Hoe corona het maatnemen voor bedrijfskleding heeft beïnvloed

Want to read in English? Click here.

Sinds COVID-19 krijgen we het steeds te horen: houd anderhalve meter afstand. Maar dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Wel of geen corona, er zijn nog steeds zaken die gewoon doorgaan. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe bedrijfskleding. Hoe moet je op anderhalve meter afstand iemand opmeten? En wat doe je wanneer medewerkers door de pandemie niet meer een passhirt willen aantrekken omdat collega’s die dat ook hebben gedragen?

Dan is digitaal maatnemen dé oplossing. Het is een onderdeel van de bedrijfskledingbranche waar je weinig over hoort, maar in populariteit toeneemt. Sinds de uitbraak van COVID-19 laten bedrijven het meetlint massaal liggen en kiezen voor het digitaal opmeten van hun medewerkers. Ik sprak met Alexander Vandevelde, werkzaam bij Quantacorp, een bedrijf dat een digitaal meetsysteem aanbiedt. Hoe hebben zij het maatnemen zien veranderen? Welke branches hebben er de meeste behoefte aan en hoe werkt het meten op anderhalve meter afstand dan precies?

Hoe corona het maatnemen voor bedrijfskleding heeft beïnvloed
Foto: Alexander Vandevelde

Het klinkt een beetje onwerkelijk; iemand zijn maten opnemen terwijl je anderhalve meter verder staat. Hoe werkt dit precies?

”Ja, dat snap ik. Voordat corona uitbrak was het digitale opmeten echt nog op komst, terwijl het nu juist de norm lijkt te worden.

Het werkt eigenlijk heel simpel. We hebben een app ontwikkeld die je gewoon op je tablet kunt zetten. Hiermee kun je op anderhalve meter afstand een foto van iemand maken en vervolgens berekent de software in de app wat jouw maten zijn. Je hebt maar twee foto’s nodig: ééntje van de voorkant en eentje van de zijkant. En dat kan gewoon met je eigen kleding aan. Je hoeft geen strakke sportkleding of ondergoed te dragen. Daardoor kan dit op de werkvloer makkelijk gebruikt worden.”

Maar het systeem kan toch niet door jouw kleding heen kijken? Hoe weet die dan wat je maten zijn?

”Er zijn natuurlijk grenzen. Maar zolang je geen hele baggy kleding draagt of een trouwjurk, dan kan dit gewoon opgemeten worden.

Dat heeft te maken met het systeem in de app. Dit is vrij complex, maar deze berekent aan de hand van bepaalde punten op je lichaam hoe je eruit ziet. Het systeem heeft al zoveel meetsessies gedaan, dat door de verzamelde data zelf een inschatting kan maken. En die is in ongeveer 95% van de gevallen juist. Aan de hand van deze gegevens, in combinatie met de maten van de nieuwe bedrijfskleding, geeft het systeem aan welke maat jij nodig hebt.

Dat is wel zo handig. Wanneer je bijvoorbeeld met een meetlint iemand zijn kruishoogte moet opmeten, dan kom je in de buurt van een heel intiem lichaamsdeel. En dat vinden de meeste mensen niet zo prettig. Of je nu een rok of een broek draagt, deze app kan zelf opmeten waar jouw kruishoogte ongeveer zit.”

Maar mensen weten toch dat het opmeten van een lichaam een intieme aangelegenheid is?

”Voordat we de app gingen maken, hebben we in België bekeken wat voor mensen belangrijk is wanneer je maten gaat opnemen in een zakelijke setting. We zijn namelijk een Belgisch bedrijf. En daaruit bleek dat men het niet fijn vindt om in strakke kleding of ondergoed op het werk op de foto te gaan. Ook wanneer het een functionele reden heeft, zoals het kunnen bepalen van de maten ten behoeve van nieuwe bedrijfskleding.

Daar moesten we natuurlijk wel iets mee. Ik snap het ook wel. Wanneer een bedrijf nieuwe bedrijfskleding wil aanschaffen, dan moeten alle medewerkers in korte tijd worden opgemeten. Dat wordt vaak in de kantine gedaan. Het is natuurlijk iets wat incidenteel gebeurt, daar heeft men geen speciale ruimte voor. En voor de medewerkers is het vaak een moetje, iets dat even snel tussendoor gebeurd.”

Hoe corona het maatnemen voor bedrijfskleding heeft beïnvloed
Hoe corona het maatnemen voor bedrijfskleding heeft beïnvloed
Voorbeeld van meetsessie | Let op: deze foto is genomen voor COVID-19

Dus de klant kan alles met de app zelf doen en jullie hulp is niet nodig?

”Het uitgangspunt is dat de klant het allemaal zelf doet. Ze krijgen van ons een iPad mee met de app erop, een statief en een matje waar de mensen op moeten staan die worden gefotografeerd. Je kunt het ook zonder statief of matje, maar je kunt veertig tot zestig mensen per uur opmeten. Sommige bedrijven hebben duizenden medewerkers, dus dan krijg je een lamme arm als je de iPad de hele tijd moet vasthouden. En door het matje weten mensen meteen waar ze moeten staan.

Bij de eerste keer maatnemen gaan we met de klant mee. Vooral om te zorgen dat ze de app op de juiste manier gebruiken. Maar daarna kunnen ze het gewoon zelf. De meeste bedrijven willen ook niet dat er constant een extern persoon bij aanwezig is. Het kan medewerkers afschrikken.”

 

Je vertelde mij in een eerder gesprek dat jullie het momenteel erg druk hebben. Welke branches maken vooral gebruik van deze app?

”Tja, het is eigenlijk bizarre toeval. Maar het digitaal maatnemen beantwoordt alle vragen die zijn ontstaan door het virus. Het houden van afstand, maar ook dat je niet telkens een passet hoeft aan te trekken die iemand anders aan heeft gehad. Het is allemaal heel veilig. En daardoor krijgen wij veel aanvragen van bedrijven die nu afstappen van het klassieke maatnemen met een meetlint. Dat kost niet alleen meer tijd en dus geld, maar het is tegenwoordig niet eens meer een optie.

We merken vooral dat de zorgsector en industriebranche behoefte hebben aan dit systeem. Dat komt omdat het verloop in deze branches vrij groot is of ze sowieso te maken hebben met een groot personeelsbestand. Daardoor moeten er vaak maten worden opgemeten en is dit een interessant systeem. Wij raden het aan bij bedrijven die 5000 of meer medewerkers per jaar moeten opmeten. 

Ook wasserijen komen vaak naar ons toe. Naast het wassen zijn zij vaak verantwoordelijk voor de levering van de kleding. Grote wasserijen hebben zoveel klanten met verschillende maten, dan is dit een uitkomst. En vergeet niet dat mensen ook steeds kritischer worden. Waar men vroeger al blij was als de werkkleding paste, wil men tegenwoordig ook dat het er mooi uitziet. En dus moet het goed aansluiten, terwijl er ondertussen ook genoeg bewegingsvrijheid moet zijn. Geen makkelijke opgave dus.”

 

Verwacht je dat bedrijven na corona weer terug zullen gaan naar de klassieke manier van meten?

”Nee, dat denk ik niet. Iedereen weet dat het opmeten van een lichaam een tijdrovende klus is. En tijd is geld, zo simpel is het. Dus uiteindelijk zullen bedrijven toch wel overstappen naar een digitaal systeem. Corona heeft dit proces alleen versneld.”

 

P.s: Wil je meer weten over werkkleding in de zorg? Check dan het boek Helden in witte pakken. Te koop via o.a. Shop Prettybusiness (gesigneerd exemplaar/E-book) en Bol.com(niet gesigneerd).

 

Groetjes,

Aileen

* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met Quantacorp . Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge