Zonder kledingvoorschriften de dresscode achterhalen

De één heeft er een hekel aan en de ander vindt het juist heel makkelijk: kledingvoorschriften op het werk. Persoonlijk ben ik een voorstander van richtlijnen wanneer het gaat om kleding op het werk. Dit zorgt ervoor dat iedereen weet waar hij of zij aan toe is en bovendien creëert het een vorm van bewustzijn. Dat je bewust bent van je uitstraling omdat je werkgever zich hier ook van bewust is. Maar niet ieder bedrijf stelt deze richtlijnen op. Toch kun je zonder kledingvoorschriften de dresscode achterhalen. In dit artikel ga ik jou vertellen hoe je dat kunt doen.

Zonder kledingvoorschriften de dresscode achterhalen

 

Waarom?

Misschien vraag jij jezelf nu af waarom je eigenlijk een dresscode zou moeten achterhalen. Als het bedrijf ze niet heeft opgesteld, waarom zou jij hier dan moeite voor doen? Er zijn in ieder geval drie redenen om dit toch wel te doen.

  1. Je leert te kijken naar het bedrijf op een andere manier en daar leer je van.
  2. Zoals ik al aangaf geeft het je houvast, je creëert eigenlijk zelf een richtlijn die past bij het bedrijf waar je werkt.
  3. Door deze houvast weet je waarom jij jezelf zo kleedt en kun je dat ook verklaren. Als iemand een opmerking zou maken over je kleding, dan kun je dat uitleggen. Niet zozeer om jezelf te verdedigen maar wel om te laten zien dat jij er over na hebt gedacht.

 

Hoe dan?

Nu is het natuurlijk de vraag hoe je dit kan doen. Er zijn verschillende zaken waar je in het bedrijf naar kunt kijken. Alle onderdelen bij elkaar zorgen ervoor dat jij voor jezelf een beeld krijgt over wat de gewenste dresscode binnen het bedrijf zou kunnen zijn. Hier onder staan verschillende thema’s die ieder bedrijf, of het nu gaat om een overheidsinstantie of een commercieel bedrijf, voor zichzelf heeft uitgewerkt of waar ze mee te maken krijgen.

Doelen

Ieder bedrijf heeft één of meerdere doelen. Op hoofdlijnen zou je kunnen zeggen dat de commerciële instanties geld willen verdienen en overheidsinstanties moeten zorgen voor de burgers. Dit verklaart ook meteen waarom mensen bij de overheid over het algemeen er iets minder ‘strak’ of ‘ gelikt’ uitzien. Ze hoeven geen product of dienst te verkopen en dus wordt het uiterlijk gezien als iets dat minder belangrijk is. Let op: ik spreek hier nadrukkelijk over de term ‘over het algemeen’. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Maar daarnaast hebben de meeste bedrijven ook bepaalde ‘subdoelen’. Het bedrijf kan bijvoorbeeld als doel hebben om een bepaalde doelgroep aan te spreken. Het hoofddoel is wellicht het verkopen van een product, maar ze hebben daarnaast ook de ambitie om een bepaalde groep mensen aan te spreken die dit zouden moeten gaan kopen. Kijk goed naar deze subdoelen. Hoe zou jij jouw kleding hierbij aan kunnen laten sluiten? Wil het bedrijf jongeren aanspreken met een nieuw en innovatief product? Dan is een zwart pak wellicht een beetje te klassiek. Je kledingstijl zou dan bijvoorbeeld best wat ‘hipper’ of ‘losser’ kunnen zijn. Wil het bedrijf professionaliseren en juist wat oudere en rijkere mensen aanspreken? Dan is wat formelere kleding juist meer gepast. Op die manier kun je hier een beetje mee spelen.

 

Imago

Ook ieder bedrijf heeft te maken met een imago. Voor wat oudere bedrijven kan het imago al heel lang bestaan en lastig zijn om te veranderen. Anderzijds zijn jonge bedrijven vaak bezig met het opbouwen van een bepaald imago. Je kan met jouw kleding kiezen om het imago te sturen of juist te creëren. Wees je hiervan bewust.

Wil het bedrijf bekend staan als toegankelijk en open minded, dan zal een te strakke kledingstijl hier niet bij helpen. Een paar opvallende accessoires, gekleurde kleding en wellicht zelfs een bijzondere haarstijl kan helpen om dit imago juist te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan Starbucks, hier schreef ik recent nog een artikel over. Het bedrijf vindt het belangrijk dat mensen zich kunnen uiten, maar wil ondertussen ook dat iedereen er netjes uitziet. Om die reden hebben ze wel kledingvoorschriften, maar zijn er bewust keuzes gemaakt tussen wat er wel en niet mag. Zo mogen ze bijvoorbeeld geen mouwloze shirts dragen maar wel een opvallende haarkleur.

 

Keuzes, keuzes…

Het fijne aan het achterhalen van een dresscode is dat het niet op papier staat. Jij kunt zelf bepalen of jij je kleding aanpast en zo ja, hoe ver je hier in gaat. Op die manier kun je heel dichtbij jezelf blijven en de tijd nemen om er achter te komen wat voor jou wel en niet werkt.

Wil jij je kleding aanpassen op de ambities en doelen van de organisatie waar jij voor werkt? Wees je dan ook bewust van het feit dat er een verschil is tussen wat de organisatie nu wil en wat ze in de toekomst van plan zijn. Er zijn genoeg bedrijven die voorlopig nog hun huidige doelgroep willen aanspreken, maar deze in de toekomst willen verbreden of juist verschuiven. Ook hierin kun je voor jezelf keuzes maken. Ga je daar nu al op anticiperen of kies je voorlopig nog voor de kledingstijl die past bij het huidige doel?

Ten slotte wil ik, zoals altijd, benadrukken dat de mate van aanpassing ook altijd afhankelijk is van onder andere de branche waarin je werkt, de functie die je bekleedt en natuurlijk jouw eigen ambities. Als je de ambitie hebt om binnen het bedrijf door te groeien, dan is het altijd goed om je kledingstijl te laten ‘matchen’ met het bedrijf. Ik ben van mening dat je op die manier onder meer laat zien dat je meedenkt en waarde hecht aan je werk. Het zal wellicht niet doorslaggevend zijn bij je volgende promotie, maar helpen doet het zeker.

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge