We verzorgen ons minder, maar zijn productiever als we het wel doen

Recent schreef ik een artikel over een onderzoek dat was gedaan naar dresscodes wanneer we vanuit huis werken. Dit ging vooral om de voorschriften die door werkgevers waren opgelegd. Maar hoe zit het eigenlijk met onze eigen ervaring? Hoe goed verzorgen we ons en hoeveel invloed heeft onze kledingstijl op de manier waarop wij ons voelen wanneer we aan het werk zijn? Ook dit is onderzocht. En ik kan je alvast verklappen: we verzorgen ons minder, maar zijn productiever als we het wel doen.

 

Een wereldwijde trend

Uit een onderzoek onder ruim duizend Amerikaanse medewerkers is gebleken dat mensen zich niet altijd even goed verzorgen wanneer ze vanuit huis werken. Hoewel dit onderzoek niet gericht is op ons land en ik ook geen cijfers heb van Nederland, denk ik dat wij hier niet sterk van af zullen wijken. Ook bij ons is de verkoop van zakelijke kleding sterk afgenomen en in mijn omgeving hoor ik van veel mensen dat ze minder tijd besteden aan hun uiterlijk dan voorheen.

En het is ook logisch. Zoals ik in het vorige artikel schreef leven we in een tijd vol verwarring. Waar kleding en uiterlijke verzorging voor de één een manier is om ritme in de dag te krijgen, doet een ander dit weer op een andere manier.

 

Meer moeite voor de camera

Uit het onderzoek blijkt nog maar 66% aan het begin van de dag de tanden te poetsen en 9% van de mensen doet dit alleen wanneer ze een videovergadering hebben. En maar 33% neemt de moeite om aan het begin van de dag de haren te kammen of borstelen.

 

We verzorgen ons minder, maar zijn productiever als we het wel doen

Daarnaast trekt 64% in de ochtend ondergoed aan en vervolgens trekt slechts 52% een normale broek aan. Op hetzelfde moment kiest 50% van de dames voor een beha en doet 24% daarvan make-up op. Wanneer er een videovergadering is, dan verandert de zaak. Zo’n 41% van de vrouwen draagt enkel voor deze gelegenheid cosmetica.

 

We verzorgen ons minder, maar zijn productiever als we het wel doen

We verzorgen ons minder, maar zijn productiever als we het wel doen

Bovenstaande cijfers zeggen iets over ons gedrag, maar niet over hoe wij ons hierbij voelen. Uit dit onderzoek blijken deze twee thema’s haaks tegenover elkaar te staan. Want terwijl slechts 46% in de ochtend daadwerkelijk de pyjama inruilt voor een ‘normale’ outfit, hebben we niet het gevoel dat we in een pyjama veel werk verzet krijgen.

In het onderzoek heeft men vier soorten kledingstijlen met elkaar vergeleken en de respondenten gevraagd hoe productief zij zich in deze kleding voelden. Op nummer één staat de kledingstijl smart casual, waarbij casual kleding wordt gecombineerd met zakelijke items. Van de respondenten gaf 83% aan dat zij met deze kleding het gevoel hadden dat ze productief aan het werk waren. Bij de kledingstijl business professional, waarbij je moet denken aan (mantel)pakken, had 79% dit gevoel.

We verzorgen ons minder, maar zijn productiever als we het wel doen

Bij gymkleding en pyjama’s lagen de percentages wat lager. Van de respondenten voelde 70% zich productief in gymkleding en maar 50% had dit gevoel wanneer er een pyjama werd gedragen.

 

Belangrijke lessen

Wanneer ik kijk naar de resultaten van dit onderzoek, dan krijg ik het idee dat mensen over het algemeen niet heel bewust hun kleding kiezen wanneer ze vanuit huis werken. Want we voelen ons eerder productief wanneer we gewone tot representatieve kleding dragen. Maar ondertussen laten we ons uiterlijk versloffen.

Ik denk dat dit ook nog een leerproces is. Nog nooit eerder werkten zoveel mensen zo’n lange tijd vanuit huis. We moeten onze weg hier duidelijk nog in vinden. Maar mijn advies is om je tenminste om of aan te kleden wanneer je vanuit huis gaat werken. Alleen al het wisselen van kleding zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je aan de slag moet. En die pyjama kun je na een lange werkdag natuurlijk gewoon weer aantrekken. Het voordeel is dat het dan ook weer extra lekker voelt om hiermee om de bank te kruipen.

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge