Waar werkkleding nu écht over gaat

Afgelopen weekend stond ik weer voor een moeilijk kijkend gezicht. Ik was aanwezig bij de dag van de ZZP’er en stelde mij voor aan iemand. Wanneer ik het woord ‘zakelijke mode’ laat vallen, dan gaan mensen vaak moeilijk kijken. Nu ook weer. Zakelijke mode, dat gaat toch over pakken? Zodra ik zeg dat ik het net zo goed werkkleding kan noemen, dan ontspannen de gezichten. Oh, dus veiligheidskleding enzo? Ja, ook. Maar er is meer. Veel meer. Laat ik het eens hebben over waar werkkleding nu écht over gaat.

Waar werkkleding nu écht over gaat

Zakelijke mode en werkkleding

Als eerste wil ik voorop stellen dat ik heel goed begrijp waarom mensen zo kijken. Zakelijke mode, dan denk je inderdaad al snel aan pakken. Want als je er zakelijk uit wilt zien, dan trek je een pak aan. Dat is tenminste het beeld dat mensen vaak hebben. Ze zitten er ook zeker niet naast. Wanneer ik er écht zakelijk uit wil zien, dan doe ik dat ook. Maar het staat voor veel mensen zo ver van hun af. Wanneer je in je omgeving niet geregeld iemand in een pak ziet, dan is de kans groot dat deze kleding een muur opwerpt. Onbekend maakt onbemind, zo is vaak de uitspraak. Nu generaliseer ik, dat weet ik. Maar het is eigenlijk net zoals wanneer je nooit een arts ziet. Ineens heeft iemand zo’n wit uniform aan. Het is onbekend, dus het schept een afstand.

En dan heb je werkkleding, iets dat mensen kennen. Al is het alleen maar omdat je wel eens over straat loopt. Daar dragen mensen die aan de weg werken ook speciale werkkleding. Dus dat kennen we. Daarom ontspannen de gezichten. Tja, het is geen hogere wiskunde.

 

Inspiratie

En dan heb je nog de wereld er tussenin. De modeontwerpers die de nieuwste trends laten zien en ons regelmatig verrassen met nieuwe, vaak ook ondraagbare items op de catwalk. Deze kleding kan maar een kleine groep mensen zich veroorloven. Voor velen zijn modeontwerpers net zoals iets als pakken: je ziet het niet dagelijks om je heen, het ziet er anders uit en dus is het een andere wereld.

Tegenwoordig laten velen zich inspireren door bloggers of vloggers. Of influencers, dat ze dat met een chique woord noemen. Wat in feite hetzelfde is als die ene collega die zo populair is dat iedereen met hem of haar wil praten. Waardoor de mening van diegene ineens heel belangrijk is geworden. Dat dus, alleen dan op grote schaal. Een influencer beïnvloedt mensen, of lezers. Diegene kan je inspireren door iets te dragen of door tips te geven over hoe jij je op het werk kan kleden.

Of gewoon, zoals velen dat doen, kun je naar de confectiewinkel gaan en daar kleding kopen. Want dat doen we bijna allemaal. Een groot deel koopt daar zijn werkkleding en bepaalt ook daar wat hij of zij uiteindelijk gaat dragen tijdens zakelijke gelegenheden.

De mensen met een iets ruimer budget kunnen zich maatkleding veroorloven. Of ze gaan naar Thailand en laten zich daar voor weinig geld een pak aanmeten. Met een ruimer budget huren ze ook wel eens een personal shopper in, laten ze zich adviseren door een styliste. Of imago styliste, consultant, expert, personal branding adviseur, kleur expert en ga zo maar door. Er zijn tegenwoordig honderden soorten experts die je kunt inhuren voor advies over zakelijke mode.

 

Twijfels

Maar waar gaat het nu werkelijk over? Het gaat niet om de laatste mode, niet om wat influencers dragen of wat de regels rondom mode zijn. Het gaat ook niet om de perfecte kleur, stof of wat er in de winkel hangt. In feite zijn het allemaal trucjes om dat ene te bereiken wat we allemaal willen in het leven: je goed voelen en gehoord worden. Het klinkt heel simpel, maar dat is het niet. Want je goed voelen in je werkkleding, dat gaat bij velen niet vanzelf.

Soms lijkt het vanzelf te gaan bij een ander, omdat iemand bijvoorbeeld goed kleding kan combineren. Ik krijg ook regelmatig te horen dat ik hier zicht op heb, dat ik dit goed kan. En er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die vinden dat ik dit niet kan. Hoe dan ook, ik kom wel uit een familie waar mensen mode hebben gestudeerd, waar die interesse altijd aanwezig was en die ik ook heb meegekregen. Ik heb vier jaar lang mode gestudeerd, stages gelopen en gewerkt in deze branche. Maar ook ik sta regelmatig zuchtend voor mijn kledingkast. Dan ben ik onzeker over mijn kleding. Is het wel zakelijk genoeg? Is het vernieuwend? Is het niet te saai?

En ook ik heb regelmatig dat ik mijn foto’s terug zie en er achter kom dat ik een bepaalde outfit niet goed heb gemaakt. Of dat ik een kleur draag, zoals wit, waarvan ik achteraf vind dat deze mij niet staat en dat ik dan lezers heb die vinden dat ik het juist vaker zou moeten dragen. En dan ga ik weer twijfelen.

Maar waar gaat het hier nu over? Over werkkleding dat wel of niet saai is? Over vernieuwend zijn of de kleur wit? Nee, het zijn allemaal gedachtes en trucjes die we bedenken. Al die kleurschema’s, al die adviezen, trends en etiquettes hebben maar één doel en dat is ervoor zorgen dat jij je goed voelt.

 

Gehoord worden

Daarnaast willen mensen gehoord worden. Mensen willen erkenning, dat zit in ons. Oprah benoemde het laatst nog tijdens een gesprek met Jeff Weiner, de CEO van LinkedIn: iedereen wil na een interview met haar horen dat hij of zij het goed heeft gedaan.

Wat heeft dat met kleding te maken? Heel veel. Iedereen gebruikt zijn of haar werkkleding op een andere manier. De één wil opvallen, de ander autoriteit uitstralen en weer een ander juist meegaan in de groep. En zo zijn er nog velen gedachtes over waarom iemand bepaald kleding op het werk draagt.

Maar uiteindelijk is het de erkenning waar we naar zoeken. De één zal om die reden zo onopvallend mogelijke kleding dragen. Kleding waarvan anderen het wellicht saai zullen noemen. Maar ook deze keuze is ooit bewust genomen. Ook diegene wil zich goed voelen en gehoord worden. Hij of zij doet dit alleen niet door op te vallen met het uiterlijk. Hij of zij kiest ervoor om de stem te laten horen en geen gebruik te maken van het uiterlijk. Dat is oké.

Een ander vind het juist weer fijn om met de kleding de woorden die hij of zij gebruikt te onderstrepen. Door bijvoorbeeld met gekleurde kleding en prints vrolijk over te komen, door met een pak zich aan te passen of door met casual kleding toegankelijk over te willen komen. Want zo kun je de kleding gebruiken om gehoord te worden. Iets wat we uiteindelijk allemaal willen.

 

Van de bovenste stapel

Ik spreek vaak mensen die zeggen dat ze vanochtend ‘maar wat’ uit de kast hebben getrokken en er niet bij na hebben gedacht. Ik snap de gedachte, maar toch is alles in de handeling van iemand een keuze. Ooit heeft iemand die kleding gekocht, is er een afweging gemaakt tussen prijs, kwaliteit en uitstraling. En op de dag zelf heeft diegene er ook voor gekozen om juist dat kledingstuk op het werk te dragen. Misschien omdat het bovenop de stapel lag. Maar dan nog, als jij je niet fijn voelde in dat kledingstuk, dan zal jij echt wel de moeite nemen om de stapel op te tillen zodat je iets kon pakken wat jij wél fijn vind. Zodat jij je goed zou voelen, want dat is waar het uiteindelijk om draait.

Ik ben benieuwd wat werkkleding voor jou betekent. Laat je het mij weten in een comment?

 

Groetjes,

Aileen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge