Werken in fluorescerende kleding: wie draagt welke kleur?

Vanaf 1 juli 2019 gaan de regels rondom fluorescerende werkkleding aan het spoor veranderen. Het wordt niet alleen voor de mensen die hierin werken duidelijker waarom ze welke kleur dragen, maar ook voor de buitenstaanders. Bij het lezen van dit nieuws bleef ik met een aantal vragen zitten. Welke fluorescerende kleur is beter? En hoe weet je eigenlijk of je zichtbaar genoeg bent?

Ik ging in gesprek met Annette Jeronimus, die alweer ruim dertig jaar normenspecialist is bij HAVEP Workwear/ Protective wear. Zij is betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe regels en kan daar dus alles over vertellen…

 

Annette, wat gaat er nu precies vanaf 1 juli veranderen?

”Vanaf die datum moeten de werkers aan het spoor allemaal oranje fluorescerende kleding dragen. Op dit moment mag ook fluorescerend geel gedragen worden. Door iedereen in dezelfde kleur te laten werken is het meteen duidelijk dat deze groep mensen werkt aan het spoor. Want de mensen die hulp verlenen dragen standaard fluorescerend geel. Zo is het onderscheid gelijk duidelijk.

Daarnaast zullen de regels rondom reflecterende strepen aangepast worden zodat mensen nog duidelijker zichtbaar zijn. Men zal kleding moeten dragen met twee horizontale, reflecterende banden rond de romp én een verticale streep over de schouder.”

 

Is dat overal het geval? Dat hulpverleners geel dragen en werkers oranje?

”Volgens de norm van zichtbaarheidskleding, de EN ISO 20471, mag je alle kleuren fluorescerende kleding dragen. Dus oranje, geel en rood. Maar in de praktijk zie je wel dat mensen die ergens aan werken in het oranje zijn gekleed en mensen die hulp verlenen geel dragen. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij de werkkleding van de politie en de ANWB: beiden dragen geel en beiden verlenen op een bepaalde manier hulp.

Nu moet ik wel zeggen dat de mensen bij de politie zich niet hoeven te houden aan de EN ISO 20471, die hebben uit eigen overweging gekozen voor fluorescerend geel. De politie en ordehandhaving vallen namelijk buiten de Wet op Persoonlijke Beschermingsmiddelen. Maar de mensen die werken bij de ANWB en veel aan de weg staan, die moeten natuurlijk wel goed zichtbaar zijn.”

 

Maar de mensen die bij het spoor werken of bij de ANWB, moeten die dan allemaal aan dezelfde norm voldoen?

”Nee, binnen deze norm kennen we drie klassen. De eerste klasse is minimale zichtbaarheid, met de tweede klasse ben je beter zichtbaar en de derde klasse is maximale zichtbaarheid. Ieder kledingstuk heeft daarom een bepaalde klasse. Maar om klasse 3 te bereiken moeten wel zowel je benen als je bovenlichaam bedekt zijn met fluorescerende kleuren en reflecterende strepen.

  • Klasse 1: vergt 0,14 m2 fluo oppervlak en 0,10 m2 reflecterend oppervlak.
  • Klasse 2: vergt 0,5 m2 fluo oppervlak en 0,13 m2 reflecterend.
  • Klasse 3: vergt 0,8 m2 fluo oppervlak en 0,2 m2 reflecterend oppervlak.

En het gaat natuurlijk uiteindelijk om het totaalplaatje. 

Bovenstaande twee kledingcombinaties zien er verschillend uit, maar de combinatie is in beide gevallen klasse drie. In beide gevallen zijn namelijk zowel de romp als de benen bedekt met fluorescerende kleuren en reflecterende strepen.

Volgens de ARBO-wetgeving is de werkgever verantwoordelijk voor de veiligheid van de medewerkers. Bij het spoor heeft de stichting Rail-alert vastgesteld dat een veiligheidsvest klasse twee voldoende bescherming biedt. Het vest wordt op dit moment vaak gecombineerd met een spijkerbroek. 

Maar Rijkswaterstaat vindt dit niet voldoende. Zij zijn de werkgever en mogen aan de hand van de werkzaamheden andere eisen stellen. In dit geval eist Rijkswaterstaat voor de wegwerkers geheel fluo-oranje kleding, hierbij moet de jas met broek als geheel voldoen aan klasse drie.”

 

Als laatste vraag: je ziet vrijwel nooit de kleur fluorescerend rood terwijl deze volgens de norm wel gedragen mag worden. Hoe komt dat? 

”Het is een vrij traditionele markt en mensen kiezen al jaren voor geel of oranje. Terwijl fluorescerend rood zowel in Nederland als daar buiten gewoon gebruikt mag worden.

Voor de zichtbaarheid maakt het niets uit. Als jij als consument bijvoorbeeld graag een rood fluorescerend jasje in je auto wilt hebben in plaats van oranje of geel, dan ben jij net zo goed zichtbaar.”

 

 

Groetjes,

Aileen

 

 

* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met HAVEP Workwear / Protective Wear . Lees voor meer informatie mijn disclaimer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge