Black Lives Matter (BLM) is één van de bekendste bewegingen van de afgelopen jaren geworden. Deze naam, die verwijst naar een reeks incidenten waarbij donkere mannen door de Amerikaanse politie werden omgebracht, word ook vaak op kleding gedragen. Maar mag je dit soort teksten ook op het werk dragen? Een rechter boog zich recent over dit vraagstuk…
The Home Depot
De rechtszaak is aangespannen door de National Labor Relations Board (NLRB), een Amerikaans agentschap dat zich bezighoudt met de toepassing van arbeidsrecht. Zij vinden dat bouwmarktketen The Home Depot het arbeidsrecht heeft geschonden door personeel te verbieden om BLM teksten op werkkleding te dragen.
“De NLRA beschermt de rechten van werknemers om deze problemen aan de orde te stellen met als doel hun arbeidsomstandigheden te verbeteren,” aldus Jennifer Hadsall, regionaal directeur van NLRB Minneapolis.
Maar de klacht gaat verder dan het verbod. Personeelsleden met BLM teksten werden gevraagd om deze van de werkkleding, dat bestaat uit een oranje schort, te verwijderen. Hiervoor kregen zij een ultimatum. Toen een medewerker dit bleef dragen en collega’s aanspoorde om dit ook te doen, werd hij geschorst. Op die manier zou The Home Depot gedreigd hebben met wraak op werknemers, aldus NLRA.
De werkkleding bij The Home Depot bestaat uit een oranje schort. Zie onderstaande foto.
Mag je Black Lives Matter op werkkleding dragen?
Bestuursrechter Paul Bogas schreef in zijn uitspraak dat BLM-berichten “geen objectieve en voldoende directe relatie hadden met de arbeidsvoorwaarden.”
Verder schreef Bogas dat “(de berichten) zijn ontstaan en worden voornamelijk gebruikt om de ongerechtvaardigde moorden op zwarte individuen door wetshandhavers en burgerwachten aan te pakken. Voor zover het bericht om andere redenen wordt gebruikt dan dat, fungeert het als een politieke paraplu voor maatschappelijke zorgen. En dan heeft het alleen betrekking op de werkplek, in die zin dat werkplekken deel uitmaken van de samenleving.”
Ik begrijp dat de rechter deze uitspraak heeft gedaan. Wanneer je dit gaat toestaan, dan is het einde zoek. Dan zou iedereen zijn of haar opvattingen en ideeën door middel van werkkleding kunnen promoten. Denk aan onderwerpen zoals het klimaat, armoede of dierenleed. Vanzelfsprekend zijn dit belangrijke thema’s, maar je werk is nu eenmaal niet de plek om daar aandacht voor te vragen. Zeker niet wanneer je in een winkel zoals een bouwmarkt staat.
Wat vind jij van de uitspraak van de rechter?
Groetjes,
Aileen