Werkkleding met ingebouwde ventilatoren wordt steeds populairder

Je hebt van die mensen die zelfs als het sneeuwt nog met gemak in een korte broek de deur uitstappen. Mensen die het altijd warm hebben. En met de steeds hogere temperaturen in de zomer wordt het er niet makkelijker op. Daar speelt men binnen de werkkledingbranche op in. Je kunt inmiddels zelfs kleding kopen met een ventilatorsysteem. Hoe vreemd het misschien ook klinkt, werkkleding met ingebouwde ventilatoren wordt steeds populairder…

De ingebouwde ventilatoren

Hiroshi Ichigaya wordt gezien als de uitvinder van deze bijzondere technologie. Na ruim twintig jaar te hebben gewerkt bij technologiebedrijf Sony verhuisde de ingenieur in 1991 naar Zuidoost-Azië. Daar zag hij hoe populair de airconditioner was, waardoor hij op het idee kwam om dit in kleding te verwerken. 

Onder zijn bedrijfsnaam Kuchofuku bracht hij in 2004 voor het eerst een jas op de markt met ingebouwde ventilatoren. Het concept was simpel: in de jas zat aan beide zijkanten een kleine ventilator. Aan de ventilatoren zat een snoertje richting de batterij die in de binnenzak werd gedragen. De batterij zou ongeveer zeven tot acht uur meegaan. 

JAKET YG BISA MENDINGINKAN BADAN O.oa simakk yu! Minggu lalu kita baru saja melihat produk sepatu yang bisa…

Geplaatst door Ahmad Baidhowi op Woensdag 14 september 2011

Op de foto links zie je uitvinder Hiroshi Ichigaya met de kleding waarin de ventilatoren zijn verwerkt.

Warmte betekent toch kleding uittrekken?

Na zes jaar onderzoek was hij ervan overtuigd dat zijn product een geweldige uitvinding was, maar mensen begrepen er niets van. Iedereen die het warm had, was gewend om kleding uit te trekken. Men begreep niet waarom je iets zou moeten aantrekken om af te koelen.

Het bedrijf kwam in financiële problemen terecht en stond op zelfs op het randje van faillissement. Tot het moment dat er plotseling wél interesse kwam in zijn verkoelende jas. Bouwvakkers en andere mensen die buiten werkten, hadden het zwaar in de warme zon en wilde het een kans geven. Het bleek een omslagpunt te zijn. Door mond-op-mondreclame werd het langzamerhand steeds populairder onder mensen die in de buitenlucht werkten. Daarna volgden nog meer kledingstukken met ventilatoren zoals broeken en mouwloze jassen.

Werkkleding met ingebouwde ventilatoren wordt steeds populairder

Inmiddels zijn er steeds meer bedrijven op de markt gekomen die kleding met ventilatoren verkopen. En niet zonder reden: het is booming business. Deze specifieke markt was in 2017 vijf miljard Japanse Yen waard, wat in drie jaar tijd verdrievoudigd is naar vijftien miljard. Omgerekend gaat het om een waarde van bijna veertig miljoen euro in 2017 en honderdtwintig miljoen in 2020. 

Burtle is één van de bedrijven die vijf jaar geleden is begonnen met de verkoop van deze verkoelende werkkleding. Directeur Yuichi Osaki snapt waarom het zo’n trend is geworden:

“Zo’n vijf jaar geleden begon elk werkkledingbedrijf met het maken van kleding met een ventilatorsysteem. Dit deed men om te voorkomen dat werknemers een zonnesteek kregen. Vervolgens werd het een trend in de zomerwerkkleding.

In de winter draag je warme kleding om warm te blijven. Net zoals mensen warme jassen dragen in november, zijn arbeiders vanaf mei begonnen met het dragen van kleding met een ventilatorsysteem. En het is nu al iets heel normaals geworden.”

Werkkleding met ingebouwde ventilatoren wordt steeds populairder

 
 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door BURTLE (@burtle2011) op

Meer dan alleen werkkleding 

De stijgende temperaturen worden voor steeds meer mensen in Japan een probleem. Afgelopen augustus was het gemiddeld 2,1 graden warmer dan normaal. Hierdoor werd het in Hamamatsu, een stad in het zuid oosten van Japan, op bepaalde momenten ruim eenenveertig graden. Hierdoor zijn de ingebouwde ventilatoren ook populair geworden bij andere doelgroepen.

Zo zijn sporters het gaan dragen en inmiddels wordt het systeem ook gebruikt om baby’s koel te houden. Ook in de mode is men  geïnteresseerd, maar de combinatie van techniek en het schoonheidsideaal lijkt in dit geval geen goede match. Door de ventilatoren zet de kleding uit, waardoor je dus meteen iets dikker lijkt dan dat je bent. En dat is wat veel mensen niet willen.

 

Ook internationaal steeds populairder

De kleding met ingebouwde ventilatoren wordt ook buiten de landsgrenzen van Japan steeds meer verkocht. Vooral partijen in China, Taiwan en de VS zijn geïnteresseerd. 

Toch verwacht Osaki van Burtle niet dat de kleding in andere landen ook zo snel populair zal worden. Dat heeft vooral te maken met culturele verschillen. Osaki zegt dat mensen uit de VS of Europa de nieuwe technologie eerder als een grap zien, dan een serieuze markt. 

Ondanks dat het misschien nu nog niet serieus genomen wordt, denk ik dat dit op termijn wel zal gebeuren. Ook de zomers in Nederland worden warmer. Dus uiteindelijk zullen de mensen die op straat werken gaan zoeken naar middelen om dit vol te blijven houden. Het is misschien esthetisch gezien niet de beste oplossing, maar praktisch is het wel. 

Mocht je de jas zelf willen testen, ze zijn ook gewoon in Nederland te koop. Je kunt ze bestellen bij o.a. Bol.com en gereedschapscentrum.nl. De prijzen variëren en beginnen bij ongeveer tachtig euro.

Wat denk jij? Zal dit uiteindelijk een bij ons ook een trend gaan worden of zijn we hier toch te nuchter voor?

 

Groetjes,

Aileen

 

*Dit artikel bevat affiliate links. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge