Bedrijfskleding in de horeca schept verwachtingen

Heb je wel eens gelet op de kleding van de serveerster in een restaurant wanneer je aan het eten bent? Of als je een drankje besteld op het terras? De kans is klein, want meestal zijn dit geen zaken waar je mee bezig bent als je ergens wat eet of gaat drinken. Maar onbewust blijkt het toch invloed te hebben op hoe jij aankijkt tegen het restaurant. Bedrijfskleding in de horeca schept verwachtingen, zo is gebleken uit onderzoek.

 

 

Bedrijfskleding in de horeca schept verwachtingen

 

Positief imago

Simon Jersey, een Engels concern dat al 46 jaar gespecialiseerd is in bedrijfskleding heeft dit onderzocht. Zij doen vaker onderzoek naar de invloed van kleding op het werk.

Voor dit onderzoek zijn consumenten in Duitsland en Engeland ondervraagd. Daar uit is gebleken dat 88% van de ondervraagden vinden dat restaurants met personeel in bedrijfskleding over het algemeen meer service bieden dan wanneer men eigen kleding draagt. Ook vind 84% dat personeel met bedrijfskleding vakkundiger is.

 

Verwachtingen

Dit klinkt natuurlijk allemaal heel leuk voor de restaurants die gebruik maken van bedrijfskleding. Maar er is ook een keerzijde. Het dragen van bedrijfskleding schept namelijk ook verwachtingen bij de klant. Zo gaat tweederde er van uit dat de toiletten en de keuken over het algemeen schoner is. Ook gaat 81% er vanuit dat de wijnkaart gevarieerder is dan bij restaurants waar geen bedrijfskleding wordt gedragen.

Simon Jersey is naar aanleiding van de onderzoeksresultaten in gesprek gegaan met psychologe en specialist op het gebied van gedrag Donna Dawson. Zij bevestigd dat mensen uniformen koppelen aan goede service. Bedrijven die hun personeel goed kleden, die zijn trots op hun product en hechten waarde aan kwaliteit. Ook geeft ze aan dat bedrijfskleding een positieve invloed heeft op het personeel. De drager voelt zich namelijk meer gewaardeerd en de kleding zorgt er bovendien voor dat men zich meer inzet voor het bedrijf. En, niet geheel onbelangrijk, het personeel is ook makkelijker te herkennen voor klanten.

 

Om eerlijk te zijn ben ik niet erg verbaasd over de uitslag van het onderzoek. Kleding heeft nu eenmaal effect op mensen. Zowel voor werknemers als voor klanten. Het zegt immers iets over jou, het bedrijf en waar je voor staat.

 

Groetjes,

Aileen

 

 

 

Bron: Missethoreca

One Comment

  1. Wat me soms opvalt bij het uit eten gaan, is dat het zaalpersoneel misschien niet altijd een uniform draagt, maar vaak wel in dezelfde kleuren gekleed is. Zo lijkt het gebruikelijk om bijvoorbeeld allemaal in het zwart gekleed te zijn. Met een schort ervoor ziet het er dan toch vrij uniform uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge