Bijzondere, fluorescerende werkkleding met een boodschap

Iedereen maakt wel eens iets mee waardoor je leven in één klap op zijn kop staat. Bijvoorbeeld wanneer een dierbare plotseling zelfmoord pleegt. Hoe ga je hier dan mee om? Kun jij je werk blijven doen zonder te praten met je collega’s over hoe jij je voelt? In sommige sectoren is praten over gevoelens een taboe. En toch is het nodig. Twee vrienden uit Australië bedachten daarom werkkleding dat aandacht vraagt voor de geestelijke gezondheid op het werk. Ik vind het briljant, en daarom deel ik vandaag dit verhaal met jullie.

 

Plotseling verdriet en pijn

Het begon allemaal in 2014 toen Dan en Ed elkaar ontmoeten op een bouwplaats. De twee Australiërs werkten samen aan een project. Dan was al jaren timmerman en Ed kwam uit de veeteelt industrie. Ondanks de verschillen voelden de mannen meteen een klik en werden goede vrienden.

In 2016 stond Dan zijn wereld plots stil, toen hij het nieuws kreeg dat één van zijn beste vrienden zelfmoord had gepleegd. Dit was de eerst keer in zijn leven dat hij te maken kreeg met zelfmoord, iets wat hem hevig raakte. Maar hij wilde hier ook iets mee doen. Dus startte Dan samen met Ed TradeMutt, een bedrijf met speciale werkkleding. 

Op het eerste gezicht ziet deze kleding er ook wel bijzonder uit. Een combinatie van fluorescerende stof met grafische prints is iets wat je niet vaak ziet bij werkkleding. Maar dat is opzettelijk gedaan. Want naast het feit dat de kleding is gemaakt om in te werken en zichtbaar te zijn, vraagt het ook aandacht voor geestelijk welzijn op de werkvloer. Op de rug van de shirts staat de tekst ”this is a conversation starter”.

”Onze luide en levendige overhemden fungeren als een katalysator om het gesprek over geestelijke gezondheid bij mannen op gang te brengen. Dit is een onderwerp dat soms moeilijk is voor mannen, voornamelijk vanwege de het stigma dat het een teken is van zwakte,” aldus Dan. 

Bijzondere, fluorescerende werkkleding met een boodschap

Bijzondere, fluorescerende werkkleding met een boodschap is een succes

De shirts worden in Australië met veel enthousiasme ontvangen. Er zijn bedrijven die hun werknemers een shirt geven. Deze worden dan eens per week gedragen om de collega’s te helpen herinneren aan het feit dat ze kunnen praten over hun gevoelens. In het begin werden ze alleen gebruikt in de bouw-, constructie- en mijnbouwindustrie, maar inmiddels hebben organisaties op het platteland zich ook aangesloten. Voor de andere geïnteresseerden worden ze online verkocht en wereldwijd verzonden via hun webshop

Sinds kort is er een investeerder die een jaar lang vierhonderd uur kosteloos zorg aanbiedt. Zo kunnen mensen door middel van sms, chat of bellen direct contact krijgen met een medewerker van de geestelijke gezondheidszorg.

Ondanks dat er veel verschillende shirts en inmiddels ook accessoires te koop zijn, heb ik nog niet één item gevonden dat ik er mooi uit vind zien. Maar dat maakt ook niet uit. Het gaat om het doel en de gedachte daarachter. En daar kan ik alleen maar enthousiast over zijn.

Wat vind jij van dit initiatief en de shirts?

Groetjes,

Aileen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge