Ask Aileen – Als mannelijke directie een vrouw aanspreken op het uiterlijk

Het is alweer een paar maanden geleden dat ik voor de laatste keer een ‘Ask Aileen’ artikel publiceerde. Maar vandaag ontving ik een hele specifieke vraag van een lezer die zeer geschikt is voor dit type artikel. Zij vroeg mij advies over hoe je als mannelijk directielid een vrouwelijke medewerker kunt aanspreken over ongepaste kleding. Een interessante casus en het gaf mij vandaag dan ook zeker stof tot nadenken…

 

 

Ask Aileen - Als mannelijke directie een vrouw aanspreken op het uiterlijk

 

Vraag

Beste Aileen,

Ik volg je al een tijdje en lees je artikelen en tips graag! Ga zo door! Nu heb ik een vraag: heb jij misschien al een artikel geschreven over het onderwerp dat er vanuit de (mannelijke) directie aan een personeelslid aangegeven moet worden dat ze zich “anders” moet kleden. Mijn collega in kwestie heeft vaak jurkjes aan die net over haar heupen komen. Ze heeft spierwitte benen en draagt nooit een panty. Mijn mannelijke directie weet niet hoe hij dit het beste kunt brengen zonder seksistisch danwel kwetsend over te komen. Ik moest meteen aan jou denken.

Anoniem

 

Antwoord

Als eerste bedankt voor je vraag. Ik heb niet eerder specifiek hier een artikel over geschreven. Terwijl het zo een boeiend onderwerp is. Het is interessant, maar ook riskant tegelijk. Want zoals je al aangeeft kan een opmerking over het uiterlijk van iemand op het werk kletsend zijn voor de ander. Ondanks je alles zou moeten kunnen zeggen tegen elkaar is dit natuurlijk niet wat je wilt. Het nadeel is ook nog eens dat het uit de mond van een man seksistisch of zelfs intimiderend kan overkomen. Wat dat betreft is het dubbel lastig. Ik heb wel een aantal tips om de boodschap zo goed als mogelijk over te brengen.

 

Stel het niet te lang uit

Ga niet zomaar een gesprek aan op een willekeurig moment, maar plan het in. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat het ongemakkelijk is om er over te praten en dat je daarom de neiging hebt om het uit te stellen. Dat kan er voor zorgen dat je het pas gaat zeggen wanneer je een moment meemaakt waarbij je vind dat het écht niet kan. Bijvoorbeeld omdat diegene tijdens een belangrijke afspraak met externe contacten dergelijke kleding draagt. Wanneer je het dan pas zegt, dan is de kans groot dat je het gesprek begint vanuit frustratie. Op dat soort momenten is het lastig om een tactvol gesprek te voeren. Kortom: stel het dus niet uit.

 

Bereid het goed voor

Ze zeggen wel eens dat een goede voorbereiding het halve werk is, en dat is in dit geval ook zeker waar. Zorg er daarom voor dat jij jezelf goed voorbereid op het gesprek. Bedenk over welke punten je het wilt hebben, hoe je dit gaat zeggen en wat je doel is.

In dit geval gaat het om jurkjes die te kort zijn én het ontbreken van een panty. Dat zijn dus twee punten die los van elkaar niet wenselijk zijn. Probeer te voorkomen dat je aangeeft dat iemand een korte jurk draagt en dan ook nog geen panty. Daarmee kun je namelijk het idee geven dat iemand best een korte jurk zou kunnen dragen, mits dit in combinatie is met een panty. Dat schept ruis in de communicatie.

De manier waarop je het brengt is in dit soort situaties van groot belang. Wees duidelijk, respectvol en probeer de kans op het gevoel van willekeur zo klein mogelijk te maken. Om dat te realiseren is het onder meer belangrijk dat je vooral spreekt vanuit het belang van de organisatie. Het is als visitekaartje vanuit de organisatie belangrijk dat iemand er netjes uitziet en breng het dan ook op die manier. Hoe persoonlijker je het maakt of brengt, hoe sneller iemand zich aangevallen voelt. Als je zegt dat jij persoonlijk het te bloot vindt en dat jij je er aan ergert, dan kan het een discussie tussen twee mensen worden.

 

Wees open én sta open

Het lastigste is vaak niet zozeer het brengen van de boodschap, maar vooral hoe deze wordt ontvangen. De kans is groot dat iemand schrikt. Wees hier op voorbereid en als iemand dicht slaat, laat het op dat moment dan ook gebeuren. Sommige mensen hebben even tijd nodig om dit soort informatie te verwerken. Zeg dan wel dat je er later op terug komt. Het is namelijk wel belangrijk dat iemand er een reactie op geeft. Alleen dan weet je of de boodschap op de juiste manier is ontvangen.

Daarnaast is het belangrijk dat je open en eerlijk bent maar vooral ook open staat voor iemand. Er is een grote kans dat iemand jou bijvoorbeeld gaat vertellen dat diegene het lastig vind om nette kleding te vinden. Of dat deze vrouw aangeeft dat zij zich wel netjes wilt kleden, maar ook zichzelf niet wilt verliezen hier in. Het is immers iemand zijn persoonlijke stijl. Je zult als leidinggevende niet overal het antwoord op weten, maar probeer wel open te staan voor dit soort vragen. In veel gevallen willen mensen zich wel netjes kleden, alleen weten ze niet zo goed hoe dit moet. Denk hier ook van te voren over na. Hoe zou jij iemand kunnen helpen? Kun je iemand doorverwijzen naar een (imago)stylist, diegene meer laten lezen over zakelijke mode (mijn blog misschien? 😉 ) of kun je bepaalde winkels aanraden? Of is er zelfs een collega die zich goed kleed en waar diegene goed mee overweg kan? Er zijn tal van oplossingen te bedenken, mits je goed kijkt naar de behoefte van het persoon.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

 

Groetjes,

Aileen

 

 

 

 

Heb jij ook een vraag of dilemma? Stel deze via contact@prettybusiness.nl o.v.v. ‘Ask Aileen’. Vergeet niet erbij te vermelden of je anoniem of met je eigen naam in het artikel wil komen te staan.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge