Drie dingen die mij verbazen over de bedrijfs- en werkkledingwereld

Want to read in English? Click here.

De wereld van bedrijfskleding en werkkleding, het is een aparte. Eentje waar ik dol op ben, maar waarbij ik mijn wenkbrauwen ook nog vaak omhoog trek. Want er zijn een aantal dingen die in deze wereld gebeuren en waar ik niets van begrijp.

 

Drie dingen die mij verbazen over de bedrijfs- en werkkledingwereld

 

Vreemde mailtjes

Ik heb geen idee of meer mensen uit deze branche dit ontvangen, maar ik krijg bijna dagelijks mailtjes van bedrijven die werkkleding en accessoires produceren. Niet omdat ik mij heb ingeschreven voor hun nieuwsbrief, maar omdat ze via mij op zoek zijn naar klanten. Ze komen vanuit de hele wereld, maar met name uit China en Duitsland. Ze bieden niet alleen talloze soorten werkkleding aan, maar ook kledinghangers, tassen en stoffen.

Ik probeer altijd te reageren op mails, maar gezien de hoeveelheid en spammerige insteek druk ik liever op de delete-knop. Sinds een half jaar ontvang ik soortgelijke berichten ook via Instagram en LinkedIn. En dan wordt het een ander verhaal. Want mensen kunnen je berichten blijven sturen waardoor je deze constant in je berichtenbox voorbij ziet komen. Daarom antwoord ik gelijk door te zeggen dat ik schrijf over werkkleding en het niet verkoop. Helaas is dat niet altijd voldoende informatie. Want wat zij aanbieden is écht geweldig en daarmee kan ik een hoop geld verdienen.

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat het woord ‘workwear’ voor bepaalde mensen in de industrie als een magneet werkt. Op al mijn social media kanalen staat, al dan niet in het Nederlands, dit woord. En dat is kennelijk voldoende om te spammen. Dat er duidelijk bij staat dat ik erover schrijf, is kennelijk niet relevant.

Bedrijp mij niet verkeerd, ik krijg heel graag mailtjes over werkkleding. Er zijn ook genoeg bedrijven waarbij ik mijzelf heb ingeschreven voor de nieuwsbrief. Want daar heb ik wél wat aan. Helaas worden deze over het algemeen heel weinig verstuurd. En dus ben ik uren per week bezig met het zoeken naar informatie en nieuws rondom werkkleding.

 

Wij zijn de grootste

Ik zag het laatst weer voorbij komen op Instagram. Een kleine winkel die werkkleding verkoopt, gevestigd in een dorpje op de Veluwe, noemt zichzelf ‘de grootste aanbieder’. Goh, zij ook al? Ik moest hardop lachen. Als ik ieder bedrijf had geloofd die dit zei, dan leefden we in een land met heel veel ‘grootste aanbieders’.

Dus mocht je ooit op zoek naar naar een merk of leverancier voor werkkleding, wees niet onder de indruk van dit soort teksten. Het is immers een populaire zin, en niet meer dan dat.

De grote bedrijven die écht veel kleding verkopen, die zullen het juist wat minder snel roepen. Die profileren zich liever op andere manieren. Bij voorkeur met duurzame kleding, gemaakt van petflessen of andere materialen. Oh ja, en dan zijn ze trouwens de grootste op het gebied van duurzame werkkleding. De concurrent zegt hetzelfde. Want nee, die ander doet het verkeerd. Zij zijn écht het meest duurzaam. Die ander, dat zijn prutsers. Snap je?

 

Slanke modellen?

Iets anders waar ik mij al lange tijd over verbaas, dat is de manier waarop men modellen binnen deze branche inzet. Sowieso zie ik constant dezelfde gezichten in brochures voorbij komen. Ik heb tijdens het jureren bij de Corporate Fashion Award meerdere doorgewinterde bedrijfskleding modellen gesproken. Allemaal leuke mensen, maar qua uiterlijk redelijk ‘standaard’. Knap, lang, slank en blank.

Dit zien we in de mode-industrie natuurlijk ook al jaren. Het overgrote deel van de fulltime modellen ziet er zo uit. Er is alleen een groot verschil tussen mode en werk- of bedrijfskleding. En dan heb ik het niet alleen over de functionele of representatieve kant, maar over de maten. In de mode richt het overgrote deel zich op de ‘standaard’ maten. Denk aan damesmaat 36 tot en met 44. Maar werk- en bedrijfskleding gaat veel verder. Vaak tot maat 52 of 54. Alleen die modellen zie je vrijwel nooit.

In mijn ogen is dit een gemiste kans. De kleding wordt vaak voor een team of compleet bedrijf aangeschaft. En meestal bestaat deze groep niet enkel uit slanke dames en heren. Dus waarom zul je dan enkel dit type modellen laten zien? Tijd voor meer diversiteit, zowel in maat als qua uitstraling!

Groetjes,

Aileen

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge