Want to read in English? Click here.
Na twintig jaar heeft Burger King een compleet nieuwe, visuele huisstijl. Deze zal wereldwijd en zowel offline als online worden doorgevoerd. En dat betekent nieuwe bedrijfskleding voor de medewerkers van Burger King. De kleding zal vanaf deze maand te zien zijn in de Nederlandse filialen. Tijd om hier eens in te duiken!
Het oude plaatje
Voordat ik je de nieuwe bedrijfskleding laat zien, is het eerst tijd voor de oude collectie. Op onderstaande foto’s kun je zien wat de medewerkers voorheen droegen.
Wat hierbij het meeste opviel waren de gekleurde, horizontale strepen. Deze kleurkeuze was trouwens geen toeval. Ze visualiseren de ingrediënten van de Wopper, een van hun populairste hamburgers. Beige stond voor het onderbroodje, bruin voor het vlees, rood voor de tomaat en groen voor de sla. De rest van de kleding was vooral donkergrijs, dat verwees naar het grillen waar het bedrijf ooit mee is begonnen.
Hoewel de fastfoodketen twintig jaar geleden voor het laatst hun huisstijl omgooide, werd bovenstaande bedrijfskleding pas sinds 2014 gedragen. Voor die tijd droegen de medewerkers van Burger King over de hele wereld verschillende kleding.
Nieuwe bedrijfskleding voor de medewerkers van Burger King
Burger King anno 2021 heeft de ambitie om al het eten en drinken aan te kunnen bieden zonder kunstmatige kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. En dat is precies waar de nieuwe huisstijl uit voortkomt.
Daarnaast willen ze een moderne uitstraling hebben met een positieve kijk op de toekomst, zonder de oorsprong van het merk uit het oog te verliezen.
Met de kleding wil Burger King de medewerkers ‘echte flame-grill masters’ maken, zo valt te lezen in het persbericht. Ze noemen de stijl eigentijds en comfortabel.
Mijn mening
Ik heb de nieuwe kleding nog niet van dichtbij gezien, maar op basis van de foto’s ben ik enthousiast. Hoewel de collectie qua model en pasvorm weinig spannend is, vind ik het kleurgebruik heel creatief en onderscheidend. De combinatie van geel, oranje, rood, bruin en wit geeft een beetje jaren zeventig gevoel. En dat vind ik erg leuk. Je ziet deze stijl tegenwoordig niet zoveel meer.
McDonald’s bijvoorbeeld, hun concurrent, heeft gekozen voor een wat meer bescheiden uitstraling. In hun bedrijfskleding zie je vooral lichtblauw, donkerblauw, grijs en zwart. Dat maakt de uitstraling wat zakelijker. Burger King heeft juist het tegenovergestelde gedaan en dat vind ik leuk. Het is retro, maar ook weer hip en modern. I love it!
Wat vind jij van de nieuwe bedrijfskleding van Burger King?
Groetjes,
Aileen