Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

Maatkleding, daar worden we allemaal wel blij van. Zelf heb ik ook een aantal items in mijn kast hangen die op maat zijn gemaakt. Ze zijn afkomstig van verschillende bedrijven, en ondanks dat de kwaliteit kan verschillen maakt mijn hart eigenlijk altijd een sprongetje wanneer ik één van deze items aantrek. Want het zit mooi en het is precies naar mijn smaak gemaakt. Toen ik halverwege augustus werd benaderd door Bivolino met de vraag of ik een blouse op maat wilde laten maken, hoefde ik dan ook niet lang na te denken over het antwoord. Ja, tuurlijk wil ik dat!

 

Bivolino

Bivolino is een Belgisch bedrijf dat inmiddels alweer zo’n twintig jaar bestaat. Je kunt online confectie blousen en overhemden bestellen, maar deze ook op maat laten maken. Er is alleen één groot verschil tussen dit bedrijf en de andere bedrijven die ook maatkleding leveren: bij Bivolino wordt jouw lichaam niet opgemeten. En nee, je hoeft dit zelf ook niet te doen. In onderstaande video krijg je een korte impressie van het bedrijf.

Op basis van gewicht, lichaamslengte en een paar aanvullende gegevens zegt het bedrijf een passend, op maat gemaakt overhemd of blouse te kunnen leveren. Dat is op zijn zachts gezegd opvallend. Want hoe is dat mogelijk? En hoe ziet dat er dan uit? Ik heb het de afgelopen periode getest. In dit artikel laat ik jou zien hoe het werkt en vertel ik wat ik hier van vind. Het is een vrij lang en gedetailleerd artikel geworden. Mocht je liever alleen de eindfoto’s en conclusie willen lezen, scroll dan even naar beneden. Onderaan dit artikel kun je het resultaat zien en de voor- en nadelen lezen die ik heb ervaren.

 

Ontwerpproces

Bivolino: maatkleding op basis van lichaamslengte en gewicht

Op de website van Bivolino begint het ontwerpproces met de pasvorm. Bij de blouse kun je kiezen uit drie soorten: twee slim fit en één ruime pasvorm. De naden die zorgen voor taillering staan in het roze op de plaatjes weergegeven. Op die manier kun je aan de hand van je lichaamsvorm inschatten welke van de drie het beste bij jou zou passen. Allen hebben ze een aparte naam en ik koos voor Georgia, de ruime variant.

De startprijs zie je rechtsboven staan. In het begin staat dit bedrag nog op €59. Dit bedrag loopt, afhankelijk van de keuzes die je in het proces maakt, langzamerhand op.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

Iedere stap in het proces werd aangegeven door middel van een icoontje aan de linker kant. Dat vond ik heel handig. Na het kiezen van het pasmodel klik je op het icoontje dat staat afgebeeld als een gevouwen overhemd. Deze wordt zwart en vervolgens zie je een rij met allemaal kleine vierkantjes. Deze geven een snelle impressie van de stof. Wanneer je op een vierkantje drukt zie je meteen hoe jouw overhemd of blouse er uitziet in deze stof.

Aan de rechter kant van de rij met stoffen staat een zwarte balk met een ‘i’ . Zodra je hier op klikt, krijg je meer informatie over de stof. Onder anderen het materiaal en gewicht staan in dit zwarte vakje weergegeven.

 

Bivolino: maatkleding op basis van lichaamslengte en gewicht

Om een goed beeld te krijgen van de stof is het ook mogelijk om in te zoomen. Zodra je op deze functie klikt, dan krijg je een grote foto te zien van de stof.

Omdat ik de blouse helemaal zelf kon samenstellen, besloot ik te kiezen voor print. Meestal draag ik veel effen kleuren, maar die kun je natuurlijk overal kopen. Ik wilde wat nieuws, iets anders. Na veel twijfelen koos ik voor Adero, een katoenen stof met verticale strepen in verschillende, warme tinten. Na het selecteren van deze stof zag ik het bedrag rechts boven verschieten van €59 naar €85.

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewichtBij de volgende stap kon ik kiezen uit verschillende soorten kragen. Ook hier waren er weer een hoop opties. Ik koos voor de strikkraag. Door deze keuze ging het bedrag met €2 omhoog.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewichtBij de vierde stap kon ik kiezen uit de mouwlengte en het type manchet. Ik koos voor lange mouwen en een dubbele, Franse manchet. Dat deed ik eigenlijk vooral omdat ik thuis nog een paar mooie manchetknopen had liggen en slechts één blouse waarbij ik deze kon dragen.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewichtVervolgens waren er verschillende keuzes op het gebied van borstzakken. Omdat ik zelf wat grotere borsten heb besloot ik om deze stap over te slaan. Extra zakken op deze locatie zullen nog meer accent leggen op mijn ‘dames’, en dat vond ik niet zo nodig.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

Bij stap zes ging het over de knopen. Omdat de blouse qua print al druk genoeg was, wilde ik dat de knopen niet teveel zouden opvallen. Dus koos ik voor een blinde sluiting met daar onder zwart knopen en bijpassend stiksel. Voor deze extra aanpassing ging het totaalbedrag met €1 omhoog.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

Voor de afwerking aan de onderkant koos ik voor een rechte belijning. Tenminste, ik selecteerde deze optie. Op het plaatje bleef de onderkant er afgerond uitzien. Ik was benieuwd of deze aanpassing uiteindelijk wel doorgevoerd zou worden.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewichtVervolgens kon ik er voor kiezen om de kraag in een andere stof te laten maken. Daar was ik heel blij mee. Ik verf mijn haren al jaren rood en de eerste paar weken kan de kleur wel eens afgeven. Dat is ook de reden dat ik veel zwarte bovenstukken draag.

Wat mij meteen opviel is dat ik uit precies dezelfde stoffen kon kiezen als in het begin bij de blouse. Dat vond ik wel bijzonder aangezien niet alle stoffen mooi zouden passen bij de katoenen Adero waar ik eerder voor had gekozen. De ene stof krimpt bijvoorbeeld sterker in de was dan de andere. Dat kan er na het wassen heel raar gaan uitzien. Daarnaast is de manier waarop een kraag valt ook erg afhankelijk van het materiaal waar deze van is gemaakt.

Het nadeel van deze stap in het proces is dat er geen advies wordt gegeven. De informatie over de stoffen die je in de eerste stap kon zien, is hier helaas ook niet beschikbaar. Om te zorgen dat de kraag mooi bij het geheel paste wilde ik een katoenen stof dat qua gewicht in de buurt kwam van de Adero, waar de rest mijn blouse van gemaakt zou worden. Maar daarvoor moet ik dus teruggaan naar de eerste stap en daar de informatie van de stoffen achterhalen. Dat was niet zo handig.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

Bij de manchetten kwam hetzelfde verhaal naar voren. Opnieuw kon ik kiezen voor een andere stof en werd er geen advies gegeven. Ik besloot te gaan voor dezelfde katoenen stof als waar ik de kraag van had laten maken. Voor een contrasterende kleur bij zowel de kraag als de manchetten kwam er €3 per onderdeel extra bij, dus in totaal werd er €6 bijgeteld.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

Het logo van Bivolino is een eekhoorntje. Bij de negende stap moest ik een keuze maken over de locatie en kleur waar dit beestje zou komen te staan. Ik koos voor een donkerrode kleur aan de onderkant van de blouse.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewichtVoor €5 extra kon ik een monogram op je blouse laten zetten. Dit is een heel leuk detail. Helaas kun je uit slechts vier kleuren kiezen bij deze stap. Ik liet mijn initialen A.O. (Aileen Out) in het rood zetten op de manchetten van mijn blouse.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

In de laatste stap van het proces moest ik mijn maten doorgeven. Nu wordt het interessant, want aan de hand van deze informatie belooft Bivolino dus om een perfect op maat gemaakte blouse te kunnen leveren. Ik moest mijn lichaamslengte, cupmaat, gewicht en leeftijd invullen. Dat zijn vrij simpele vragen, want deze informatie staat gewoon vast.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewichtHet werd iets lastiger toen ze vroegen wat de silhouet van mijn lichaam was. Ik moest namelijk aangeven wat de maten van mijn taille, heupen en armen waren. Niet als centimeters, maar qua verhoudingen. Dus met S, M, L enzovoort. Dat is nogal subjectief. Persoonlijk vind ik dat mijn lichaam redelijk in verhouding is. Maar ik weet natuurlijk niet of dat ook overeen komt met de maattabel van Bivolino. Bij mijn taille gaf ik maat L aan en bij mijn armen maat M. Naast deze blouse ontwierp ik nog een ander model, dat je later in dit artikel terug zult zien.

Op het moment dat ik de blouse ging bestellen kon ik kiezen uit verschillende verzendopties. Voor een levering binnen twee à drie weken rekenen ze €6 en als je hem binnen één week wilt ontvangen mag je €20 neertellen. Ik koos voor de laatste optie.

 

 

Ontvangen bestelling

Ik bestelde de blouse op vrijdag 31 augustus. De maandag erna, op 3 september, ontving ik een email waarin stond dat ik eerst één blouse zou ontvangen. Na de eerste levering moest ik aangeven of de maten klopten, zodat ze daarna de andere blouse meteen in de juiste maat konden leveren.

De eerste blouse ontving ik op 13 september, bijna twee weken na mijn bestelling. Dat was dus een week later dan was beloofd. In de tussentijd kreeg ik ook geen emails of trackingcodes waarmee ik de bestelling kon volgen. Het moment van levering was dan ook één grote verrassing voor mij. Net zoals het bijgeleverde kaartje, waarin in het Duits mij veel succes met de blouse werd gewenst.

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

De blouse zat in een kartonnen doos en was verpakt in een plastic hoes. Toen ik de hoes verwijderde was ik in de eerste instantie blij met het resultaat. Aan de voorkant zag de blouse er netjes uit. Ik draaide hem om en vouwde hem uit. Toen schrok ik een beetje. De mouwen waren heel onzorgvuldig opgevouwen.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

De details zoals de manchetten en de strik zagen er redelijk goed uit. De stof was van een redelijk goede kwaliteit, net zoals de stiksels. Maar de vouwwijze was voor mij een enorme domper. Gewoon zonde ook, want door deze manier van verpakken zit de blouse meteen al onder de kreukels. Gelukkig verdwenen deze vrij stel op het moment dat ik hem op de hanger aan mijn kledingrek hing.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

Het was tijd om de blouse te passen. Helaas zat hij niet meteen goed. Bij zowel de taille als de mouwen was hij veel te ruim.

Ik mailde dezelfde avond naar Bivolino om te vertellen dat de blouse niet goed zat. De volgende ochtend, vrijdag 14 september, ontving ik een email waarin de dame van de customer service aangaf dat ze het vervelend vond om dit te horen. Ze vroeg of ik een foto wilde maken van mijzelf in de blouse en of ik kon aangeven hoeveel de blouse bij de armen en taille te groot was. Daarnaast stuurde ze mij een formulier toe met een maattabel en het verzoek om deze in te vullen.

Na het weekend, op maandag 17 september, had ik tijd om de foto’s te maken en mijn maten op te meten. Ik vulde de tabel in en stuurde deze samen met drie foto’s naar de dame van de customer service. Ik ontving dezelfde middag een email waarin zij aangaf dat de maten zouden worden aangepast en dat ik zo snel mogelijk een nieuwe blouse zou ontvangen. Zo gezegd, zo gedaan. Precies een week later, op maandag 24 september, ontving ik de tweede blouse.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

Het voordeel van het invullen van de tabel was dat ik aan kon geven hoe langde blouse moest zijn. Die optie werd namelijk niet in het bestelproces gegeven. Toen ik de tweede blouse ontving was hij dan ook een stuk langer, wat ik prettig vond. Zo kon ik hem makkelijker in de broek dragen.

 

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

De blouse zat bij zowel de armen als de taille een stuk beter. Maar écht perfect vond ik hem niet. Daarnaast vond ik de stof qua kleur ook erg tegenvallen. Op de website leken de kleuren een stuk warmer en donkerder dan in realiteit. Ik heb de blouse aan verschillende mensen op kantoor laten zien, en de reacties waren net zo wisselend als mijn gevoel. Een aantal associeerden de strepen met een uniform voor medewerkers bij een supermarkt, terwijl anderen het juist chique vonden. Gelukkig kon ik de strik bij de hals eenvoudig verwijderen, zodat ik hem ook open kon dragen. Met een open hals vond ik hem iets beter staan.

Omdat de blouse voldoende aansloot besloot ik de Bivolino te mailen dat het tweede model gemaakt kon worden. Diep van binnen wist ik dat ik nu niet een blouse zou krijgen die perfect op mijn lichaam was gemaakt, maar voor mij was het oké. Wanneer je een kledingstuk op maat laat maken, dan zijn het de centimeters en millimeters die het verschil bepalen tussen confectie en maatkleding. Om dit verschil te kunnen maken heb je een professional nodig die jouw lichaam opmeet en hier verstand van heeft. Iemand die uit ervaring weet hoe stoffen bij dat ene kledingstuk om jouw lichaam vallen en waar je iets meer of juist minder ruimte nodig hebt. Dat verschil, dat voel je. En dat voelde ik nu niet. Maar ik wist dat ik deze perfectie zonder die professional niet zou bereiken. Dus nam ik hier genoegen mee.

 

Blouse nummer 2

Op maandag 24 september mailde ik de customer service dat de tweede blouse gemaakt kon worden. In tegenstelling tot de eerdere emails ontving ik geen reactie. Ik ging er stilzwijgend vanuit dat de blouse meteen weer in productie zou worden genomen.

Toen ik na twee weken nog steeds niets hoorde en ik mijn bestelling ook niet had ontvangen, besloot ik op 9 oktober nog eens te mailen. Ik ontving binnen een uur een reactie waarin een andere medewerker excuses aanbood voor de vertraging. Deze dame zei dat ze contact zou opnemen met de afdeling productie en mij daarna zo snel mogelijk zo informeren over de stand van zaken. Het bleef echter stil.

Precies een week later, op dinsdag 14 oktober, ontving ik mijn tweede bestelling.

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

Bivolino: maatkleding o.b.v. lichaamslengte en gewicht

Deze blouse werd op dezelfde manier geleverd. Opnieuw was hij verpakt in een plastic hoes, zat er een Duits kaartje bij en waren de mouwen onzorgvuldig opgevouwen. Dit keer viel de stof helaas ook erg tegen. Het was niet alleen erg dun, maar zag er ook goedkoop uit. De kreukels bleven er ook langer inzitten.

Daarnaast was er geen monogram verwerkt bij de manchetten. Het nadeel van het ontwerpproces was dat ik na de bestelling mijn keuzes niet meer in kon zien. Daardoor begon ik te twijfelen over mijzelf: had ik wel aangegeven dat ik een monogram op mijn manchetten wilde laten zetten? Ik dacht het wel, maar omdat ik het niet kon controleren, kon ik er ook weinig van zeggen.

 

Conclusie

Het is een erg lang artikel geworden en ik kan mij voorstellen dat je inmiddels heel veel informatie hebt gelezen. Hier onder zal ik kort de voor- en nadelen benoemen die ik heb ervaren.

 

Voordelen

  • Reactie termijn: op één uitzondering na hebben de dames van de customer service snel op mijn emails gereageerd. In deze emails waren zij ook altijd vriendelijk.
  • Verpakking: Alle bestellingen werden in een kartonnen doos geleverd en de blousen waren ook altijd in een stevige, plastic tas verpakt. Ondanks dat het karton van de doos nog wel eens beschadigd was, heeft dit geen gevolgen gehad voor het product zelf.
  • Geen retour: Het uitgangspunt van Bivolino is dat je nooit een bestelling terug hoeft te sturen, ook wanneer deze niet naar wens is. Dat scheelt weer een hoop tijd, maar anderzijds is het wel verspilling van het materiaal.
  • Factuur: Na de bestelling ontvang je netjes een email met daarin de gegevens van de bestelling. Vanuit deze mail kun je gelijk doorklikken naar je account en de factuur (inclusief BTW gegevens) als PDF document downloaden. Dit is erg handig wanneer je bijvoorbeeld de blouse of het overhemd voor je werk zou bestellen.
  • Ontwerpen verkopen: Wanneer je een blouse of overhemd hebt ontworpen en besteld, dan is er een mogelijkheid om je eigen ontwerp via de website te verkopen. Op die manier kun je een 5% van de totale waarde van het kledingstuk ontvangen wanneer iemand anders deze koopt.
  • Krimp: Na het wassen van de gestreepte blouse is de stof niet gekrompen.

 

Nadelen

  • Communicatie en service: Tijdens de contactmomenten die ik heb gehad met Bivolino heb ik diverse mensen gesproken. Gezien de lengte van dit artikel heb ik niet alle communicatie omschreven, maar deze verliep over het algemeen erg stroef. Mijn vragen werden niet altijd beantwoord, telefonisch waren ze slecht bereikbaar en de communicatie tussen afdelingen verliep ook niet erg soepel. Daardoor moest ik vaak lang wachten op een reactie. De kaartjes die ik ontving bij de bestellingen waren een leuk gebaar, maar waren tot drie keer toe in het Duits geschreven. Een beetje jammer, zeker omdat het contact via email altijd in het Nederlands was. Ze wisten dus dat ik niet alleen in Nederland woon, maar deze taal ook spreek.
  • Prijs en kwaliteit: De kwaliteit vind ik niet in verhouding met de prijs die je betaalt voor de blousen en overhemden. Exclusief verzendkosten had de gestreepte blouse een waarde van €107 en de groene variant kost €99. Omdat ik werd gevraagd om deze service voor Prettybusiness te testen heb ik beide items gekregen en er dus niets voor betaald. Maar wanneer ik dat wel had moeten doen, dan was ik hier zeker niet blij mee geweest.
  • Maatwerk: Zoals ik al eerder in dit artikel heb aangegeven ben ik niet tevreden over het maatwerk. Het model sloot niet goed aan en ik miste echt een professional met een kritisch oog en advies. In plaats van deze professional moest ik mijzelf opmeten, mijn maten doorgeven en foto’s opsturen. Daarnaast kon ik het ontwerp en de gehanteerde maten na bestelling online ook niet inzien.
  • Levering: Van alle drie de leveringen heb ik slechts één levering binnen de beloofde termijn van één week ontvangen. Tussentijds werd ik niet op de hoogte gehouden van het leveringsproces en moest ik afwachten wanneer ik mijn bestelling zou ontvangen.

Alles bij elkaar heeft het anderhalve maand geduurd voordat ik twee blousen had ontvangen waar ik redelijk tevreden over was. In de tussentijd heb ik online diverse reviews gelezen en deze waren vrijwel allemaal zeer positief. Ook heb ik in mijn omgeving, zowel zakelijk als privé, een aantal mensen over Bivolino gesproken. Er was slechts één persoon die ook bestellingen bij dit bedrijf heeft geplaatst. Meerdere zelfs. Diegene is hier door slechte ervaringen mee gestopt.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die tevreden zijn over Bivolino, maar op basis van mijn eigen ervaring zou ik deze service niet aanraden. Ik vind de nadelen ten opzichte van de voordelen te groot. Met name de verhouding van prijs en kwaliteit in combinatie met de slechte service en communicatie zijn voor een reden om hier niet nog eens een bestelling te plaatsen.

Ik ben benieuwd of jij Bivolino kende en zo ja, wat zijn jouw ervaringen?

 

Groetjes,

Aileen

 

 

*Dit artikel bevat één of meer producten die ik van een merk of bedrijf heb gekregen. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge