De invloed van het uiterlijk bij mannelijke consultants

Het is je wellicht al eens opgevallen dat consultants zich over het algemeen bovengemiddeld goed kleden. En dat is niet alleen omdat het er zo leuk uitziet. Nee, Stefanie Tzioti van de Erasmus Universiteit Rotterdam liet met haar promotieonderzoek zien dat mensen namelijk veel sneller iets aannemen van een consultant in een pak. Tenminste, wanneer het gaat om mannelijke consultants.

Maar hoe is het precies onderzocht? En is dat tegenwoordig anders dan vroeger? Kortom: hoe zit het precies met de invloed van het uiterlijk bij mannelijke consultants? Ik sprak hier over met Thomas Slotboom, consultant in de HR branche.

Het onderzoek

Tijdens het onderzoek van Tzioti konden de respondenten kiezen uit verschillende producten. Zo moesten ze kiezen tussen wijnen, beleggen in aandelen of in obligaties en een keuze maken tussen verschillende mobiele telefoniepakketten. Daarna kregen ze advies van een adviseur en werd er een foto van de man toegevoegd. Bij de ene foto droeg de man een spijkerbroek en reed hij in een Golf en bij de andere foto was hij gekleed in een pak en reed hij in een Maserati. Mensen bleken vooral gevoelig te zijn voor de nette uitstraling en namen veel vaker een advies aan van de man in pak met de Maserati. Tzioti geeft daarbij wel aan dat bij het aannemen van advies het vaak gaat om een combinatie van expertise en macht. Door een nette kledingstijl straalt iemand macht uit en dit wordt bij advies als iets positiefs ervaren.

Dit onderzoek zette mij aan het denken. Zou dit echt zoveel invloed hebben? En hoe kijken consultants hier zelf tegenaan? Via een oproep op LinkedIn kwam ik bij Thomas Slotboom. Hij heeft zo’n vijf jaar ervaring in verschillende adviserende functies en ik ging het gesprek met hem aan.

De invloed van het uiterlijk bij mannelijke consultants

Kijk jij op van de onderzoeksresultaten? 

”Nee, hier kijk ik niet van op. Met kleding laat je, bewust of onbewust, een eerste indruk achter. Dit is zeker cruciaal als je maar een paar contactmomenten hebt.”

Heb je zelf wel eens gemerkt dat jouw kleding invloed had op je geloofwaardigheid?

”Zeker, bij formelere kleding neem je ook een formele positie aan in een gesprek. Persoonlijk voel ik mij ook zakelijk sterker in formele kleding. Ik let bijvoorbeeld meer op mijn houding en hierdoor kom ik ook professioneler en geloofwaardiger over. Maar bij informele kleding nemen mensen sneller een persoonlijkere houding aan. En ik merk dat je hierdoor wel geloofwaardiger overkomt.

Zelf stem ik mijn kleding af op de werkzaamheden. Bij een dag met veel interne besprekingen zorg ik dat ik semi formeel gekleed ben en bij externe gesprekken kleed ik mij formeel. Wanneer ik persoonlijke gesprekken heb met mensen die ik al ken, dan kleed ik me graag business casual.”

Zie jij de invloed van kleding als iets positiefs, in de zin van dat je er gebruik van kunt maken wanneer jij dat wilt? Of vind je het negatief omdat het invloed heeft op de beoordeling van je kennis en kunde?

”Op zich vind ik het positief omdat je invloed hebt op hoe mensen jouw eerste indruk ervaren. Het is een gegeven dat kleding ”de man maakt”. Bij vrouwen is dat trouwens niet anders. Maar dat wil niet zeggen dat ik mij hier altijd naar conformeer. Helaas is de werkelijkheid wel dat iemand op zijn of haar uiterlijk wordt beoordeeld. Soms bewust, en soms onbewust.”

Denk jij dat dit de aankomende jaren zal veranderen? 

”Er is wel een zichtbare trend dat je mag afstappen van traditionele kledij. Waarbij ik als recruitment consultant een jaar of negen geleden alleen voor de dag kon komen met ”full suit and tie” is tegenwoordig een nette broek en overhemd al voldoende.”

Ik ben wel benieuwd of jij wel eens bewust nadenkt over het uiterlijk van een consultant wanneer hij of zij jou advies geeft. Laat je reactie hier onder achter in een comment.

Groetjes,

Aileen

Bron: onderzoek Erasmus Universiteit

Eén reactie

  1. Ik denk het wel. hoe iemand eruitziet en hoe hij of zij zich kleed heeft zeker invloed. Behalve dan een “keukenverkoper” met morsig das-je en zweterig overhemd, hahaha. Een net pak geeft een gevoel van expertise, maar zoals bovenstaande keukenverkoper moet je wel in eerste instantie interesse hebben in het product. Een Jehova getuige in een net pak zal mij nooit over de streep trekken bij wijze van spreken.
    Toevallig vroeg ik mij af onder het schrijven van een product voor anti-aging, of het uitmaakt of een oudere verkoopster met een rimpelvrije huid beter producten aan de man/vrouw kan brengen dan iemand met rimpels… Grappig hoe gedachten soms zomaar voorbijkomen.
    Babs onlangs geplaatst…SPA presenteert: The Purest Picture (echt heel mooi!)My Profile

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge