Zo weet je zeker of bedrijfskleding écht duurzaam is

Duurzaamheid, het is een thema waar ik al vaker over heb geschreven. Dat is niet zo gek, want steeds meer bedrijven houden zich hiermee bezig. Toch blijft het vaak een vaag verhaal. Want hoe weet je nu zeker dat de kleding die jij draagt gerecycled is? En hoe duurzaam is duurzaam dan? We hebben lange tijd in het donker getast, maar er wordt nu gewerkt aan een norm waardoor je precies kunt zien hoe duurzaam (bedrijfs)kleding is.

Ik sprak met Shirley Schijvens, eigenaresse van Schijvens Corporate Fashion. Zij is betrokken bij de totstandkoming hiervan. Daarnaast maakt zij gebruik van een systeem waardoor haar kleding ook nog eens traceerbaar is. Hierdoor weet je precies waar je kleding vandaan komt. Super interessant! Tijd om hier dieper op in te gaan…

Zo weet je zeker of bedrijfskleding écht duurzaam is
Shirley Schijvens | Foto: MVO Nederland

Shirley, als eerste ben ik benieuwd hoe het nu precies zit met die norm. Waarom komt er een norm en hoe hard is dat nodig?

”Het is heel belangrijk dat er een richtlijn wordt gemaakt voor circulaire textiel. Want tegenwoordig roepen veel bedrijven dat zij zich hiermee bezighouden, alleen betekent dit voor iedereen weer wat anders. De een haalt alleen kleding terug terwijl de ander er vervolgens ook een nieuw product van maakt. Daarnaast is de kans op greenwashing, het doen alsof je circulaire kleding produceert, groot. 

Daarom wordt er nu gewerkt aan een NTA, een Nederlands Technische Afspraak. Dit gebeurt in samenwerking tussen bedrijven, de branchevereniging en de NEN. Zodra deze norm geïmplementeerd is zullen alle bedrijven die claimen dat ze circulaire textiel maken hier aan moeten voldoen. Op dit moment werken we samen met de NEN zodat we een Nederlandse norm hebben, maar in de toekomst verwacht ik dat dit ook op Europees niveau wordt doorgevoerd. Dan wordt het een ISO-norm.”

Kun je uitleggen waar bedrijven dan aan moeten voldoen om voor deze norm in aanmerking te komen?

”Omdat niet ieder bedrijf voor honderd procent circulaire textiel maakt zijn er verschillende niveaus. Hierin zijn er grofweg vier te onderscheiden. Als eerste heb je het niveau van hergebruik. Dat betekent dat kledingstukken die zijn gedragen maar nog niet zijn versleten opnieuw worden gedragen. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers die uit dienst gaan en hun werkkleding inleveren. Dit kan prima opnieuw door een andere medewerker worden gedragen.

Ten tweede kun je als bedrijf er ook voor kiezen om kleding te repareren. Daar hoor je in praktijk niet veel over, maar dit is een hele goede manier om de levensduur van kleding te verlengen. Want een klein gaatje of een kapotte rits wil niet betekenen dat een kledingstuk afgedankt hoeft te worden. Bij Schijvens hebben we intern een atelier waar kleding gerepareerd wordt. Het nadeel is alleen dat er in Nederland weinig mensen zijn die hier goed in zijn. Gelukkig heb ik een medewerker die uit Somalië komt en daar zijn eigen naaifabriek had. Hij vindt het geweldig om zijn vak hier weer voort te kunnen zetten. Inmiddels hebben we alweer 20.000 kledingstukken in ons eigen atelier gerepareerd.

Het derde niveau is dat van herfabriceren. Daarbij is het belangrijk dat je oude kleding niet weggooit, maar opnieuw ergens voor gebruikt. Dit kunnen verschillende doeleinden zijn. Denk hierbij aan het hergebruiken voor tasjes of andere accessoires.

En ten slotte is er het niveau van recycling. Hierbij wordt de oude kleding gebruikt om er nieuwe kleding van te maken. Afhankelijk van de stof moet je er soms extra grondstoffen aan toevoegen. Bij kleding die gemaakt is van 100% polyester kleding kun je letterlijk van het ene shirt een ander nieuw shirt maken. Maar bij katoen moet je er andere grondstoffen aan toevoegen. Dat kan ook afval zijn zoals bijvoorbeeld petflessen.

 

En waar zit Schijvens wanneer je kijkt naar deze niveaus?

”Wanneer het gaat om circulaire textiel, dan zitten wij al jaren op het hoogste niveau. We recyclen onze kleding en maken voor extra grondstoffen zoveel als mogelijk gebruik van afval. Daarnaast zijn we aangesloten bij de Fair Wear Foundation en zijn we een van de bedrijven die daar het hoogste scoren. Naast circulariteit vinden we het namelijk ook belangrijk dat de mensen die in de fabrieken werken goed worden behandeld.

Maar het houdt daarbij niet op voor ons. We zijn altijd bezig om te kijken of we kleding nog duurzamer kunnen maken. Wij hebben bijvoorbeeld een eigen werkkleding lijn, genaamd T’riffic. Eerst zijn we begonnen met een Fair Wear collectie waarbij alle kleding onder goede werkomstandigheden wordt gemaakt. Hierbij wordt aandacht geschonken aan zaken zoals een leefbaar loon in plaats van een minimum loon en het minimaliseren van overwerk.

Sinds twee jaar hebben we ook T’riffic Circulair, onze tweede kledinglijn. Deze kleding wordt niet alleen onder goede omstandigheden gemaakt, maar is ook nog eens van 100% gerecycled materiaal gemaakt. Dat is waar we uiteindelijk heen willen; alleen nog maar kleding dat gemaakt is van gerecyclede garens. Om dat te realiseren nemen we al onze kleding ook weer terug. Zowel van beide T’riffic lijnen als de kleding die wij op maat ontwikkelen voor bedrijven zoals Albert Heijn, Intratuin, Kruidvat en CSU.”

– Het interview gaat verder onder de foto’s – 

Zo weet je zeker of bedrijfskleding écht duurzaam is

Om jullie een beeld te geven van de T’riffic kledinglijn heb ik een aantal foto’s met items uit de collectie toegevoegd. De jeans is afkomstig van de Fair Wear lijn en de rest is van de T’riffic Circulair lijn. Alle bovenstukken bestaan dus uit 100% gerecyclede materialen. De kledingstukken zijn redelijk basic en daarom op verschillende manieren te dragen. Casual met bijvoorbeeld werkschoenen of representatief met bretels en nette schoenen. Voor bedrijven kan het ook eenvoudig gepersonaliseerd worden door er logo’s op te laten bedrukken of borduren. 

Zo weet je zeker of bedrijfskleding écht duurzaam is
Zo weet je zeker of bedrijfskleding écht duurzaam is

Jullie zijn hier al heel lang mee bezig. Maar hoe weten mensen zometeen zeker dat bedrijven zich ook echt aan norm houden?

”Het is natuurlijk belangrijk dat het niet alleen een mooi verhaal is. Je moet het ook kunnen bewijzen. Dat is op dit moment nog niet zo makkelijk. Bij Hogeschool Saxion is men nu aan het kijken of je in een laboratorium kunt onderzoeken of stoffen gerecycled zijn. Ze zijn daar al heel ver in. We verwachten dat deze techniek dit jaar al gebruikt kan worden.

Wij maken inmiddels gebruik van Aware. Dit is een systeem waarmee je een speciaal soort poeder toevoegt aan de vezels waarmee je textiel maakt. In ons geval gaat het dus om oude textiel en afval waar wij nieuwe kleding van maken. Door middel van dit poeder is het textiel traceerbaar. En dat is heel belangrijk want het maken van de garen, het weven van de stof en het in elkaar zetten van de kleding gebeurt in verschillende landen. Je hebt er in de praktijk dus geen zicht op.

Zodra wij onze kleding binnenkrijgen kunnen wij met een speciale scanner zien of het poeder in de stof is verwerkt. Omdat de stof bij iedere fabrikant wordt gescand kunnen wij uiteindelijk het hele proces volgen. Zo kunnen we zien waar en wanneer onze materialen ergens aankomen. Op die manier is het ook niet mogelijk om zomaar ander materiaal toe te voegen. Want dan kunnen wij dat terugzien. Al deze data wordt opgeslagen in een blockchain (een betrouwbaar en actueel register) waardoor fabrikanten zaken ook niet zelf kunnen veranderen.”

 

Verwacht je dat een systeem zoals Aware populair gaat worden in de toekomst?

”In de toekomst zullen producenten van onder andere circulaire bedrijfskleding hun werkwijze moeten kunnen aantonen. Tenminste, als ze willen voldoen aan de norm. Dan is een systeem zoals Aware heel handig. Op dit moment zijn wij nog de enige in de Nederlandse bedrijfskledingmarkt die dit gebruikt.

Ik hoop dat in de toekomst ook modebedrijven zich hierbij gaan aansluiten. En dat er een eenduidig systeem vanuit de overheid wordt opgezet met communicatie naar de consument.”

 

Dat klinkt geweldig! Zo wordt het voor zowel bedrijven als consumenten makkelijker om duurzame kleding aan te schaffen. Is het eigenlijk mogelijk om jullie kleding als consument te kopen?

”Zeker! Onze kleding is voor iedereen beschikbaar. Bedrijven kunnen contact opnemen met een van onze dealers. Consumenten of zelfstandigen kunnen ook enkele stuks bestellen via Proforto.”

* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met Schijvens bedrijfskleding. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge