Zo kwam het nieuwe kledingpakket van de Douane tot stand

Afgelopen week werd het nieuwe kledingpakket van de Douane gelanceerd. Vanaf heden zullen zo’n drieduizend medewerkers hun groene uniformen verwisselen voor een nieuwe blauwe variant. Maar hoe is dit tot stand gekomen? Ik sprak met Jaap Groeneweg, die als directeur van Groenendijk Bedrijfskleding van A tot Z betrokken is geweest bij dit project.

Links: oud uniform – rechts: nieuw uniform | Foto: HvdM

Jaap, hoe is dit project eigenlijk begonnen?

”Het begon allemaal in 2018. Het ministerie van Financiën, waar de Douane onder valt, schreef een aanbesteding uit voor de nieuwe kleding. Als producent van bedrijfskleding hebben wij ons hiervoor ingeschreven. Het ontwerp van de kleding, gemaakt door Mart Visser, stond al vast. Verder moesten wij voorstellen doen voor materialen, afmetingen en pasvorm. Dat hebben we gedaan door onder meer proefversies (samples) te laten maken van de kleding. Deze zijn vervolgens getest en beoordeeld op onder andere draagcomfort en duurzaamheid. Uiteindelijk hebben wij de aanbesteding gewonnen.”

Jaap Groeneweg
Jaap Groeneweg | Foto: Groenendijk Bedrijfskleding

Konden jullie na de gunning van de opdracht meteen beginnen met het produceren van het nieuwe kledingpakket?

”Nee, helaas niet. Vlak nadat we hadden gewonnen volgde er eerst nog een rechtszaak omdat een andere partij het niet eens was met de gunning. Daardoor konden we pas in april 2019 starten met het project. Als eerst moesten we het ontwerp tot in detail uitwerken. We wisten welke kleuren Mart had gebruikt voor het ontwerp, maar dat was een concept. Want dan moest nog uitgezicht worden welke tint het precies zou gaan worden. Je kunt je voorstellen dat er heel veel verschillende tinten donkerblauw bestaan. Daarbij ziet die ene kleur er op verschillende stoffen ook weer anders uit. Dus hebben we bij verschillende fabrikanten stoffen besteld om zo’n goed mogelijke combinatie te kunnen maken.

Parallel aan dit proces zijn we de details gaan uitwerken. Zoals je kunt zien op de foto’s is er gebruik gemaakt van speciale knopen, mouwbadges, schuifpassanten, logo’s en andere details. Een groot deel daarvan moest ontworpen worden. Dat hebben we samen met een bedrijf gedaan die gespecialiseerd is in heraldiek (wapenkunde). Ook nu was de keuze weer groot. Er bestaan veel soorten metalen goudkleuren en ook hierbij moet je het juiste gouden borduurgaren en gouden bedrukking zien te vinden. Dit moet vervolgens weer naast de stof gelegd worden om te zorgen dat het geheel goed bij elkaar past.”

Zo kwam het nieuwe kledingpakket van de Douane tot stand
Nieuwe (functionele) Douane kleding | Foto: HvdM
Zo kwam het nieuwe kledingpakket van de Douane tot stand
Details van functioneel uniform | Foto: HvdM
Zo kwam het nieuwe kledingpakket van de Douane tot stand
Nieuw representatief uniform | Foto: HvdM
Zo kwam het nieuwe kledingpakket van de Douane tot stand
Nieuw representatief uniform | Foto: HvdM
Zo kwam het nieuwe kledingpakket van de Douane tot stand
Details van representatief uniform | Foto: HvdM
Zo kwam het nieuwe kledingpakket van de Douane tot stand
Details van representatief uniform | Foto: HvdM
Nieuw uniform drone-team | Foto: HvdM
Nieuw uniform team fysiek toezicht | Foto: HvdM

Dat klinkt als een flinke uitdaging. Is het niet heel lastig om met zoveel partijen een kledingpakket te maken?

”Ja, dat is het zeker. We werken met fabrieken in onder meer China, Vietnam, Turkije, Bulgarije, Slowakije en India. In de ene fabriek worden de stoffen gemaakt, wat per stofsoort twaalf weken kan duren, terwijl de andere weer knopen produceert. Dat moet vervolgens allemaal bij elkaar komen in een fabriek die de kleding in elkaar zet. Het is daarom ook een logistieke uitdaging, maar gelukkig zijn er veel fabrieken in ons netwerk.”

Hoe weet je op zo’n afstand dat alles goed gaat?

”Bij dit soort projecten zijn we nauw betrokken bij het productieproces. Ik ben in verschillende landen en fabrieken geweest om te kijken hoe de kleding werd gemaakt. Dit soort bezoeken opent ook je ogen. Vanuit een westers perspectief hebben wij ideeën over hoe fabrieken zouden moeten functioneren en hoe de mensen er behoren te werken. Daarom zijn er ook verschillende labels zoals die van de Fair Wear Foundation, die aangeven of een fabriek hieraan voldoet.

Het is goed dat deze bestaan, maar ik heb ervaren dat de medewerkers in de fabrieken hier niet altijd gelukkiger van worden. Een groot, digitaal scherm met de input en output is bijvoorbeeld leuk om te zien als je op bezoek komt, maar het zorgt ook voor een hoge werkdruk. Medewerkers worden constant geconfronteerd met die cijfers. Ik heb gezien dat er oude fabrieken zijn die er een stuk minder modern uitzien, waarbij de medewerkers een gezondere indruk maakten. Ze werken door, maar hebben een ontspannen houding en zichtbaar plezier met elkaar.

Daarom wil ik ook niet vasthouden aan een bepaald keurmerk. Er zijn meer goede keurmerken en daarnaast moet je vooral dichtbij jezelf blijven. We hebben een code of conduct waarin onze normen, waarden en gedragscode zijn omschreven. Die gebruiken we als uitgangspunt wanneer we de audits van de fabrieken lezen en op bezoek gaan. Dat is beter dan bijvoorbeeld een modern ingerichte omgeving eisen.”

Fabriek Douanekleding
Fabriek waar de patronen worden gemaakt en de stoffen worden gesneden | Foto: Groenendijk Bedrijfskleding
Fabriek Douanekleding
Fabriek waar de uniformen in elkaar worden gezet | Foto’s: Groenendijk Bedrijfskleding
Fabriek Douanekleding
Nieuwe Douane overhemden | Foto: Groenendijk Bedrijfskleding

Over moderne eisen gesproken, de eisen rondom bedrijfskleding zijn de laatste jaren behoorlijk veranderd. Heb je dat ook gemerkt bij de ontwikkeling van dit kledingpakket?

”Zeker. De oude kleding bestond al zeventien jaar. Destijds gebruikte men andere pasvormen. De kleding viel een stuk ruimer dan tegenwoordig. Maar het moet het niet te strak zitten want mensen moeten er natuurlijk goed in kunnen bewegen. Daarnaast zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van materialen. Tegenwoordig zijn er stoffen met polyester die vochtregulerend zijn, lang mee gaan en goed beschermen.

Toch moet je bij iedere nieuwe collectie niet direct alles willen vervangen. Bij de Douane gaven de medewerkers aan dat ze dol waren op de polo die was gemaakt van sportwool. Dit is een dunne stof met een fijne en hoogwaardige kwaliteit wol aan de binnenkant en polyester aan de buitenkant. Door deze combinatie houdt de polo de warmte goed vast. Dit is natuurlijk fijn. Daarom zijn de nieuwe polo’s ook van sportwool gemaakt, maar wel een vernieuwde versie. De stof is op een modernere manier gebreid en het ziet er meer representatief uit. De helft is gemaakt van gerecycled polyester, net zoals de collectie. Die bestaat ook voor ongeveer de helft uit gerecyclede materialen.”

 

Wanneer je naar de nieuwe kleding kijkt, waar ben je dan het meeste trots op?

”Ik kan niet één ding benoemen. Het is een uitgebreide collectie geworden. We hebben het operationele uniform gemaakt, wat onder meer bestaat uit een polo, vest, softshell, thermokleding en verschillende jassen. En we hebben het representatieve uniform ontwikkeld met overhemden, sjaaltjes, dassen, riemen, nette schoenen en panty’s. Ten slotte is er een gala uniform voor de directie met omgeslagen manchetten en gouden vangkoorden. Het is heel divers en staat bij alle figuurtypes goed.

Ik ben heel trots op het uiteindelijke resultaat. Ik hoor van medewerkers dat het in de smaak valt en comfortabel draagt. Dat mensen er lekker in kunnen werken, daar doe ik het voor, dat vind ik het belangrijkste.”

 

* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met Groenendijk Bedrijfskleding. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge