kleding op de eerste werkdag

 

Het is je eerste werkdag en voor de meeste mensen betekend dit een min of meer gespannen dag. Voor sommige gaat het om hevige stress en voor anderen betekend dit slechts een extra spuitje deodorant. Maar het is spannend, daar kun je simpelweg niet omheen.

En dan nog je kleding: wat ga je aantrekken? Zijn er do’s en dont’s op je werkplek? Wat is gebruikelijk? Het zijn allemaal vragen waar je vaak het antwoord niet op weet. En dat is natuurlijk niet raar want het is tenslotte je eerste werkdag. Er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden en deze zal ik in dit artikel dan ook behandelen.

 

1. Onderzoek de bedrijfscultuur

Wat wel en niet gebruikelijk is kun je op hoofdlijnen zelf van te voren onderzoeken. Er zijn verschillende manieren hoe je kunt achterhalen wat de dresscode is. Als eerste zie je dit tijdens het eerste sollicitatie gesprek. Als je het bedrijf binnen stapt, dan lopen je toekomstige collega’s als om je heen. Grote kans dat jij bij binnenkomst nog een paar minuten (of meer) moet wachten voordat het gesprek begint. Kijk eens om je heen. Lopen er mensen in en uit het gebouw of komen er groepen collega’s terug van de pauze of een werkbezoek? Kijk goed naar de kleding van deze mensen. Ook tijdens het sollicitatiegesprek zul je te maken krijgen met je toekomstige leidinggevende en/of directeur. Je kunt ervan uit gaan dat deze personen behoren tot de meest nette of zakelijk geklede medewerkers van het bedrijf. Ze geven leiding,voeren sollicitatiegesprekken en hebben daarom een representatieve functie. Vergelijk de kleding van de medewerkers in de gang met die van de managers tijdens het gesprek. Is er een groot verschil tussen de kleding stijl? Wees hier dan allert op. Als alle managers in pak lopen en de medewerkers niet dan kun je het beste iets langer nadenken voordat je ‘zomaar’ een pak uit je kast pakt. In dit bedrijf is het dragen van een pak namelijk gekoppeld aan een functie. Start jij met een leidinggevende functie op je eerste werkdag? Dan kun je natuurlijk met gemak een pak aantrekken. Zo niet, trek dan vooral geen pak aan. Het kan zijn dat je met het dragen van een pak juist een afstandelijke of zelfs arrogante houding uitstraalt. En dit is natuurlijk het laatste wat je wilt.

Naast de kennis die je op kunt doen binnen de muren van het bedrijf, kun je ook daar buiten de cultuur onderzoeken. De meeste bedrijven hebben een website waar meer informatie op staat over hun projecten, doelen en missie. Vaak staan er ook foto’s op van medewerkers die betrekking hebben op een bepaald onderwerp op de website. Hoe presenteren deze mensen zichzelf? Casual, zakelijk of iets er tussen in? Bedenk je dat het bedrijf de medewerkers op hun website misschien net iets netter presenteert dan dat zij er werkelijk uit zien. Maar het is natuurlijk wel een richtlijn. En als laatste kun je de informatie over de dresscode natuurlijk het beste krijgen van kennissen, familie en vrienden die zelf bij het bedrijf werken of contacten met medewerkers van het bedrijf onderhouden.

 

2.Liever overdressed dan underdressed

Bij welk bedrijf je ook gaat werken: je kunt beter te netjes gekleed zijn dan te casual. Ik denk dat dit één van de belangrijkste zaken is die je in je hoofd moet hebben wanneer jij je kleding gaat uitzoeken voor je eerste werkdag. Als je netter bent gekleed dan je omgeving zal niemand hier van opkijken. Iedereen weet namelijk dat het je eerste werkdag is en nette kleding zal iedereen om die reden begrijpen. Met nette kleding laat je zien dat je hebt nagedacht over je presentatie en dus dat je deze eerste werkdag serieus neemt. En daar gaat het natuurlijk om: welke indruk laat jij achter met je kleding? Een (iets te) casual outfit is daarom veel gevaarlijker dan een nette outfit. Met een casual outfit kunnen collega’s namelijk niet direct zien of jij extra aandacht hebt geschonken aan je uiterlijk. En je loopt het risico dat jij er minder netjes uit ziet dan je collega’s. De kans is groot dat dit niet wordt gewaardeerd. Afhankelijk van het bedrijf en de functie die je bekleed is nette kleding wenselijk of een vereiste. In principe kun je ervan uitgaan dat nette kleding in ieder geval wenselijk is. Ga zelf maar na: jij wil als leidinggevende of directeur toch ook graag nette en verzorgde medewerkers?

3. Blijf bij jezelf maar heb respect voor het bedrijf

Het wordt vaak geroepen en het is ook erg belangrijk: blijf bij jezelf. Om welke keuze het ook gaat, als jij er niet blij van wordt dan kun je het beter niet doen. En zo is het ook met kleding. Is de kledingstijl formeel en gruwel jij bij het idee van het dragen van een pak? Wijs de kleding vooral niet af en ga dan op zoek naar een middenweg. Combineer bijvoorbeeld een pantalon met een overhemd zonder colbert of draag een net T-shirt onder je colbert in plaats van een overhemd. Op die manier mix je de stijl van het bedrijf met die van jou. Je laat zien dat je de regels respecteert en ondertussen ook jezelf blijft.

 

Wat je beter niet kunt doen

  • Open schoenen en mouwloze shirts : dit valt in de categorie ‘ te bloot’.
  • Lage decolleté: naast de categorie ‘te bloot’ valt dit ook snel onder ‘ordinair’. Daarnaast kan dit afleiden en geeft het een onprofessionele uitstraling. Te alle tijden voorkomen dus.
  • Kleding aantrekken dat mooi is maar niet lekker zit. De dag zelf is al spannend genoeg. Kies liever voor iets minder mooi en comfortabel. Of beter: koop iets wat heel mooi is en heel lekker zit.
  • Iets aantrekken met vlekken, scheuren (ook al is het modieus bedoelt..), kreukels of een stof die verwassen is. Kortom: onverzorgde kleding.

Hebben jullie wel eens kleding stress gehad op je eerste werkdag? Wat heb je toen aangetrokken? Laat het mij (en de andere lezers) weten in een reactie onder dit artikel.

 

Groetjes,

Aileen

3 Comments

  1. Ik ben een keer in mijn proeftijd ontslagen mede door wat ik op de eerste dag aan had. Ik was me nergens van bewust. Had wel nagedacht over kleuren, grijze schoentjes, grijs t shirt, grijze trui en spijkerbroek. Op het tshirt stond een print: its not over, its not over yeah. Nooit een seconde bij die print stil gestaan. Zag je ook niet als ik de trui diccht had. Maar t was nogal warm op kantoor en ik had mn vest open geritst. Bij ontslag hoorde ik dat men aanstoot had genomen aan de tekst op het shirt. Waarschijnlijk ook daarom werd ik na de eerste dag als onder een microscoop bekeken, want ook het gebaar sleutels op het bureau werpen ipv rustig leggen werd als haudain opgevat. Het heeft me erg onzeker gemaakt in volgende banen, deze kritiek. Persoonlijk vind ik t best belachelijk dat het zo werkt, ik had niet eens nagedacht over de tekst, maar op kleur gelet. En dat dat dan het begin is van ontslag is toch bizar.

    • Ja, dat is ook heel vreemd en persoonlijk vind ik het ook erg onprofessioneel van het bedrijf. Als je iemand meteen gaat ontslaan door zijn of haar kleding, dan heeft diegene ook niet de kans om iets aan te passen. Zo te horen is het maar goed dat je daar weg bent. Voor zo een baas wil je ook niet werken denk ik. Wel echt balen dat het je onzeker maakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge