Merkkleding beïnvloedt sollicitatiegesprekken, maar we willen het niet weten

Kun jij je nog de twee artikelen herinneren die ik schreef over merkkleding? Begin april vertelde ik namelijk over een onderzoek waaruit is gebleken dat merkkleding positieve invloed heeft tijdens een sollicitatiegesprek. Toch zie ik ook een keerzijde, en deze belichte ik eind april in een apart artikel. Maar dit zorgde ook voor een aantal bijzondere reacties. Want merkkleding beïnvloedt sollicitatiegesprekken, maar we willen het niet weten…

 

Merkkleding beïnvloedt sollicitatiegesprekken, maar we willen het niet wetenFoto: Pixabay

Hallo struisvogel!

Ik ben dol op onderzoeken en vind het altijd leuk om hier op te reflecteren. Zo was dat ook het geval bij het artikel over merkkleding. Onderzoekers aan de Tilburg University hebben namelijk bewezen dat logo’s van duurdere kledingmerken positieve invloed kunnen hebben op de manier waarop een persoon wordt beoordeeld tijdens een sollicitatiegesprek. Dat is even de korte samenvatting.

Nu plaats ik ook wel eens artikelen in bepaalde Facebookgroepen die gericht zijn op vacatures. In overleg met de beheerder mag ik dan af en toe een linkje plaatsen wanneer het relevant is voor mensen die bezig zijn met solliciteren. Mensen vinden dat meestal leuk omdat ze dan iets lezen over het proces waar ze op dat moment in zitten. Maar bij deze twee artikelen over merkkleding bleek het in eens een heel ander verhaal te zijn.

Al snel na publicatie kwamen de boze reacties. Uitspraken zoals ‘belachelijk’ en emoji’s met boze gezichten kwamen voorbij. Natuurlijk, mensen kunnen het er niet altijd mee eens zijn. Dat maak ik vaker mee. Ook op mijn blog reageerden lezers geschrokken. Maar wat mij dit keer opviel is dat het artikel in verschillende groepen werd verwijderd of zelfs niet eens werd geplaatst. Dit zette mij aan het denken. Wat is dat toch met de invloed van merkkleding?

Het is niet goed om mensen te beoordelen op basis van een logo en ik kan mij voorstellen dat heel veel mensen dit belachelijk vinden. Het onderzoek is ook juist gedaan om te kijken of mensen onbewust worden beïnvloed door bepaalde merkkleding. Maar dit is toch niet heel nieuw? Dat is ook al eerder in onderzoeken bewezen. We worden allemaal de hele dag beïnvloed door reclame en logo’s. Vooral bekende merken zorgen bij mensen voor bepaalde emoties of associaties. Waarom is men dan boos? Waarom wil men het niet weten? Waarom moet zo’n artikel verwijderd worden?

 

Confronterende intimiteit

Het uiterlijk is iets dat heel dichtbij mensen ligt. Het gaat over iemand zijn karakter en de keuzes die iemand maakt. Het is een deel van je identiteit. Mensen noemen het snel oppervlakkig omdat het gaat om de buitenkant maar eigenlijk is het alles behalve oppervlakkig. Of je het nu wilt of niet, je uiterlijk zegt iets over jou. In het artikel ‘waarom iedereen iets met mode heeft‘ ging ik hier al eens dieper op in.

Dat verklaart ook meteen waarom geschreven artikelen over het uiterlijk soms voor zoveel ophef kunnen zorgen. Foto’s van outfits zijn we inmiddels wel gewend. Ze worden zowel online als offline vaak gebruikt als inspiratie. Maar ondertussen vertellen ze ons niets over de keuze die iemand maakt om juist die kleding of make-up te dragen. Zolang het bij een plaatje blijft, dan blijft het op afstand. Iets wat buiten jou gebeurt.

Als iemand wel ingaat op de manier waarop kleding wordt gekozen, dan komt het dichtbij. Ineens kan iemand zich dan gaan verplaatsen in hetgeen wat wordt geschreven. We kiezen en beoordelen immers allemaal dagelijks onze kleding, al dan niet onbewust. En dat is ook zo wanneer je iemand anders ziet. Je wilt misschien geen oordeel hebben maar bewust of onbewust creëer je op basis van het uiterlijk een bepaald beeld van iemand.

Het is confronterend wanneer iemand hier onderzoek naar doet en de uitkomsten niet direct overeen komen met onze normen en waarden. Mensen worden boos, zijn het er niet mee eens en worden geconfronteerd met het feit dat we nu eenmaal niet altijd eerlijk oordelen.

 

Merkkleding en zakelijke mode

Deze confrontatie is ook meteen de rode draad wanneer je het hebt over zakelijke mode. Of werkkleding, hoe je het ook kunt noemen. Na jaren van schrijven over dit onderwerp ben ik er wel achter dat het voor velen confronterend is om hier teksten over te lezen. Het komt dichtbij. Nou ja, nu moet ik ook wel eerlijk bekennen dat ik graag schrijf over onderwerpen waar mensen niet zo graag over praten. Zoals transpirerende collega’s en de invloed van merkkleding. Op kantoor noemden zij mij al een thrill seeker en dat karaktertrekje is bij mijn werk als schrijver ook niet verdwenen.

Je zou kunnen zeggen dat ik het zelf veroorzaak door de onderwerpen waar ik over schrijf. Omdat ik het leuk vind om nét even over het randje te gaan, taboe onderwerpen te onderzoeken. Maar ik ben niet de enige die met het verzet en alle emoties rondom zakelijke mode wordt geconfronteerd. Wie kan zich nog de imago adviseur herinneren die zich liet interviewen over onder anderen slippers op het werk?

Maar het is voor deze trill seeker wel het meest boeiende onderwerp om over te schrijven. Juist omdat het zo veelzijdig is. Het gaat verder dan alleen een zwart pak, merkkleding of etiquette. Het gaat over gevoel, emotie, culturen, diversiteit, normen, waarden en nog veel meer. En dat is ook precies waarom ik er zoveel van houd.

 

Groetjes,

Aileen

2 Comments

  1. Niks mis mee, vind ik. Ik vind dat mensen vaak zo overdreven kunnen reageren, zonder onderbouwing. Juist verder en out of the box denken en taboe doorbrekende onderwerpen bespreken is juist zo interessant.
    Ik blader wel door de Wehkamp ofzo als ik naar kleding wil kijken, ik vind het juist knap dat je je er ook in verdiept!
    Babs onlangs geplaatst…KeeK op de WeeK 26- Madurodam, een Meeuw en New BloodMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge