Commotie over predikanten in dure designerschoenen

Hoewel de kerk voor velen een wat ouderwets en stoffig imago heeft, probeert ook deze met zijn tijd mee te gaan. En daar hoort een andere, meer moderne uitstraling bij. Een deel van de predikanten loopt allang niet meer in een lang gewaad en kiest liever voor hippe kleding. Maar waar ligt eigenlijk de grens? Is die grens er wel? Is de commotie over predikanten in dure designerschoenen bijvoorbeeld terecht?

Commotie over predikanten in dure designerschoenen

 

De discussie

Deze discussie laaide op toen het Instagram account Preachers N Sneakers werd geïntroduceerd. Op deze pagina staan foto’s van predikanten, inclusief details over wat ze aan hebben en het bijbehorende prijskaartje. Deze formule kennen we allemaal wel uit de tijdschriften: wie heeft wat aan en wat kost het? Niets nieuws, zou je zeggen.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door PreachersNSneakers (@preachersnsneakers) op

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door PreachersNSneakers (@preachersnsneakers) op

Toch zorgt Preachers N Sneakers, waarbij sneakers een rol spelen, voor heel wat ophef. Dat komt door de aard van het beroep die predikanten uitoefenen. Vanuit het traditionele geloof worden zaken zoals ijdelheid en materialisme omschreven als zonden. Daarnaast leeft de dominee van de giften die hij of zij krijgt en waar vaak openlijk om gevraagd wordt.

 

Goede discussie

De eigenaar van de Instagram pagina wil graag anoniem blijven, maar omschrijft zichzelf als een 29-jarige man die werkzaam is in de technologie. Hij is christen en heeft daarnaast een passie voor sneakers. Door deze combinatie begon hij recent te kijken naar wat predikanten voor schoenen dragen tijdens hun werk. Hij kwam erachter dat velen lopen op dure, exclusieve sneakers. Al snel besloot hij zijn observaties te delen op het inmiddels bekende Instagram account.

In een half jaar tijd heeft hij al 189.000 volgers. Onder iedere foto wordt druk gediscussieerd. Daarbij zijn de contrasten groot. De ene groep vindt het gaaf om te zien en waardeert de hippe stijl, terwijl de ander het niet oké vindt dat predikanten dit dragen. Een veel gehoorde opmerking is dat donaties gaan naar het uiterlijk van predikanten, terwijl er honger en ander leed in de wereld is. Anderen vragen zich hardop af of ze een carrière als predikant moeten overwegen, omdat de dure kleding een goed salaris suggereert.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

🐍🧢💧

Een bericht gedeeld door PreachersNSneakers (@preachersnsneakers) op

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Pastor TD Jakes on the go with this max cap Louis V messenger

Een bericht gedeeld door PreachersNSneakers (@preachersnsneakers) op

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door PreachersNSneakers (@preachersnsneakers) op

De moderne predikant

De predikanten die de kritiek krijgen blijven hier vrij nuchter onder. Ze geven vaak aan dat moderne kleding een manier is om de kerk toegankelijk en aantrekkelijk te maken voor jongeren. Ook wordt vaak door hen benadrukt dat ze vrij zijn in de manier waarop ze hun geld besteden.

Toch is het de vraag of alle predikanten wel zo rijk zijn als het lijkt. Een deel van hen geeft aan dat ze kleding en accessoires krijgen van merken of bedrijven. En wanneer je kijkt naar het huidige tijdperk, dan klinkt dat niet zo raar. Net zoals in iedere beroepsgroep heb je ook hier te maken met mensen die meer of minder bekend zijn op social media.

Ter illustratie, op de eerste twee Instagram foto’s in dit artikel zie je twee predikanten. De ene is Jesse DuPlantis, hij heeft op zijn Instagram account 121.000 volgers. De ander, Ron Carpenter, gaat daar met zijn 132.000 volgers zelfs overheen. Dit zijn weliswaar predikanten, maar tevens ook de moderne influencers. Juist door het grote bereik krijgen influencers spullen van bedrijven. Het is natuurlijk een effectieve en eenvoudige manier om als merk op te vallen. Kijk maar naar bijvoorbeeld fashion influencers met hetzelfde bereik. Zij krijgen ook kleding en accessoires.

En draai nu de rollen eens om. Je krijgt als predikant een paar dure sneakers die je mooi vindt. Zou jij deze weigeren te dragen? Terwijl je toegankelijk wilt zijn en weet dat dit hierbij kan helpen? Ik kan mij voorstellen dat je stevig in je schoenen – no pun intended – moet staan om het aanbod af te slaan.

 

De predikant als influencer

Zoals vaak ontstaat er dus een ophef over een beeld dat niet voldoende wordt belicht. Het is ook een typisch probleem anno 2019: mensen die door hun werk ineens een influencer worden en geen idee hebben wat hier de gevolgen van zijn. In Nederland hebben we bijvoorbeeld de Reclame Code Social Media. Hierin staat dat je als influencer duidelijk moet zijn over wanneer je iets hebt gekregen of ergens voor betaald bent. In ieder land zijn die regels iets anders, maar transparantie staat altijd voorop.

Helaas zijn er nog steeds veel influencers die zich hier niet aan houden, waardoor je vraagtekens kunt zetten bij de oprechtheid van de persoon in kwestie. Dat gebeurt hier dus ook. Mensen oordelen over de dure spullen die ze zien, maar weten niet waar het vandaan komt. Want de predikanten zijn hier doorgaans niet open over.

 

Lastig

Toch wil ik hier niet een beschuldigende vinger wijzen naar de predikanten. Want het is best een klus om bij iedere foto te vermelden welke kleding je wel of niet gekregen hebt. Als je dat als predikant gaat doen, dan gaat dit ten koste van de religieuze boodschap die je wilt overbrengen. Mensen gaan zich dan druk maken over wat je aan hebt in plaats van wat je wilt vertellen. Bovendien hangt er vaak een oordeel aan vast. Mensen vinden er iets van als je iets hebt gekregen van een merk.

Is er nu een onrealistisch beeld ontstaan van predikanten die een luxueus leven leiden? Nee, want die zijn er ook. Recent raakte Kenneth Copeland, een bekende prediker uit Texas, in opspraak omdat hij alleen wilde vliegen in één van zijn 3 privéjets. Hij heeft onder andere een jet gekocht van 20 miljoen dollar omdat ‘het aanbod te goedkoop was om af te slaan’.

Copeland is bevriend met eerder genoemde Jesse DuPlantis, die vorig jaar zijn volgers opriep om hem te sponsoren voor de aanschaf van een privéjet met een waarde van 54 miljoen dollar.

 

En in Nederland?

Het gaat hierbij om een situatie die zich in Amerika afspeelt. Maar hoe zit het eigenlijk in Nederland? Ik sprak hier over met Marloes Meijer, predikant bij de protestante kerk in de gemeente Engelen. Naast haar vaste baan helpt zij als zzp’er onder meer kerken en individuen met moderne vraagstukken rondom het geloof. In haar werk komt zij de dilemma’s waar de Amerikaanse predikanten mee worstelen ook tegen. 

”Als predikant wordt er altijd kritisch naar je gekeken. Mensen letten op wat je doet en wat je aan hebt. Als je bijvoorbeeld werkt in een wat armere gemeente, dan krijg je scheve gezichten als je in een luxe huis gaat wonen. Ook is het vaak lastiger om aansluiting te vinden als je in designerkleding bij mensen op bezoek gaat die dat zelf niet kunnen of willen betalen. Werk je in een wat rijkere gemeente, dan kan dat juist wel behulpzaam zijn.

Ik ken ook genoeg collega’s die designerkleding dragen. Iedereen moet gewoon kunnen dragen wat hij of zij wil.”

 

Geld van de gemeenschap

In tegenstelling tot Amerika zullen de Nederlandse predikanten nooit een zeer hoog salaris krijgen. Hier betaalt ieder lid van de kerk jaarlijks een vrijwillige bijdrage aan de kerk. Het totaalbedrag van alle bijdragen wordt verzameld door de landelijke kerk, die daarmee de salarissen van alle predikanten betaalt. De hoogte van dit salaris is vastgesteld in een CAO en zal daarom nooit miljoenen bedragen.

Wanneer een kerk van iemand een grote gift ontvangt, dan komt dit dus op de grote hoop terecht. De landelijke kerk zal hiermee bijvoorbeeld de predikanten betalen die werken in een gemeente waar wat minder geld wordt gegeven. Toch krijgen onze predikanten, net zoals de Amerikaanse collega’s, spullen aangeboden. Volgens Meijer is het niet altijd even makkelijk om hiermee om te gaan.

”Mensen zijn je vaak dankbaar voor het werk dat je doet. En vervolgens wordt dit vaak geuit door middel van een persoonlijk cadeau. Dat is natuurlijk heel lief. Ondertussen zitten hier ook risico’s aan vast. Je kan onbewust reclame voor een merk maken omdat je iets draagt. Maar het grootste probleem is dat wanneer iemand iets geeft, diegene ook wat terug kan verwachten. En als predikant moet je onafhankelijk zijn. 

Om die reden neem je geen giften aan wanneer de waarde hoger is dan vijftig euro. Het is geen keiharde regel waar iedere predikant in Nederland zich aan moet houden, maar de meesten doen dit wel. Een paar luxe designerschoenen zal ik dus niet aannemen.”

 

Micro influencers

Het is interessant om te zien hoe ook predikanten kunnen worstelen met het uiterlijk en bijbehorende imago tijdens hun werk. Of je nu wel of geen honderdduizenden volgers hebt op Instagram, binnen je gemeente zullen ze altijd op jou letten en er een oordeel over hebben. Want met dit beroep ben je niet alleen predikant, maar ook influencer. Al is het maar op microniveau.

 

Groetjes,

Aileen

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge