‘Kleding in de horeca is aan het veranderen’

Een aantal weken geleden ontving ik ineens een e-mail van Bram. Ik ken hem van bedrijfskleding leverancier SA Wear en hij nodigde mij uit voor de opening van het Inspirium in Amsterdam. Dat klonk interessant…

 

Inspirium Amsterdam

Ik had nog nooit van het Inspirium gehoord, maar na een bezoekje op de website werd mij al snel duidelijk dat dit een interessant concept is. Het is een gebouw waarin twintig toeleveranciers van de horecabranche hun producten en diensten aanbieden in één grote showroom. Op die manier kunnen bedrijven binnen de hospitality industrie zich laten inspireren door de verschillende mogelijkheden die er zijn binnen de branche. En natuurlijk kan op één locatie alles geregeld worden: van interieur en accessoires tot aan verzekeringen en bedrijfskleding.

SA Wear is een aanbieder in laatstgenoemde categorie. Zij bieden bedrijfskleding aan voor onder meer de horecabranche. Voor mij is SA Wear trouwens een bijzondere partij. Als jurylid van de Corporate Fashion Award 2018 heb ik vorig jaar hun inzending beoordeeld en uiteindelijk ook de prijs die ze hiervoor hebben gewonnen overhandigd. Zij wonnen met de collectie horecakleding die ze hadden ontwikkeld voor De Rooi Pannen, een mbo-school die diverse vakopleidingen aanbiedt.

De uitnodiging van Bram was niet alleen een mooie gelegenheid om het Insprium te leren kennen, maar ook om mij te verdiepen in horecakleding. Ik kreeg tijdens de opening de gelegenheid om zijn collega Sammie te interviewen over wat de trends zijn binnen deze branche, de toekomst en nog meer. Maar eerst laat ik jullie zien hoe de opening eruit zag. Want dat was best indrukwekkend…

 

De opening

Het Insprium is gevestigd in de voormalige Horecawerf, gevestigd op een industrieterrein in Amsterdam-Noord. Bij binnenkomst werd ik ontvangen door een klassieke portier, gekleed in bijbehorend kostuum. Na een korte introductie gingen de deuren open en zag ik twee prachtige dames, gekleed in een bijzonder feestelijke jurk. Dat was nog eens een entree!

Kleding in de horeca is aan het veranderen

Ik zag een vrij grote, open ruimte die verdeeld was over twee verdiepingen en verbonden door een centrale trap. Overal waar ik keek waren showrooms vol met producten.

Kleding in de horeca is aan het veranderen
Persfoto Inspirium
Kleding in de horeca is aan het veranderen
Kleding in de horeca is aan het veranderen

Waar ik ook keek, alles zag er mooi uit. Muren met mos en bloemen, turqouise stoelen en gouden tafels. Ik zag sowieso veel goud. Er was bijvoorbeeld een showroom waarin goudkleurige vogels vanuit de lampen naar beneden hingen, precies boven de tafel. 

Kleding in de horeca is aan het veranderen
Kleding in de horeca is aan het veranderen

Een hele bijzondere locatie was het toilet. De deuren waren met prachtige bloemen en vlinders beschilderd, allemaal met de hand. In combinatie met het goudkleurige interieur was het net alsof je in een sprookjeswereld was beland. Wel een modern sprookjeswereld trouwens. Dit toilet is namelijk voor zowel dames als heren. 

Kleding in de horeca is aan het veranderen

Hoe bijzonder het bloementoilet ook was, bij binnenkomst van de SA Wear showroom stond ik écht even aan de grond genageld. Daar stond het, direct bij binnenkomst. De collectie waarmee het bedrijf precies een jaar geleden had gewonnen. Samen met de prijs. De prijs die ik hen destijds heb mogen geven. Wauw, dit was echt bijzonder om te zien!

SA Wear Inspirium Amsterdam
SA Wear Inspirium Amsterdam

Op onderstaande foto is goed te zien hoe de showrooms door een open ruimte in elkaar overlopen. Via de kleding van SA Wear kwam ik plotseling weer terecht in een omgeving met broodjes en koffie. Heel leuk!

SA Wear Inspirium Amsterdam

‘Kleding in de horeca is aan het veranderen’

Zoals ik in het begin van het artikel al omschreef, kreeg ik tijdens de opening de mogelijkheid om Sammie Pairon van SA Wear Bedrijfskleding te interviewen. Zij werkt inmiddels bijna elf jaar in de branche van bedrijfskleding en met name op het gebied van horecakleding heeft zij veel ervaring. Tijd om wat vragen te stellen!

Sammie Pairon
Sammie Pairon

Wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van horecakleding?

”De laatste jaren is de kleding in deze branche sterk aan het veranderen. Voorheen was het vooral gericht op functionaliteit en comfort, tegenwoordig vindt men het uiterlijk van de bedrijfskleding veel belangrijker. En het gaat steeds meer op mode voor de consument lijken. Niet alleen qua uitstraling. Bedrijven willen ook sneller de kleding vernieuwen om verrassend te blijven richting de klanten.”

 

Dat is wel opvallend, want ondertussen zijn steeds meer bedrijven bezig met duurzaamheid. Dit klinkt niet erg duurzaam.

”Dat klopt, ergens is het een beetje tegenstrijdig. Aan de andere kant zijn er talloze manieren om duurzaam met bedrijfskleding om te gaan. Je kunt bijvoorbeeld een recycleplan opstellen wanneer je de bedrijfskleding aanschaft. Mocht je na een jaar of twee jaar nieuwe kleding willen, dan weet je zeker dat de oude kleding voor nieuwe producten of kleding wordt gebruikt. Wij werken bijvoorbeeld samen met Frankenhuis en zij zorgen ervoor dat oude stoffen onder andere als isolatiemateriaal wordt gebruikt.

Daarnaast laten wij de kleding maken in Macedonië, waar strenge Europese regels gelden, en we onder meer gebruik maken van biokatoen. Zo zijn er verschillende manieren om duurzaam met bedrijfskleding om te gaan. Maar niet ieder bedrijf is bereid om meer geld te betalen voor de duurzame opties die er tegenwoordig zijn.”

 

Wat voor veranderingen verwacht je de aankomende jaren te zien op het gebied van horecakleding?

”Wanneer ik kijk naar de stoffen, dan verwacht ik dat deze ruwer zullen gaan worden. De laatste jaren was denim en leer heel hip. Nu zie ik steeds meer canvas, wat hier ook weer goed bij past.

SA Wear Inspirium Amsterdam
SA Wear Inspirium Amsterdam

Aan de andere kant verwacht ik dat sommige horecagelegenheden daarom ook juist voor zachte stoffen gaan kiezen. Om zich te onderscheiden, maar ook omdat dit vaak mooier past bij het interieur. Wanneer je in een restaurant om je heen kijkt, dan zie je bijvoorbeeld vaak stoelen die bekleed zijn met een zachte, glanzende stof. Of elegante, soepele gordijnen. Het is natuurlijk heel gaaf wanneer de bedrijfskleding hierbij past.

Bovendien kun je daarmee luxe uitstralen. Je hoeft niet meer te kiezen voor standaard kleuren. Zo zie ik tegenwoordig veel petrol, groen, okergeel, brons, koper en goud terugkomen in de bedrijfskleding. Men durft ook gewoon meer.”

SA Wear Inspirium Amsterdam

Heb je nog advies voor horecabedrijven die bedrijfskleding willen aanschaffen? 

”Wees je bewust van het feit dat jouw personeel het visitekaartje is. Het is belangrijk dat zij er goed uitzien, bovendien denken gasten meteen dat alles beter verzorgd is in het restaurant. Dat is door onderzoek ook aangetoond. 

Tegenwoordig is het lastig om goed horecapersoneel te vinden. Denk daarom ook aan de mening van het personeel. Wat zouden zij fijn vinden om te dragen? Het beste is om kleding uit te kiezen waar men graag in loopt, waar men trots op is. Je zult zien dat de houding van het personeel dan ook verandert. Ze gaan rechtop lopen en stralen zelfvertrouwen uit. En dat is natuurlijk uiteindelijk het belangrijkste: dat mensen zich goed voelen in wat ze dragen.”

SA Wear Inspirium Amsterdam

Wil je meer beelden zien van de collectie van SA Wear of de opening van Inspirium Amsterdam? Check dan de highlights in mijn Instagram account

Groetjes,

Aileen

 

* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met SA Wear. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge