Wellicht had je het al voorbij zien komen op social media, maar ik was deze week aanwezig bij een heel gaaf event. Ik was namelijk uitgenodigd voor de lancering van de nieuwe collectie bedrijfskleding die Dyanne Beekman heeft ontworpen voor het Spoorwegmuseum. Het werd een leuke avond met een gave modeshow en een mooi interview met Dyanne.
Spoorwegmuseum
Ik was tot op heden nog nooit in het Spoorwegmuseum geweest, maar bij aankomst was ik meteen gegrepen door het prachtige gebouw. Bij binnenkomst werd ik ontvangen met een heerlijke cocktail en liep ik samen met een aantal mensen naar de zaal waar de show zou gaan plaatsvinden.
Dit was heel bijzonder, want ik voelde echt een spanning in de zaal hangen. De lancering van de nieuwe collectie zou worden gedaan door de medewerkers van het Spoorwegmuseum en naast mijzelf was er geen pers aanwezig. Ik vond het heel verfrissend. Daardoor was ik getuige van een intiem, intern feestje. Geen overgeorganiseerd, veel te gelikt verhaal. Nee, dit was puur.
Modeshow
Dat dit een intern feestje was, dat werd meteen duidelijk toen de muziek aanging en de medewerkers over de catwalk liepen. Sommigen vonden het duidelijk erg spannend, maar al snel zag je ook een glimlach op de gezichten verschijnen. Binnen een paar minuten liepen er ook een aantal medewerkers dansend over de planken. Dat was heerlijk en ontspannen om te zien. Mensen die gewoon lekker zichzelf zijn. Omdat de medewerkers relatief snel liepen, was het wel moeilijk om goeie foto’s te maken.
Wat mij opviel aan de collectie was vooral hoe divers deze was. Ik zag echt van alles voorbij komen: prints, effen stoffen, nette kleding, casual, kleuren, zwart en dat allemaal gecombineerd met bijpassende teksten. Shirts met teksten zoals ‘geen spoor zonder dwarsliggers’ toverden ook meteen bij mij een glimlach op het gezicht.
Want ja, aan de details was duidelijk gedacht. Op de catwalk kon ik niet alles van dichtbij goed zien, maar na het ontvangen van bovenstaande foto’s werd mijn beeld ook bevestigd.
Ik vond het erg leuk om te zien dat er ook tassen waren gemaakt voor het museum. Er waren drie casual shoppingbags en één klassiek model dat geïnspireerd was door de oude conducteurstas.
Ik had van te voren al gehoord dat de collectie uit 20 items bestond. Dat zijn veel kledingstukken en ik zat al te denken dat dit voor sommige medewerkers best lastig kon worden. Bij het Spoorwegmuseum werken namelijk rond de honderd mensen.
Maar ze werden niet aan hun lot overgelaten. Na de modeshow werden er kleine boekjes uitgedeeld waarin stond voor welke mensen welke items waren gemaakt en hoe ze onderling gecombineerd konden worden. Ondertussen riep Dyanne een aantal modellen naar voren om ook te laten zien hoe dit er dan uitziet.
Dyanne Beekman
Na de show werd ik meteen gevraagd of ik Dyanne wilde interviewen. Nou, en of ik dit wilde!
Voor diegene die niet weten wie Dyanne Beekman is, ik zal de grote steen even optillen. Deze dame is alweer 22 jaar ondernemer op het gebied van mode en is de laatste jaren zich steeds meer gaan specialiseren in bedrijfskleding. Zo heeft ze onder anderen ook de werkkleding van McDonald’s ontworpen en deze wordt inmiddels internationaal gedragen. Mocht je denken dat je haar herkent, dat klopt. Ze heeft namelijk ook meegewerkt aan talloze televisieprogramma’s waarin ze onder anderen mensen een make-over gaf en hielp met styling advies.
Foto: Beekman(staffstyling)Group
Dyanne is samen met haar team een jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de collectie. Ik vroeg aan haar hoe ze dit heeft gedaan.
”Het proces duurde vrij lang omdat ik niet werk met een basismodel. Ik heb echt een analyse gemaakt van het bedrijf. Om een goede collectie te kunnen maken moet je echt grondig onderzoek doen naar het bedrijf en goed kijken naar de medewerkers. Het zijn uiteindelijk de medewerkers die het verschil maken.
Het Spoorwegmuseum heeft relatief jonge mensen in dienst en daardoor kon ik de collectie heel modieus maken. Maar aan de andere kant heb je ook te maken met verschillende soorten mensen en lichaamstypen. Ik wilde dat iedereen zich er goed in zou voelen, dus daarom is de collectie heel gevarieerd. Ik heb echt gewerkt met basics en daarbij in mijn achterhoofd gehouden dat iedereen het op zijn eigen manier kan dragen. Ik wil gewoon dat de medewerkers er blij van worden, trots zijn op hun kleding en zich daardoor lekker voelen op het werk. Dan kom je ook fijner thuis en dat is wat ik wil. Ik wil mensen blij maken.”
Binnenkort verschijnt er op Prettybusiness een uitgebreid interview met Dyanne Beekman over haar carrière, de balans tussen werk en privé en haar toekomstplannen.
Groetjes,
Aileen
Dit ziet er inderdaad een leuk event uit! Leuke details ook op de kleding. 🙂
Haydée onlangs geplaatst…Deze 4 Amerikaanse ketens zouden ook in België moeten bestaan