Op deze momenten werkt een maatpak niet in je voordeel

Het maatpak is een luxe product. Iets dat niet iedereen zich kan veroorloven, maar wat wel heel veel mensen zouden willen hebben. Want met een maatpak zie je er perfect uit, zo wordt vaak gezegd. Maar wist je dat een maatpak niet altijd in je voordeel werkt? Omdat het niet die goede, eerste indruk wekt zou die je zou verwachten? Daar zijn onderzoekers aan de University of Hertfordshire achtergekomen. In dit artikel leg ik uit hoe dat precies zit.

Op deze momenten werkt een maatpak niet in je voordeel
Foto: Alexander Naglestad – Unsplash

Maatpak zorgt voor goede indruk

De Britse onderzoekers wilden erachter komen hoeveel invloed een maatpak heeft wanneer iemand een man voor het eerst ziet. En of het een betere indruk maakt dan wanneer de man in kwestie een pak draagt dat niet op maat is gemaakt. Om ervoor te zorgen dat het gezicht geen invloed zou spelen hebben de onderzoekers dit weggesneden op de foto’s die ze gebruikten. En om te voorkomen dat kleur invloed zou hebben werd er op beide foto’s een donkerblauw pak met een visgraat motief gedragen. Op de ene foto was het pak op maat gemaakt, op de andere foto niet. 

Bij iedere foto moesten de respondenten aangeven of ze wel of geen positieve indruk van de man kregen. Voor de beoordeling werden er vijf maatstaven gebruikt: vertrouwen, succes, salaris, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Uit het onderzoek is gebleken dat mannen in een maatpak consequent positiever beoordeeld werden dan mannen die een standaard pak droegen. Vooral op de eerste vier maatstaven waren de scores hoger. Het maatpak scoorde dus alleen niet hoger op het gebied van betrouwbaarheid. 

Dit is geen toeval. Uit een eerder onderzoek (Kwon, 1994) is gebleken dat mannen ervan overtuigd zijn dat goede kleding invloed heeft. Ze denken dat ze er met de juiste kleding intelligent, competent, deskundig, eerlijk en betrouwbaar uitzien. 

 

Op deze momenten werkt een maatpak niet in je voordeel

De onderzoekers aan de University of Hertfordshire onderzochten ook of het inkomen van de respondenten invloed had op de beoordeling. Dit bleek inderdaad het geval te zijn. Hoe hoger het inkomen van de beoordelaar, hoe lager een man in een pak wordt beoordeeld. Zowel de man in het maatpak als de man in een standaard pak werden minder positief beoordeeld. De onderzoekers verwachten dat dit komt omdat de respondenten met een hoger inkomen meer gewend zijn aan pakken dan mensen met een lager inkomen. En dat het daarom minder invloed heeft op hun oordeel. 

Het klinkt ook eigenlijk heel logisch. Hoe meer pakken je in het dagelijks leven ziet, hoe minder je ervan onder de indruk bent. Daarnaast neemt het aantal pakken dat gedragen wordt al jaren af. Zelfs banken verplichten het niet meer. Wanneer je kijkt naar de leiders van grotere bedrijven kijkt zoals Mark Zuckerberg, Bill Gates en Richard Branson, daar lijkt het pak niet eens te bestaan. 

Maar laten we niet vergeten dat een maatpak in de meeste gevallen wél een goede indruk achterlaat. Mits hij, vanzelfsprekend, er ook echt mooi uitziet. Want als je het doet, dan moet het je het wel goed doen.

 

Groetjes,

Aileen 

 

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge