Dit is de nieuwe bedrijfskleding van Ikea

Het was een goed moment voor een marketingcampagne, maar daar hebben ze niet voor gekozen. Zonder dat we het door hadden, kregen de medewerkers van Ikea afgelopen jaar nieuwe bedrijfskleding. Gelukkig zijn mijn lezers alert. Zo werd ik getipt door een medewerker van het Zweedse warenhuis over deze verandering. Dus ik ben er natuurlijk ingedoken. In dit artikel laat ik je de nieuwe bedrijfskleding zien én vertel ik je er alles over.

 

De oude bedrijfskleding van Ikea

Voordat we naar de nieuwe kleding gaan kijken is het eerst tijd voor de oude collectie. 

Ik ben nooit fan geweest van deze kleding. Hoewel ik snap dat men heef gekozen voor de bedrijfskleuren, vind ik de combinatie van geel met donkerblauw erg ongelukkig. Geel is nu eenmaal een kleur die bij weinig mensen goed staat. Ook het streepjespatroon vind ik niet mooi. Het oogt wat oubollig en was duidelijk toe aan vernieuwing.

 

Dit is de nieuwe bedrijfskleding van Ikea

De bedrijfskleding is inmiddels veranderd, maar we kunnen niet echt spreken van een nieuwe uitstraling. De kleur geel en diverse blauwtinten worden opnieuw gecombineerd met streepjes. 

Hej logo Ikea bedrijfskleding
Nieuwe bedrijfskleding Ikea | Foto’s: Ikea
Dit is de nieuwe bedrijfskleding van Ikea
Nieuwe bedrijfskleding Ikea | Foto’s: Ikea

Eén van de weinige opvallende veranderingen is de opdruk op de achterkant van de shirts. Op de rug staat ‘Hej!’, wat een gebruikelijke Zweedse begroeting is. Dit vind ik erg leuk. Op deze manier laat het bedrijf op een vriendelijke manier zien waar ze vandaan komt.

Dit is de nieuwe bedrijfskleding van Ikea
Nieuwe bedrijfskleding Ikea | Foto’s: Ikea
Dit is de nieuwe bedrijfskleding van Ikea
Nieuwe bedrijfskleding Ikea | Foto’s: Ikea

Verder vind ik de kleding erg tegenvallen. De pasvorm is vrij recht en een beetje vormloos. Hoewel er verschillende soorten modellen zijn gebruikt – waarvoor complimenten – zie je dat het bij niemand echt mooi staat. Ook de gele naambadges zijn relatief groot en oogt wat goedkoop. Dat is jammer, want functionele werkkleding kan er tegenwoordig heel goed en representatief uitzien. Het voelt voor mij als een gemiste kans.

Dit is de nieuwe bedrijfskleding van Ikea
Nieuwe bedrijfskleding Ikea | Foto’s: Ikea

Ik en Ikea

Toch is het ook niet zo vreemd dat de kleding er zo uitziet. Voor de nieuwe collectie heeft het warenhuis gekozen voor een intern team van ontwerpers. Dit zijn dus mensen die bij Ikea werken en zich normaal gesproken bezighouden met interieur. Zij hebben samengewerkt met experts uit de modebranche, zo valt te lezen op de website van Ikea.

Gedurende twee jaar hebben de ontwerpers samen met de winkelmedewerkers en experts gewerkt aan de nieuwe collectie. Daarbij stond vorm, functie, kwaliteit, duurzaamheid en een lage prijs centraal. Dat is ook de leidraad die het bedrijf hanteert bij het ontwikkelen van het assortiment. De collectie bedrijfskleding heeft de naam ‘Ik en Ikea’ gekregen. 

Op het gebied van duurzaamheid heeft het bedrijf dit serieus aangepakt. De kleding is gemaakt van gerecycled polyester en katoen dat volgens Ikea afkomstig is van duurzame bronnen. Bij de productie is men efficiënt omgegaan met hulpbronnen om de verspilling van materialen, water, energie en chemicaliën te minimaliseren. Wanneer de kleding versleten is, dan kan het ook weer opnieuw gerecycled worden.

Het warenhuis is op dit moment bezig om alle oude bedrijfskleding in te nemen. Ze gaan proberen om de vezels hiervan te verwerken in de producten die zij verkopen.

Fotoshoot Ikea bedrijfskleding
Nieuwe bedrijfskleding Ikea | Foto: Ikea

Duurzaamheid staat voorop

Wanneer ik kijk naar de focuspunten, dan lijkt het bedrijf zich hoofdzakelijk gericht te hebben op duurzaamheid. Dit thema krijgt in het artikel over de nieuwe kleding ook het meeste aandacht. Trouwens niet alleen bij deze kleding. Ikea heeft vorig jaar zelfs een boek uitgebracht waarin ze laten zien hoe mensen over de hele wereld op een duurzame manier leven.

En daar is niets mis mee. Sterker nog, dit is een heel belangrijk thema. Het is alleen een illusie om te denken dat vorm, functie, kwaliteit en duurzaamheid gepaard kunnen gaan met een lage prijs. Tenminste, wel wanneer je het hebt over gepersonaliseerde bedrijfskleding. Dit is namelijk niet te vergelijken met het ontwikkelen van interieur dat je vervolgens over de hele wereld kunt verkopen. Bedrijfskleding is een heel ander verhaal en dat lijkt Ikea niet helemaal te hebben begrepen.

Ik hoop dat de kleding voldoet aan de wensen van de medewerkers, maar denk dat de besparing op een team bedrijfskleding experts een verkeerde keuze is geweest. Een keuze die op termijn alleen maar meer geld kan gaan kosten…

 

Groetjes,

Aileen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge