Is zakelijke mode verleden tijd?

Toen ik vorige week op kantoor aankwam, raakte ik in gesprek met een dame. We runnen beiden ons bedrijf in hetzelfde gebouw en hadden het over hoe de zaken door COVID-19 zijn veranderd. Temidden van het gesprek vroeg ze mij ineens waarom ik mij toch iedere dag zo netjes kleedde. Ik had toch geen collega’s om mij heen, dus waarom zou ik er netjes uit willen zien?

 

Is zakelijke mode verleden tijd?

 

Vijf joggingbroeken

Ik gaf aan dat zakelijke kleding mij in een werkmodus bracht. Ze knikte instemmend. Ja, dat begreep ze. Toch vroeg ze zich hardop af hoeveel mensen zich netjes zouden kleden wanneer ze alleen werkten. Zeker omdat er nu zoveel mensen vanuit huis werken. Want een representatief uiterlijk, dat kost ook tijd in de ochtend. Gehuld in een jurkje en op een paar pumps voelde aankleden voor mij die ochtend niet als een grote opgave. En toch begreep ik haar opmerking. 

Toen ik even later achter mijn bureau zat, zette het gesprek mij aan het denken. Hoeveel mensen dragen nog nette kleding tegenwoordig? Toen ik laatst met een vriendin sprak over kleding, hadden we het over onze laatste aankopen. Ze vertelde mij lachend dat het bij haar vijf joggingbroeken waren. Want sinds het virus was uitgebroken had ze enkel vanuit huis gewerkt. Ze was opgelucht dat ze even geen rekening hoefde te houden met de formele dresscode waar ze op haar kantoor mee te maken had.

Mijn laatste aanwinst waren een paar blouses van het formele merk Cavallaro. En hoewel ik mijzelf met een zakelijke kledingsmaak altijd al een buitenstaander had gevoeld, werd het gevoel dit keer sterker. Waren mensen met een liefde voor nette kleding aan het uitsterven en bleef ik als één van de weinigen achter?

 

Is zakelijke mode verleden tijd?

Afgelopen mei schreef ik een artikel over hoe corona onze (werk)kleding zou gaan veranderen. Ik had mij daarvoor verdiept in wat de experts hierover zeiden. Een textielhistorica, modehistoricus en trendvoorspeller gaven aan dat de mode comfortabel zou blijven, maar dat we ons op den duur wel weer netjes zouden gaan kleden.

Het klinkt als muziek in de oren van een corporate-lover als ik, maar de realiteit is inmiddels iets minder rooskleurig. Deze maand werd bekend dat pakkenverkoper Van Gils bezig is met een krimp van het bedrijf. Ze willen hun kleding enkel nog gaan verkopen via eigen winkels en niet meer via  grote warenhuizen zoals Bijenkorf. Ze gaven toe dat corona en het bijbehorende thuiswerken de trend van de casual kleding heeft doen versnellen.

Ondertussen is Oger, één van de bekendste pakkenmakers van Nederland, bezig om hun collectie te veranderen. Nu bestaat de helft uit casual kledingstukken, dat zou binnenkort zeventig procent zijn.

 

Buiten de landsgrenzen

Het is trouwens niet alleen een Nederlandse trend, maar ook buiten onze landsgrenzen lijkt zakelijke mode verleden tijd.

Het Amerikaanse pakkenmerk Brooks Brothers vroeg vorige maand faillissement aan. En hoewel men wist dat de retail door corona hard was getroffen, was dit best even schrikken. Het bedrijf had 500 winkels en bekende klanten zoals voormalig presidenten Barack Obama en wijlen John F. Kennedy. Maar ook John Pierpont Morgan, oprichter van zakenbank JP Morgan droeg kleding van Brooks Brothers. Inmiddels is het bedrijf in gesprek verschillende kopers.

Hoewel het nu vooral lijkt te gaan om de bedrijven die zakelijke mode verkopen aan de heren, wordt de damesafdeling ook geraakt. In dezelfde maand wanneer Brooks Brother omviel, deed de Ascena Retail Group dit ook. Hiermee kwam ook een einde aan dochteronderneming Ann Taylor, een bekend Amerikaans kledingmerk voor de carrièrevrouw.

Aan de andere kant van de wereld, in India, is inmiddels de Kafjama een trend geworden. Deze combinatie van een kaftan en een pyjama is voor velen een comfortabel en casual kledingstuk dat hoofdzakelijk tijdens het thuiswerken gedragen wordt.

 

Zakelijke mode als statement

Ondanks de vercasualisering die zich momenteel in een hoog tempo ontwikkelt, denk ik niet dat zakelijke mode verleden tijd is. Het zal de aankomende periode, en misschien zelfs jaren, minder zichtbaar zijn. 

Mode is iets dat constant verandert, het gaat als golfbewegingen mee met de economische en sociale veranderingen. We willen ons nu comfortabel kleden en zijn misschien ook te druk met het leven, of overleven, om ons op te doffen. We hebben te maken met een virus, en vooral met alle gevolgen ervan. De onzekerheid, vermoeidheid en tegenstrijdigheden slokken ons dagelijks op.

Toch komt er een moment dat we eruit willen stappen. Ons aan willen kleden om een bepaald gevoel te krijgen. Een gevoel van zelfverzekerdheid, van trots of misschien gewoon om uit de dagelijkse sleur te stappen. Wat dat is wat zakelijke mode kan doen. Het is voor iedereen anders, maar uiteindelijk ook gewoon een middel om een gevoel, sfeer of imago te creëren. En dat is iets wat nooit zal veranderen.

 

Groetjes,

Aileen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge