Zakelijke kleding wereldwijd – LinkedIn onderzoek

Misschien hebben jullie het gisteren gelezen of gehoord in het nieuws. Of misschien is het je ontgaan. Maar ik vind het in ieder geval interessant genoeg om even met jullie te delen.

LinkedIn heeft namelijk wereldwijd een onderzoek laten uitvoeren over hoe wij omgaan met werk: new norms @ work.  Tja, dit is een breed begrip en er is ook een hoop onderzocht. En ik ga ook niet het hele onderzoek in dit artikel bespreken. Nee, voor Prettybusiness focus ik mij op de onderzoeksresultaten op het gebied van zakelijke kleding. En niet alleen hoe wij Nederlanders omgaan met zakelijke kleding, maar ik kijk ook naar andere landen. Wat doen zij anders?

Zakelijke kleding wereldwijd - LinkedIn onderzoek

Garderobe: werk en privé gescheiden

Ik hoor regelmatig dat er mensen zijn die kleding voor werk en privé gescheiden houden. Ik heb dit nooit begrepen. In mijn ogen stel je op die manier grenzen aan je creativiteit en je keuzemogelijkheid. Aan de andere kant kan het ook overzicht bieden. Je weet precies wat je wel en niet kunt aantrekken en bent waarschijnlijk sneller klaar in de ochtend.

Uit het onderzoek van LinkedIn blijkt dat bijna de helft van werknemers (wereldwijd) een onderscheid maakt tussen kleding voor op het werk en kleding voor thuis. Landen zoals Amerika en Singapore behalen op dit onderdeel met 48,7% en 47% een gemiddelde score terwijl Canada met 53% kritischer blijkt te zijn in het maken van dit onderscheid. En ja, zoals verwacht zijn wij Nederlanders niet zo moeilijk als het gaat om kleding. Ruim een derde maakt een onderscheid in de garderobe. Waarom zou je een onderscheid maken in kleding? Door telkens opnieuw te combineren blijf je jezelf verrassen. Aan de andere kant hebben Nederlanders ook wel eens de neiging om uit gemakzucht geen onderscheid te maken, zoals ik vertelde in het interview in Op Dreef. Dus zijn we creatief genoeg om te combineren of te lui om na te denken?

Verschil tussen mannen en vrouwen

Wij weten allemaal dat mannen en vrouwen over het algemeen anders omgaan met kleding. Ze winkelen anders, kijken verschillend naar hun garderobe en stellen andere prioriteiten. Maar hoe wordt er tegen kleding aangekeken op het werk?

Helaas blijkt dat 25% van de werknemers (wereldwijd) ervan overtuigd is dat vrouwen meer worden beoordeeld op het uiterlijk dan mannen. En dat heeft effect op de manier waarop vrouwen omgaan met hun werkkleding. Van de Nederlandse vrouwen blijkt 34% zich bijvoorbeeld professioneler te voelen als zij aandacht besteden aan hun outfit, terwijl maar 21% van de mannen hetzelfde ervaart. Opvallend is dat wij hiermee 4% hoger scoren dan de Engelsen, waarvan slechts 30% zijn best doet om er professioneel uit te zien. In Zuidoost Azië zijn ze hier duidelijk meer mee bezig. Van de werknemers uit Singapore denkt 37% dat vrouwen meer beoordeeld worden op hun werkkleding en 46%(!) past daardoor hun werkkleding aan.

Zakelijke kleding wereldwijd - LinkedIn onderzoek

 

Beoordeeld op basis van kleding

Is het oordeel van je collega’s dan echt gebaseerd op die ene outfit tijdens je eerste werkdag? Als we de resultaten uit dit onderzoek moeten geloven dan blijkt dat inderdaad het geval. In Engeland geeft 46% van de medewerkers zelfs toe dat ze een collega in de eerste instantie zullen beoordelen op basis van het uiterlijk. Hierin is een onderscheid tussen de jongeren en de oudere werknemers. Jongeren blijken harder te oordelen, terwijl oudere werknemers steeds milder worden.

En ook in Nederland blijken de jongere werknemers veel waarde te hechten aan een goede outfit op het werk. In de leeftijdscategorie tussen de 18 en de 24 jaar blijkt dat 46% een gevoel van zekerheid haalt uit hun kleding. Bij belangrijke afspraken op het werk besteedt de helft ook nog eens extra aandacht aan hun outfit. En 20% neemt een nieuwe baan zo serieus dat er zelfs een nieuwe garderobe wordt aangeschaft.

 

Hoe lang doen we er over?

Na het lezen van deze informatie rest er nog één vraag: hoeveel tijd kost dit allemaal? Zijn we echt zo lang bezig voordat wij onszelf representatief genoeg vinden voor het werk? LinkedIn heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook dit in kaart te brengen. Ze hebben dat gedaan door de respondenten te vragen of zij net zoveel tijd besteden aan hun werk kleding als wanneer zij een avond uit gaan. En wat blijkt? In vergelijking met andere landen scoren wij hier relatief hoog. In Nederland spendeert 22% van de vrouwen en 16% van de mannen evenveel tijd aan de kleding voor beide gelegenheden. In Amerika vinden ze dat duidelijk een beetje overdreven, aangezien dit bij slechts 10% van de ondervraagden het geval was. En bij de Canadezen is het aantal nog lager. Daar is slechts 7% net zoveel tijd kwijt aan hun outfit voor het werk als voor een avond uit.

 

Conclusie

Wat zeggen deze resultaten nu over de werkende Nederlander? Samengevat blijken we weinig onderscheid te maken in onze kleding, zijn we op jonge leeftijd kritischer en worden vrouwen strenger beoordeeld op het uiterlijk dan mannen. Maar ik vind het vooral opvallend dat een relatief groot deel van de Nederlandse werknemers net zoveel tijd besteedt aan kleding op het werk als voor een avond uit.

Wat denken jullie? Zal dit deel van de bevolking te nuchter zijn om er lang over na te denken? Of zijn we juist kritisch genoeg om voor beide gelegenheden op zoek te gaan naar de juiste outfit? Je kunt je reactie hier onder achterlaten in een bericht. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

 

Groetjes,

Aileen

Bron onderzoek: Canada, Amerika, Engeland, SingaporeNederland (+persbericht)  

 

2 reacties

  1. Interessant om hier te lezen over dit LinkedIn onderzoek over zakelijke kleding. Ik geloof dat werkkleding in verschillende branches belangrijk is voor je representatie. Ook kan je je inderdaad zelfverzekerder voelen wanneer je je kleding op je baan afstemt. Ik geloof dat het goed is om een balans te vinden, zodat je je comfortabel en zelfverzekerd voelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge