Bedrijfskleding is de nieuwe couture onder jongeren

Waar vroeger jongeren zich nog wel eens schaamden voor de kleding die ze moesten dragen tijdens het vakkenvullen in de supermarkt, is dit tegenwoordig al lang niet meer het geval. De bedrijfskleding die wordt gedragen tijdens het bijbaantje is zelfs hip geworden. Zo hip, dat de bedrijfskleding van supermarkten online wordt aangeboden én binnen korte tijd is uitverkocht.

Trendy 

De trend is inmiddels al een aantal jaren aan de gang en wordt steeds groter. Waar je een aantal jaren geleden vooral jongeren zag lopen in overhemden van de Albert Heijn, komen er steeds meer bekende ketens bij. Eerst had je de Ikea tassen die werden verwerkt in truien en nu zijn de jassen van Deliveroo, de keten die eten bezorgt, aan de beurt. Maar ook supermarkt Plus en bouwmarkt Gamma zie je voorbij komen. Waar komt dit toch vandaan?

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Mats Vermeulen (@mats_vermeulen) op

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Lin Woldendorp (@linwoldendorp) op

Gisteren verscheen er een artikel over dit fenomeen in Het Parool. Er kwamen verschillende jongeren aan het woord die allen aangaven dat het een manier is om jezelf te onderscheiden van de rest. Je valt op, bovendien vinden ze de kleuren mooi en is het doorgaans een stuk steviger dan gewone confectiekleding. Maar het is vooral uniek. Want je komt natuurlijk niet zomaar aan deze kleding. Je moet bij het bedrijf hebben gewerkt.

Voor de jongeren die niet bij een bekende keten hebben gewerkt zijn er tegenwoordig genoeg online mogelijkheden om toch aan de kleding te komen. Als je op marktplaats.nl de term ‘Deliveroo’ in het zoekscherm invult, dan krijg je meteen een pagina vol met advertenties van mensen die de kleding en bijbehorende koeltassen van de bezorgers aanbieden. Het is ook allemaal niet zo duur. Je kunt een jas kopen vanaf ongeveer €10 tot een compleet pakket met onder meer T-shirts, regenbroeken en jassen voor €50.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door TheLineUp (@juliaadang) op

Uitverkocht 

Het is misschien een bizar idee dat je de kleding van Deliveroo op marktplaats kunt kopen, maar je kunt van geluk spreken dat het überhaupt nog te koop is. Toen de online vintage webshop Buyitnow uit Amsterdam begin 2018 Albert Heijn kleding aanbood, ontstond er een run op de items. Een Albert Heijn shirt voor €10, trui voor €30 en een sjaal voor €23… het was allemaal in korte tijd uitverkocht. Dat sommige items er oud en versleten uitzagen, dat maakte kennelijk niet uit.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door BUYITNOW (@buyitnow.club) op

 Wat vinden de bedrijven ervan?

Het is natuurlijk grappig om te zien hoe jongeren de bedrijfskleding die vroeger zo werd verafschuwd nu met trots dragen. Maar je kunt je voorstellen dat het voor de bedrijven die deze kleding aan hun werknemers geven een vreemd verschijnsel is. Wat moet je met zo’n trend?

Ieder bedrijf gaat hier op zijn eigen manier mee om. Supermarktketen Albert Heijn heeft de trend omarmd en heeft er zelfs een video over gemaakt waarin te zien is hoe hun sjaaltjes worden verwerkt in een jas.

Maar bezorgdienst Deliveroo vindt het een vreemde trend. Simon Rohrbach, de hoofdontwerper van de bezorgdienst, had dit ook niet verwacht. Hij zegt tijdens het ontwerpproces te hebben gekeken naar de trends, maar de focus lag vooral op veiligheid. Daarom bevatten de jassen ook reflecterende strepen en vlakken. En precies dat is hetgeen wat de jongeren zo leuk vinden. Namelijk dat de jas in het donker zichtbaar wordt wanneer je er een lamp op schijnt.

Wenselijk?

Ondanks dat ik de kleding van bedrijven zoals Albert Heijn en Deliveroo niet echt mooi vind, kan ik de trend wel waarderen. Het is namelijk creatief én duurzaam.

Ik kan mij nog herinneren dat er trends op mijn middelbare school waren die een stuk minder duurzaam en leuk waren om te zien. Zo waren witte broeken bijvoorbeeld een tijdje heel hip. Het probleem was alleen dat het wit houden van de broek een dagtaak bleek te zijn. Met als gevolg dat deze constant gewassen moest worden en ook vaak opnieuw aangeschaft werd. Want niet alle vlekken gingen uit de broek. Dat probleem heb je met deze bedrijfskleding natuurlijk niet. Het is al tweedehands en alleen al daarom een stuk duurzamer dan het kopen van nieuwe kleding. En het gaat doorgaans een stuk langer mee, omdat bedrijfskleding gemaakt voor intensief gebruik. Dus ja, het is een beetje apart. Maar ik vind het gaaf. Heel gaaf!

Wat vind jij van deze nieuwe trend?

Groetjes,

Aileen

Eén reactie

  1. Grappig om te zien dat bedrijfskleding nu ook massaal gedragen wordt als statement buiten werktijd om en door anderen. Ik snap dat het voor sommige bedrijven goede reclame is, maar dat niet iedereen hier blij mee is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge