Walmart maakt bedrijfskleding voor dove en rolstoelgebonden medewerkers

De medewerkers van Walmart krijgen binnenkort nieuwe, inclusieve bedrijfskleding. De Amerikaanse supermarktketen heeft naast het standaardpakket een aantal unieke items toegevoegd. Zo is er speciale kleding voor onder anderen doven-en slechthorenden, rolstoelgebruikers, zwangere vrouwen en personen met een kort postuur. Het klinkt als een goed initiatief dat past in deze moderne tijd, maar eigenlijk is het een vorm van crisismanagement.

Tijdens de Year Beginning Meeting (YBM) kregen de medewerkers van Walmart de nieuwe bedrijfskleding te zien. Eigenlijk was dit een interne aangelegenheid, maar een (anonieme) medewerker maakte foto’s van de kleding en plaatste deze op sociale media.

Walmart maakt bedrijfskleding voor dove en rolstoelgebonden medewerkers
Foto nieuwe bedrijfskleding Walmart | Foto bron: anoniem

Walmart maakt bedrijfskleding voor dove en rolstoelgebonden medewerkers

Naast het huidige pakket zijn er een aantal vesten die gemaakt zijn voor mensen die de standaard kleding niet passen. 

  • Binnenvest voor medisch apparaat
  • Vest zonder ritssluiting
  • Zwangerschapsvest
  • Vest voor mensen met een kort postuur
  • Getailleerd vest voor dames
  • Vest voor rolstoelgebruiker
  • Vest voor slechthorenden of doven
Walmart maakt bedrijfskleding voor dove en rolstoelgebonden medewerkers
Foto nieuwe bedrijfskleding Walmart | Foto bron: anoniem

“We zullen ervoor zorgen dat we voor iedereen vesten hebben. Dit omvat medewerkers van alle gestalten, aanstaande moeders, rolstoelgebruikers, evenals vesten met tekst op de achterkant die aangeven hoe ze het beste de aandacht van medewerkers kunnen trekken voor degenen die doof of slechthorend zijn,” aldus Walmart-woordvoerder Nick DeMoss.

 

De vrouwelijke chauffeurs van Walmart

Het klink allemaal heel inclusief, maar wie goed naar het lijstje kijkt ziet iets geks. Er staat namelijk een damesvest bij. Waarom worden vrouwen in hetzelfde lijstje als rolstoelgebruikers, doven-en slechthorenden genoemd? Een geslacht is toch iets anders dan een medische situatie of een postuur dat afwijkt van de norm?

Dat klopt, alleen denkt de supermarktketen daar anders over. Wanneer het gaat om bedrijfskleding, dan is het mannelijk lichaam bij Walmart het uitgangspunt. En daar zijn de vrouwelijke medewerkers niet zo blij mee.

Vorig jaar werd er zelfs een rechtszaak aangespannen. De vrouwelijke chauffeurs waren namelijk verplicht om een heren werkbroek te dragen. Wanneer ze dit niet deden, werd hun contract per direct beëindigd. Na klachten van de vrouwelijke chauffeurs stond het bedrijf uiteindelijk toe dat de vrouwen een andere broek mochten dragen. Maar die moesten ze wel zelf kopen. De kosten voor zowel de aanschaf als het reinigen van de broek werd niet vergoed, terwijl dat bij de herenbroek wel het geval was.

De vrouwelijke medewerkers waren het hier niet mee eens, maar Walmart had daar geen boodschap aan. Eenmaal in de rechtszaal liet het bedrijf een hele andere kant zien. Tegen de rechter zeiden ze de ‘klachten serieus te nemen’.

 

Walmart spaart rechtszaken

Dit was de zoveelste rechtszaak waarbij Walmart werd beschuldigd van genderdiscriminatie. Al sinds 2001 wordt het bedrijf regelmatig de rechter gesleept omdat ze mannen voortrekken. In 2003 was er een rechtszaak waarbij 1,5 miljoen (ex-)medewerksters de werkgever aanklaagden. Het bedrijf zou mannelijke medewerkers meer salaris, bonussen en opleidingen aanbieden. Dit werd de grootste zaak tegen ongelijkheid op de werkvloer in de Amerikaanse geschiedenis. De zaak was zo groot dat de rechter in 2011 uiteindelijk oordeelde dat de vrouwen individueel een zaak moesten aanspannen.

In 2018 kreeg het bedrijf het weer druk in de rechtbank. Dit keer werd Walmart aangeklaagd omdat ze vrouwen wegens zwangerschapgerelateerde afwezigheid zou hebben ontslagen. Het bedrijf besloot het beleid aan te passen, maar was nog lang niet klaar met de rechtszaken. Van de 1,5 miljoen vrouwen die Walmart in 2011 aanklaagden, waren er in 2019 nog 1.700 gevallen niet afgehandeld.

 

Nieuwe bedrijfskleding is onderdeel van crisismanagement bij Walmart

Na ruim twintig jaar constant in de rechtbank te moeten verschijnen lijkt het bedrijf nu eindelijk te beseffen dat ze beter met hun (vrouwelijke) personeel moeten omgaan. Tenminste, ze doen in ieder geval hun best om over te komen als een werkgever die inclusiviteit belangrijk vindt. 

Om dat te onderschrijven heeft het bedrijf ter ere van Women’s History Month een persbericht gepubliceerd waarin ze schrijven hoe belangrijk de vrouwen in hun bedrijf zijn. Zo staat erin dat 53% van hun personeelsbestand, dat anno 2023 bestaat uit twee miljoen medewerkers, een vrouw is. Ook vertellen ze trots dat 36% van de leidinggevende functies wordt bekleed door een vrouw. Wat wel weer opvallend is wanneer je kijkt naar de cijfers van de opleidingen die ze aanbieden. Van de afgestudeerden is 60% een vrouw. Kortom: ze zijn binnen het bedrijf in de meerderheid en studeren tegenwoordig vaker af, maar vormen wel een minderheid wanneer het gaat leidinggevende functies. En ondertussen spannen ze constant rechtszaken aan omdat ze ongelijk worden behandeld. Hmmm…. hier gaat iets niet goed.

Dat voelde het bedrijf ook aan. Dus wordt er, zonder het direct te benoemen, ingegaan op de klachten die Walmart de afgelopen jaren heeft ontvangen. Ze schrijven dat ze het gezin een belangrijk onderdeel vinden van de samenleving en daarom goede doelen die hieraan gerelateerd zijn steunen. 

”Bij al het werk dat we doen, gezien onze omvang en schaal, hebben we de verantwoordelijkheid om de vrouwen in ons personeelsbestand te helpen ondersteunen en bij te dragen aan de bredere focus in onze gemeenschappen,” schrijft Chief People Officer 

 

Walmart houdt van windowdressing

In het persbericht doet Walmart tevens een poging om zich als ideale werkgever voor vrouwelijke chauffeurs te presenteren.

”Van onze winkels en clubs tot onze DC’s en de bestuurdersstoel van onze vrachtwagens, vrouwen hebben kansen om hun vaardigheden uit te breiden en te groeien in andere gebieden van het bedrijf. Sterker nog, Women in Trucking heeft ons onlangs erkend als een “Topbedrijf voor vrouwen om voor te werken in de transportsector” in 2022.”

Dat laatste is bijzonder. Hoe kan een bedrijf dat voor de rechter wordt gesleept door vrouwelijke chauffeurs nu ineens een een “Topbedrijf voor vrouwen om voor te werken in de transportsector” zijn? Walmart verwijst naar een pagina waarin Woman in Trucking een lijst opsomt van tientallen bedrijven waar zij ook tussen staan. Verder zie ik weinig bijzonders. Maar wanneer ik iets langer de website bestudeer kom ik erachter dat Walmart al jaren hoofdsponsor is van deze organisatie. Ah, daar komt de aap uit de mouw. 

De ironie druipt er vanaf. Ze geven een hoop geld uit aan een organisatie die zich inzet voor vrouwelijke chauffeurs, maar laten hun eigen dames in de kou staan. En ondertussen kunnen ze op hun website pronken omdat ze zijn benoemd als goede werkgever voor deze doelgroep. Tja, wat je met een hoop geld al wel niet kan doen…

Dus wat betreft de bedrijfskleding heb ik ook niet echt goede hoop. Het is een vorm van crisismanagement en windowdressing. Ik vind het doodvermoeiend. Weer een bedrijf die ongelijkheid aanpakt met een marketingstrategie zonder het probleem aan te pakken…

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge