Zakelijke accessoires steeds vaker een onderdeel van bedrijfskleding

Nu veel mensen thuis werken is de verkoop van casual kleding gestegen. Steeds vaker grijpen we naar een joggingbroek in plaats van een pantalon. Maar ondertussen is er bij servicegerichte bedrijven een trend gaande die hier juist tegenin gaat. Hier zijn zakelijke accessoires steeds vaker een onderdeel van bedrijfskleding.

Zakelijke accessoires steeds vaker een onderdeel van bedrijfskleding
Zwarte bretels 17,95 |zwart katoenen mondkapje 4,95

Wat is hier precies aan de hand? Welke bedrijven kiezen hiervoor en is dit alleen iets dat in Nederland gaande is of ook daar buiten? Ik vroeg het ondernemer Dennis van Egmond. Met zijn bedrijf E.L. Cravatte verkoopt hij via verschillende webshops over de hele wereld zakelijke accessoires aan zowel consumenten als bedrijven.

 

Dennis, hoe komt het dat zakelijke accessoires steeds vaker een onderdeel van bedrijfskleding worden?

”Het is een trend die al langer gaande is, maar de laatste tijd een vlucht heeft genomen. Dat komt onder meer door de serie Peaky Blinders, die sinds 2013 wordt uitgezonden op Netflix. Hierin zie je veel bretels en dassen voorbij komen. Vaak gecombineerd met nette kleding en een verzorgd uiterlijk. Het is een populaire stijl geworden die je nu steeds vaker in kapsalons en bij barbiers ziet. Denk aan de mannen met een lange, maar nette baard die gekleed gaan in een retro stijl.

Maar ook de mode-industrie heeft veel invloed. De laatste jaren zijn steeds meer grote ontwerpers dassen gaan gebruiken op de catwalk. Dit heeft ook impact op wat mensen dragen. Zeker diegenen die vaak voorop lopen qua mode en trends, halen hun inspiratie bij de catwalk vandaan. ”

 

Is het dan alleen een trend die beïnvloed wordt door de media of zit er meer achter?

”Er zit zeker meer achter. Het is voor bedrijven een manier om je te onderscheiden. We leven in een tijd waarin casual kleding steeds meer de norm wordt. Als jouw personeel in dezelfde casual kleding loopt als de rest, dan ben je niet meer uniek. Met zakelijke accessoires zoals bretels en dassen val je ineens op.

Daarnaast is het ook een upgrade van de uitstraling van je bedrijf. Het personeel ziet er meteen wat netter en chiquer uit. Eerst zag je dit vooral bij kapsalons, maar langzamerhand gaan ook hotels en de horeca hierin mee. Hoewel de laatste groep nu gesloten is, zagen we de afgelopen tijd dat ook deze branche de bretels en dassen bleef bestellen. Het oog wil natuurlijk ook wat.”

 

Is dit iets wat alleen in Nederland gebeurt of ook in andere landen?

”Ook buiten de landsgrenzen zie ik dat bedrijven hun personeel steeds netter kleden. Hoewel er wel verschillen zitten tussen de landen. In Nederland wordt er meestal gekozen voor bretels met een dunne, effen stropdas. In het buitenland kiest men vaker voor een een vlinderdas in plaats van een stropdas. Hier wil men vaak dat de accessoires passen bij de kleuren van het bedrijf, terwijl dit in het buitenland niet altijd het geval is.

Maar per land zijn er ook verschillen. In Duitsland kiest men bijvoorbeeld vaak voor een brede das. Er zit meestal een dikke, schuine streep op en een logo. Nederlanders zijn weer iets minder van de logo’s op dassen. Vaak omdat bedrijven hier snel een das willen en weinig geduld hebben voor de extra tijd die het kost om er een logo op te laten bedrukken of weven.

Bovendien is een logo bij ons ook veel minder belangrijk. Nederland is een land waarin zaken meer van persoon tot persoon worden gedaan. Eén op één zeg maar. In Duitsland wordt er meer gewerkt met beurzen, waardoor het belangrijk is om te laten zien van welk bedrijf je bent. Je moet immers direct herkenbaar zijn. 

In Frankrijk en Engeland verkopen we vooral bretels en dassen aan verenigingen. Deze dassen hebben ook een brede streep en een logo. En kinderdassen, omdat de kinderen daar vaak een uniform met das op school moeten dragen.”

 

Zijn er bepaalde kleuren of prints die je vaak voorbij ziet komen?

”Qua kleuren en prints wordt er over het algemeen weinig geëxperimenteerd. In de meeste gevallen gaat men voor zwarte bretels in combinatie met een zwarte das of strik. Bij de vrouwen kiest men vaak nog voor een klassiek, zijde sjaaltje. Ook meestal zwart.

Wanneer er wordt afgeweken, dan past de kleur vaak bij het bedrijf. Dus dan komt de kleur van de bretels overeen met bijvoorbeeld de kleur van het bedrijfslogo. Nu steeds meer mensen mondkapjes dragen, wordt deze dan ook vaak in dezelfde kleur gedragen.”

 

Als laatste ben ik wel benieuwd naar hoe deze trend zich in de toekomst zal ontwikkelen. Wat denk jij?

”Ik verwacht dat de trend verder zal gaan groeien. De laatste jaren zijn vooral bretels populair geworden, maar ook de smalle dassen voor dames. Dit zie ik bij bedrijven, maar ook bij consumenten.

Ik denk dat steeds meer bedrijven zullen kiezen voor deze accessoires om hun uitstraling een upgrade te geven. Juist omdat het nu economisch wat minder zal gaan wil men iets extra’s doen richting de klant. Iets wat fijn is voor het oog.

Ik voorspel dat we over ongeveer twee jaar deze accessoires veel meer gaan zien. Maar niet in elke sector. Zo verwacht ik dat banken, de automotive en luchtvaartindustrie hier niet in mee zullen gaan. Maar wie weet. De wonderen zijn ten slotte de wereld nog niet uit.”

Het moge duidelijk zijn; hoe casual we ons ook kleding, dit gaat steeds meer veranderen. Ik kan haast niet wachten. En jij?

 

Groetjes,

Aileen

* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met E.L. Cravatte . Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge