Canadese leger wil met korte rokken meer vrouwen aantrekken

Het Canadese leger bestaat op dit moment voor zo’n 16 procent uit vrouwen. En dat aantal wil men verhogen naar 25 procent in 2026. Maar hoe trek je meer vrouwen naar het leger? Nou, daar heeft men zo zijn eigen strategie voor bedacht. Een bijzondere strategie kun je wel zeggen. Of is het stiekem een dekmantel?

Canadese leger wil met korte rokken meer vrouwen aantrekken

Tiger Team

Binnen het leger werd er een aantal jaren geleden een zogenaamd ‘Tiger Team’ samengesteld. Dit is  een team specialisten dat zich binnen een organisatie richt op één specifieke doel of vraag. In dit geval gaat het om een groep die zich tussen 2017 en 2019 heeft beziggehouden met de strategie rondom de werving van vrouwelijk personeel.

De aanbevelingen vanuit het Tiger Team zijn inmiddels verwerkt in het strategiedocument van het leger. Dit document is niet openbaar, maar de Canadese krant National Post heeft het toch kunnen inzien. De wet op toegang tot informatie stond dit namelijk toe.

Korte rokken

In het rapport staan zowel een aantal oorzaken van het tekort aan vrouwelijk personeel, als een aantal oplossingen.

De kleding wordt als één van de oorzaken genoemd. Het Tiger Team is tot de conclusie gekomen dat de vrouwelijke uniformen niet stijlvol genoeg zijn. Volgens het team was de groep die de uniformen destijds heeft bedacht, samengesteld uit mannen van middelbare leeftijd wiens ideeën geen afspiegeling zijn van de huidige trends in de doelgroep.

Volgens het team zou het Canadian Armed Forces Dress Committee, het committee dat zich bezighoudt met de kleding binnen het leger, zich meer moeten gaan richten op vrouwelijke en professionele kleding. En daarom moet het team voor 25 procent bestaan uit vrouwen. Het Tiger Team suggereert dat de huidige rok die vrouwen ontvangen strakker en korter zou moeten zijn. Ook zouden de schoenen aangepast moeten worden.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Canadian Army (@canadianarmy) op

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Canadian Army (@canadianarmy) op

 

Advertenties

Naast het aanpassen van de kleding wil men ook door middel van advertenties vrouwen aanspreken. Het Tiger Team heeft al een aantal concepten voor videocampagnes uitgewerkt. Deze zouden meer gericht moeten zijn op vrouwen, kameraadschap, noodhulp en vredeshandhaving.

Zo wordt er gedacht aan het maken van een video waarin een vrouw een handgranaat gooit. Daarbij zal de tekst “Natuurlijk gooi ik als een meisje, maar ik mis nooit” worden getoond. Aan het einde van een andere video rijdt een mannelijke militair een van zijn vrouwelijke collega’s naar huis, en wacht buiten tot ze de deur sluit. Dit zou volgens het Tiger Team “vertrouwen in collega’s” aantonen.

Ook slogans op social media zoals “Mijn bling zijn mijn medailles” en “Mijn oorlogsverf is camouflage” zouden vrouwen moeten gaan werven.

 

Wat een Nederlandse collega zegt

Ik besprak de situatie bij het Canadese leger met mijn vriendin Tanja. Zij werkt al lange tijd bij Defensie en heeft binnen de organisatie meerdere functies bekleed. Wat denkt zij over de aangedragen oplossingen?

”Ik vind het een vreemde strategie. Wanneer er een rok wordt gedragen, dan is dit meestal bij formele gelegenheden. In het dagelijks werk is het namelijk niet handig. Tijdens formele gelegenheden moet je er representatief uitzien. Een korte, strakke rok lijkt mij daar niet echt bij passen.”

”De slogan over het gooien van een handgranaat slaat in mijn ogen ook nergens op. Een vrouw kan over het algemeen minder ver gooien dan een man, dat is gewoon een gegeven. Mannen hebben nu eenmaal meer kracht. Maar dat zegt niets over hoe goed een vrouw kan gooien.”

Zo kun je het wél aantrekkelijk maken

Door haar ruime ervaring weet Tanja inmiddels dat goede kleding en schoenen van essentieel belang zijn tijdens haar werk. En ze weet ook hoe dit verbeterd kan worden. 

”Ik vind het sowieso goed als er meer wordt nagedacht over de werkkleding van vrouwen. Geen kortere of strakkere rokken, maar een betere pasvorm is de oplossing. Daar zou meer tijd en geld aan besteed moeten worden.

Bij de Nederlandse Defensie is dit nog steeds een probleem, en zo te lezen in Canada ook. Zo’n 10 jaar geleden moest ik uniseks kleding aan, wat eigenlijk gericht was op het mannelijk lichaam. Op een bepaald moment kwam er kleding voor vrouwen, maar zelfs dan zat de herenbroek soms beter dan het vrouwenmodel. Dan hadden de mannen wel zakken op de kont, maar vrouwen weer niet. En er waren geen lengte- of breedtematen. Dus wilde ik een herenmodel, maar die kreeg ik niet omdat ik een vrouw was. Omdat ik het niet kreeg, heb ik het uiteindelijk zelf gekocht. Je wilt toch fijn werken.

Voor de schoenen geldt hetzelfde verhaal: men denkt te veel vanuit een uniform beleid. Heel Defensie loopt op dezelfde gevechtslaarzen, terwijl iedereen ander werk doet. Ik heb ooit een scheenbeenvliesontsteking gehad omdat de schoenen niet pasten bij het werk dat ik op dat moment deed.”

Het moge duidelijk zijn dat het Canadese leger de focus op de verkeerde elementen heeft gelegd. Wie een aantrekkelijke werkgever wil zijn, moet ook aantrekkelijke kleding kunnen aanbieden. En dat is niet minder stof, maar een betere pasvorm. 

Stiekem een dekmantel

De belangrijkste reden voor het tekort aan vrouwen heeft trouwens niet te maken met de kleding, slogans of reclamecampagnes. Dit gaat het tekort zeker niet oplossen. Dit lijkt eerder een dekmantel voor het werkelijke probleem. En dat is seksuele intimidatie, zoals de redactie van Militairy Times treffend heeft omschreven.

” (…) Posttraumatische stressstoornis en seksuele intimidatie, evenals het gebrek aan beschikbare technische banen – werden als barrières genoemd om te solliciteren. Deze redenen spelen nog steeds de tweede viool voor een zware nadruk op mode en videoproductie.”

 

Seksuele intimidatie

In 2016 bleek uit onderzoek dat seksuele intimidatie statistisch gezien twee keer zoveel voorkwam bij het Canadese leger dan bij andere werkgevers. In dat jaar hadden 1100 militairen te maken gehad met aanranding, ongewenste seksuele aanraking of handelingen. Daarnaast had tachtig procent ook direct of indirect te maken met ongepaste seksuele opmerkingen, toespelingen, beledigingen en grappen. Het grootste deel van de klachten kwam van vrouwen, die op dat moment 15 procent van de werknemers vertegenwoordigden.

Oké, laten we even de balans opmaken. In het leger is dus twee keer zoveel sprake van seksuele intimidatie dan op andere werkplekken. En het grootste deel van de klachten komt uit slechts 15% van de werknemers, die bestaat uit vrouwen. Kun je nagaan hoeveel vrouwen hiermee te maken hebben. Dit is een hardnekkig probleem. 

En dan te bedenken dat het onderzoek in 2016 werd gedaan nadat het leger een campagne had opgezet tegen intimidatie en seksueel geweld. Hoe erg was het daarvoor dan wel? 

 

Beste Tiger Team,

Ik adviseer jullie om de focus van de campagnes te verleggen. Ga op zoek naar organisatiepsychologen, of andere mensen die verstand hebben van dit soort nare culturen op de werkvloer. Hoe lastig het ook is, zorg dat dit eerst wordt opgelost. Zodat vrouwen prettig kunnen werken en zich veilig voelen. En dat bereik je niet met een kort, strak rokje. Integendeel.

Zorg daarnaast dat de huidige vrouwelijke medewerkers goede werkkleding hebben en stel daarna pas een quotum in. Want je mag best ambiëren dat 25% van het personeel uit vrouwen bestaat, maar zorg dan wel goed voor ze. Op dit moment is het werven van vrouwelijk personeel voor niemand een goed idee. Niet voor het bedrijf en niet voor de nieuwe vrouwen. 

Groetjes,

Aileen

Eén reactie

  1. Goed artikel. Ik vind rokken niet handig als gevechtskleding dus deze hele regel is vreemd. Rokken trekken nog meer seksuele intimidatie aan dus sowieso niet handig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge