In de bouw bestaan er talloze maatregelen om fysieke veiligheid te waarborgen, maar voor mentale veiligheid is er weinig aandacht. En dat heeft flinke gevolgen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het suïcidepercentage veel hoger is dan bij andere beroepsgroepen. Het is een probleem waar meerdere landen mee worstelen.
Met een speciale werkkledinglijn wil Alan Farragher aandacht vragen voor mentale gezondheid in de bouw. En hij is niet de enige die op deze manier het probleem wil aankaarten…
De Nieuw-Zeelandse Farragher werkt als manager op een bouwplaats en vindt dat er daar nog te weinig wordt gesproken over hoe het met iemand gaat. En dat is hard nodig, want in zijn land berooft iedere week iemand uit de bouwsector zichzelf van het leven. Vaak zijn het mannen die moeite hebben om te praten over mentale gezondheid.
Werkkleding vraagt aandacht voor mentale gezondheid in de bouw
Farragher, zelf vader van drie zoons, wil voorkomen dat de volgende generatie op dezelfde voet verdergaat. Daarom lanceerde hij Diamond Workwear, een werkkledingbedrijf dat door middel van een opvallend design aandacht vraagt voor mentale gezondheid.
“Diamond Workwear is een persoonlijk nalatenschapsproject. Ik wilde niet alleen impact maken, maar ik wilde ook dat mijn jongens opgroeiden en trots zouden zijn op hun vader, omdat hij de manier veranderde waarop we in dit land naar geestelijke gezondheid kijken. Ik hoop dat tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn en deze gesprekken moeten voeren, het voor hen gemakkelijker zal zijn dan voor mijn generatie.
De kern van dit hele project is het normaliseren van gesprekken over geestelijke gezondheidszorg. We kunnen de schaamte en het stigma wegnemen en openlijk praten over waar we mee worstelen. Het is een van de krachtigste manieren waarop we kunnen werken aan het doorbreken van generatiecycli.”
Niet de eerste die aandacht vraagt
Het is niet de eerste keer dat een werkkledingbedrijf hier aandacht aan besteedt. Ook het Australische bedrijf TradeMutt verkoopt fluorescerende jassen met een grafische print. Op de rug staat de tekst ‘This is a conversation starter’. Op die manier kan de drager collega’s uitnodigen om te praten over mentale gezondheid. De collectie is inmiddels uitgebreid met verschillende prints op zowel kledingstukken als accessoires.
Voor de Britse Lighthouse Construction Club is het ook een belangrijk thema. Dit is een liefdadigheidsinstelling die zich 100% inzet voor het bieden van ondersteuning op emotioneel, fysiek en financieel welzijn aan de bouwgemeenschap en hun families. En dat is nogal nodig aangezien in Engeland gemiddeld twee keer per dag een bouwmedewerker zichzelf van het leven berooft. Uit een onderzoek van de Lighthouse Construction Club is bovendien gebleken dat 26% van de medewerkers in de bouw de afgelopen 12 maanden heeft overwogen om zelfmoord te plegen.
Daarom hebben zij in samenwerking met automerk Ford de campagne #makeitvisible opgezet. In 2023 werden er zo’n 265 bouwlocaties bezocht om aandacht te vragen voor mentale gezondheid. De medewerkers waren gehuld in een HiVis-vest met een opvallend design.
Ik vind het geweldig dat dit soort organisaties zich bezighouden met zo’n belangrijk thema. Je kunt als werkgever zoveel helmen, handschoenen en werkkleding aanbieden als je wilt. Maar als iemand niet lekker in zijn vel zit, dan biedt dit geen bescherming meer…
Groetjes,
Aileen