Want to read in English? Click here
Het personeel van Brussels Airlines heeft nieuwe bedrijfskleding gekregen. En dat is nogal een verandering. De felrode uniformen hebben plaatsgemaakt voor donkerblauw met champagnekleurige details.
Maar hoe komt zoiets tot stand en wat is de gedachte hierachter? Ik sprak met Esther Oostdijk, directeur operations bij bedrijfskledingleverancier ETP. Zij was mede verantwoordelijk voor de totstandkoming van de nieuwe bedrijfskleding van Brussels Airlines.
Hoe zijn jullie als Nederlands bedrijf bij Brussels Airlines terechtgekomen?
“Wij maken al jaren bedrijfskleding. We hebben dit eerder verzorgd voor onder andere Martinair en we leveren sinds 2013 de bedrijfskleding aan TUI Airlines en Retail Benelux. We waren dus een bekende in de luchtvaartbranche toen we werden gevraagd om mee te doen met de aanbesteding van Brussels Airlines. Naast het hebben van relevante ervaring was het belangrijk dat we ze vanuit ETP door middel van onze service compleet konden ontzorgen. We zijn enorm blij dat we deze aanbesteding hebben gewonnen!”
Brussels Airlines heeft in 2022 een student gevraagd om de nieuwe kleding te ontwerpen. Hoe is het om met een student samen te werken?
“Dat klopt. Zij hebben samen met de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen een ontwerpwedstrijd georganiseerd. Uiteindelijk heeft Gabrielle Szwarcenberg gewonnen.
Wij vinden het heel inspirerend om met studenten en jonge ontwerpers samen te werken. Ze zijn erg creatief en denken vaak out of the box. Wanneer je samen bedrijfskleding ontwikkelt, kan deze wisselwerking een grote meerwaarde zijn. Daarom bieden we bij ETP graag stageplekken en afstudeerprojecten aan stagiaires en studenten. De samenwerking met een student voor Brussels Airlines was voor ons dan ook niet nieuw.
En natuurlijk is daarbij onze technische kennis en ervaring een belangrijke toevoeging. Als gezamenlijk doel werken we aan een comfortabel uniform dat iedere medewerker bij Brussels Airlines met trots draagt.”
Hebben jullie nog lang gewerkt aan het definitieve ontwerp?
“Zodra wij waren geselecteerd, hebben we samen met Szwarcenberg gekeken naar de praktische kant van het ontwerp. Bedrijfskleding moet door iedereen gedragen kunnen worden en bij alle lichaamstypen mooi vallen. Ook wanneer mensen klein of wat voller zijn. Maar je moet tevens nadenken over hoe makkelijk het is om aan- en uit te trekken. Vanuit dat oogpunt hebben we het een en ander kunnen adviseren.”
De nieuwe bedrijfskleding ziet er compleet anders uit dan het oude pakket. Was dat een bewuste keuze van Brussels Airlines?
“Ja, zeker. Brussels Airlines heeft een nieuwe huisstijl gekregen en daarom wilden ze ook nieuwe kleding voor het personeel. Een van de belangrijke speerpunten was dat de collectie Belgitude moest uitstralen. Dit betekent dat ze de Belgische cultuur wilden laten terugkomen in de kleding, maar wel op een subtiele en stijlvolle manier. Zo hebben we het Atomium, een bekend monument in Brussel, laten terugkomen in de stropdassen, sjaals en voering van de jassen.”
Wat waren verder de aandachtspunten?
“Er is bij de nieuwe collectie meer aandacht voor diversiteit en comfort. Bij de kleding is er wel een onderscheid tussen het heren- en damesmodel, maar bij de accessoires is dat niet het geval. Zo is er geen specifieke damestas, maar een neutraal model dat door iedereen gekozen kan worden. En ook de dames kunnen een stropdas dragen als ze dat willen. Net zoals bij de regels rondom uiterlijke verzorging mag iedereen zelf kiezen wat hij of zij draagt.
Qua schoenen is de keuze groot. Dames kunnen kiezen uit pumps met diverse hakhoogtes, maar er is ook een sneaker beschikbaar. En de heren kunnen kiezen uit diverse nette schoenen of een sneaker. Brussels Airlines koopt zelf de schoenen in, maar wij verzorgen de voorraad en logistiek. Het personeel kan via de ETP-webshop zelf de kleding, schoenen en accessoires bestellen. Zo is het voor iedereen overzichtelijk.”
Hoe lang moet de nieuwe kleding meegaan?
“We hebben de collectie ontwikkeld met het idee dat het tien jaar mee kan gaan, maar natuurlijk moeten bepaalde items tussendoor vervangen worden. Zo gaat de jas gemiddeld vier jaar mee, maar in het tweede jaar zijn er vaak wel wat kledingstukken aan vernieuwing toe. De kleding slijt natuurlijk door het dragen en wassen, daar ontkom je niet aan.
We vinden het belangrijk dat de kleding duurzaam is. Niet alleen de levensduur, maar ook de stofkeuze. Daarom hebben we qua stoffen een combinatie gemaakt van nieuw en gerecycled materiaal zoals petflessen. Voor de oude uniformen wordt er op dit moment een nieuwe bestemming gezocht. Ook deze willen ze op een duurzame manier verwerken.”
Dit moet wel een flink project zijn geweest…
“Dat klopt! We zijn in totaal anderhalf jaar bezig geweest, wat voor bedrijfskleding niet heel lang is, maar we hebben alle personeelsleden zelf doorgepast. We zijn in 2023 zo’n zes weken lang in Brussel geweest om alle 3000 medewerkers door te passen.
We hebben ze allemaal de nieuwe kleding laten passen, maar dan in een andere kleur. Brussels Airlines wilde het definitieve ontwerp zo lang mogelijk geheim houden. Toen de nieuwe kleding in januari gelanceerd werd, was ik zo blij om de reacties van het personeel te zien. Ze mogen het pas vanaf deze maand dragen, maar waren toen al zo enthousiast. En ja, daar doe je het uiteindelijk voor.”
* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met Emergo Textile Projects (ETP). Lees voor meer informatie mijn disclaimer.