Hoeveel bedrijfskleding moet je krijgen als werknemer?

Wanneer je ergens gaat werken waar bedrijfskleding wordt gedragen, dan krijg je dit doorgaans van je werkgever. Werk je vier dagen per week, dan krijgen de meeste mensen vier sets kleding. Maar heb je hier echt recht op? Of kan je werkgever ook slechts één set geven en jou verplichten om deze dagelijks te wassen?

Hoeveel bedrijfskleding moet je krijgen als werknemer?
Foto: JESHOOTS.COM – Unsplash

Is één stuk bedrijfskleding voldoende?

Het is een vraag waar ik eigenlijk nooit bij stil stond. Tot ik afgelopen week deze vraag voorbij zag komen op Twitter. Een vrouw vertelde dat haar dochter, die in de thuiszorg werkt, slechts één jasje heeft gekregen van haar werkgever. Zij vond dit vreemd omdat haar dochter geen alternatief jasje zou hebben wanneer iemand bijvoorbeeld over haar kleding zou overgeven. Daarnaast zou met haar werkweek van twintig uur sowieso vaker per week moeten wassen. Toen zij aangaf bij haar werkgever dat één jasje te weinig werd er gezegd dat ze dan maar zelf een jasje moest kopen.

Op Twitter werd er verbaasd gereageerd. Waarom zou een werkgever hierop bezuinigen? En waarom zou je als werknemer moeten betalen voor je werkkleding? Het klinkt allemaal heel vreemd, maar het is toch de realiteit.

 

Hoeveel bedrijfskleding moet je krijgen als werknemer?

Toch blijft het de vraag of dit vanuit juridisch oogpunt wel mag. Ik sprak hierover met Suzanne Meijers, arbeidsrechtadvocaat en schrijver van het boek Geen gedoe met personeel.

”Bij de vergoeding van werkkleding zijn er grote verschillen. Wanneer het gaat om representatieve kleding zoals een pak, dan kun je dit ook buiten werktijd dragen. Daarom kan een werkgever van jou verlangen dat je dit zelf koopt. Bij zorgkleding is de kans zeer klein dat je dit privé gaat dragen.

In deze gevallen heb je vaak ook te maken met logo’s omdat de kleding herkenbaar moet zijn voor de cliënten. En wanneer er een logo op zit, dan is de kleding meestal eigendom van het bedrijf. Dus is het bedrijf in principe verantwoordelijk voor de kosten die dit met zich meebrengt.

Mocht er geen logo op de kleding zitten, dan nog is het vreemd dat de werknemer hiervoor moet betalen. Het bedrijf maakt immers gebruik van het instructierecht door aan te geven dat er specifieke kleding moet worden gedragen. Hoewel er niet in de wet staat aangegeven dat een werkgever verplicht is om de een bepaalde hoeveelheid kleding te geven is dit niet meer dan logisch. Kan de werkgever zelf geen werkkleding verstrekken, dan is het redelijk om deze te vergoeden.”

 

Lange termijn effecten

Naast de juridische kant heb je in dit geval ook te maken met maken met beeldvorming. Want wanneer jij er als werkgever voor kiest om te weinig werkkleding te geven, dan geef jij hiermee een signaal af. Je zegt eigenlijk indirect dat de werknemers maar zelf moeten uitzoeken hoe ze hiermee omgaan. In bovenstaand verhaal werd er letterlijk gezegd dat de medewerkster dan maar zelf een jasje moest kopen. Hierdoor creëer je als werkgever een bepaald beeld van jouw organisatie. In dit geval is dat beeld niet heel positief.

Wanneer je kijkt naar de arbeidsmarkt, dan is dit beleid ook niet erg handig. Door het tekort aan zorgpersoneel wordt de concurrentie tussen bedrijven groter. Hierdoor wordt de manier waarop je met medewerkers omgaat des te belangrijker. Want als je niet goed voor ze zorgt, dan staan er genoeg organisaties in de rij om ze aan te nemen. En zeker in de zorg, een branche waarin hygiëne een belangrijke rol speelt, kan ik mij voorstellen dat dit een reden kan zijn om te vertrekken bij een werkgever. 

Kortom: geef je personeel (ruim) voldoende werkkleding. Doe je dit niet, dan zul je als bedrijf vanzelf de gevolgen hiervan ondervinden.

 

Groetjes,

Aileen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge