Hoe onze (werk)kleding na corona zal veranderen

We merken allemaal dat de wereld aan het veranderen is door het corona virus. Zowel het bedrijfsleven als de overheid zijn anders gaan werken. En hoewel het nu nog niet te zien is, zal dit op termijn ook invloed hebben op de kleding die we dragen. Mensen zullen langzamerhand anders tegen kleding gaan aankijken, het op een andere manier gaan kopen en ook de stijl en het modebeeld zal gaan veranderen. Met als gevolg dat veel mensen op het werk er ook anders uit zullen gaan zien.

Ik heb mij de afgelopen tijd verdiept in de relatie tussen kleding en de economie en gekeken naar wat historici en experts hier over zeggen. In dit artikel neem ik je mee in de vijf belangrijkste veranderingen die onze kleding zal ondergaan…

Hoe onze (werk)kleding na corona zal veranderen

Schaarste

De kranten staan momenteel vol met berichten van bedrijven die op de rand staan van faillissement en dat zal helaas niet snel overgaan. De wereldwijde economie heeft een flinke klap gekregen, waardoor mensen anders omgaan met geld. De omzet van verschillende modehuizen is aan het dalen, en dit zal ook nog wel even doorzetten.

Maar wat gaan we dan dragen? Natalie Nudell, mode- en textielhistorica aan het Fashion Institute of Technology in New York City, zegt dat we terecht gaan komen in een periode van modieuze schaarste. ”Mensen zullen eenvoudigere kledingstukken gaan kopen. Denk aan kokerjurken, t-shirts en eenvoudige spijkerbroeken die gemaakt zijn van natuurlijke materialen.” 

De basic kleding is afgezien de economische situatie ook een logisch gevolg van het feit dat een groot deel momenteel vanuit huis werkt. Weinig mensen zullen flink uitpakken met hun uiterlijk. Er zijn immers geen feestelijke evenementen of grote congressen waarbij een representatieve uitstraling wordt verwacht.

Minder modieus

De eenvoudige kledingstijl zal effect hebben op de mode-industrie. Trends ontstaan immers om ook weer te kunnen verdwijnen en plaats te kunnen maken voor nieuwe trends. Waardoor mensen kleding blijven kopen. Maar dat zal dus veranderen.

“Minder besteedbaar inkomen betekent minder geld om elk seizoen kleding weg te gooien. De prioriteit zal worden gegeven aan kleding die langer dan een paar maanden modieus zal zijn”, zegt Allison Pfingst, modehistoricus bij de afdeling Fashion Studies aan de Fordham University.

De focus komt te liggen op de garderobebouwers, zoals Melissa Moylan, trendvoorspeller bij Fashion Snoops, het noemt. Zij verwacht dat blazers, wijde pijpen, sweaterjurken en geplooide rokken steeds populairder worden.

 

Duurzaamheid

Bovengenoemde veranderingen zullen een volgende stap zijn in de duurzame mode, een trend die de laatste jaren steeds meer opkwam. Hoewel er nog wel eens werd getwijfeld of je het wel een trend kunt noemen, gezien het eerder een definitieve verandering in de modewereld leek te zijn. Maar met de wereldwijde crisis lijken we voorgoed af te willen van de ‘fast fashion’ zoals we die kennen.

Steeds meer mensen kiezen liever voor het aanpassen van hun kleding, voordat ze iets nieuws aanschaffen. Jeremy Scott, creatief directeur bij Moschino liet in maart samen met zangeres Miley Cyrus via Instagram zien hoe je kleding kunt versieren. Iets wat we nu leuk en creatief vinden, maar wat in het pre-corona tijdperk waarschijnlijk niet snel was gebeurd. Voorheen wilde de modehuizen zoals Moschino liever vooral veel verkopen in plaats van het aanzetten tot het opfraaien van kleding dat al in de kast ligt.

Maar het blijft niet bij creatieve uitspattingen, ook de praktische kant van kleding zal meer aandacht krijgen. “Steeds meer mensen zullen hotelnaaisets die ze hebben opgeborgen, uit de kast halen. Hiermee worden knopen vervangen en misschien zelfs die broek die achterin de kast ligt omgezoomd”, zegt Pfingst.

En wat gebeurt er wanneer men met een kritisch oog en een iets legere portomonnee voor de kledingkast staat? Dan zal de kleding die niet meer wordt gedragen eerder verkocht worden dan weggegeven. Deze crisis zal volgens Moylan dan ook een enorme boost geven aan de tweedehands kledingindustrie: ”Deze trend kwam al in een stroomversnelling voordat er corona was, maar werd destijds nog niet echt volledig geaccepteerd. Dat is nu aan het veranderen. Mensen willen geld besparen, gaan kleding opruimen en daarmee juist weer geld verdienen.”

Uiterlijke verzorging

Gaan we nu massaal met basic kleding achter een naaimachine zitten om onze oude kleding te vermaken? En is tweedehands kleding dan het enige wat we voor onszelf gaan kopen zodat we er leuk uitzien? Welnee, er is één markt die het goed doet en het voorlopig ook goed zal blijven doen. En dat is de beautyindustrie

Nu de salons gesloten zijn koopt men meer make-up en verzorgingsproducten. In vergelijking met kleding is het ook een relatief goedkope en eenvoudige aanschaf. Ook als jij de afgelopen periode iets te veel hebt gesnoept terwijl je thuis op de bank zat, kun je het gewoon gebruiken. Je hoeft het immers niet te passen, zoals het geval is bij kleding. Bovendien zijn goede cosmetica, crèmes en andere producten lang niet meer zo duur als vroeger. Kijk maar naar merken als Catrice en Essence, beide te koop bij Kruidvat, die voor een paar euro cosmetica verkopen waar je vroeger minimaal het vijfvoudige voor kwijt was.

Corporate comfortabel

Zoals iedere trend in de mode zal ook hetgeen wat hier boven is omschreven een golfbeweging zijn. Er komt een moment dat de wereldwijde crisis voorbij is en we open staan voor iets nieuws. En dan willen we ons verkleden, aldus Moylan.

Volgens de trendvoorspeller zullen we klaar zijn met de slonzige loungewear die we thuis droegen en liever in op maat gemaakte kleding naar kantoor dragen. Maar ongemakkelijke zaken zoals torenhoge hakken of te strakke blouses zullen daar niet meer bijhoren. We zullen er representatief uit willen zien, maar niet ten koste van comfort. 

Duurzame, comfortabele, corporate kleding en veel cosmetica op de werkvloer. Het klinkt als muziek in de oren. Laat die tijd maar komen. Ik ben er klaar voor!

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge