unieke werkkleding. Naar eigen zeggen gaf dit hem een gevoel van zelfvertrouwen en daarnaast zou hij op die manier een eigen stijl hebben. Nou, dat is hem zeker gelukt.

Jobs was dol op de coltruien van Miyake en vroeg of hij een aantal zwarte voor hem wilde maken. Er werden zo’n honderd van deze truien gemaakt en later zou Jobs trots tijdens een interview hebben gezegd dat hij genoeg zou hebben voor de rest van zijn leven.

Conclusie

Dit verhaal is afkomstig uit het boek ‘Steve Jobs’, de geautoriseerde biografie die is geschreven door Walter Isaacson. Het laat zien dat de nonchalante uitstraling niet per definitie betekent dat hij zelf ook zo makkelijk om gaat met kleding. Iemand die waarde hecht aan kleding, die kan ook praktisch ingesteld zijn en houden van een casual stijl. Zoals heel vaak blijkt ook hier, niets is wat het lijkt.

Groetjes,

Aileen

Bron: Gawker. In dit artikel is gebruik gemaakt van een affiliate link. Zie voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge