Waarom leiders graag een Swatch horloge dragen

Vorige week schreef ik een artikel over de invloed van horloges op je gemoedstoestand. Daarin vertelde ik over een onderzoek dat was gedaan naar het verband tussen de omvang van de wijzerplaat en het gevoel van zelfvertrouwen. Op social media ontstond er een gesprek waarin er werd gesproken over welke horloges er werden gedragen op het werk. Dit zette mij aan het denken. Welke horloges zijn er populair op de werkvloer? Ik zocht het uit en kwam er achter dat het merk Swatch bij hooggeplaatste heren heel populair is. In dit artikel vertel ik je waarom leiders graag een Swatch horloge dragen en wat wij hiervan kunnen leren.

 

Afbeelding: Pixabay

Hoge piefjes

Jawel, ik heb het echt over het merk met die plastic bandjes. De horloges die je voor een paar tientjes kunt kopen in zo’n beetje iedere juwelier. Of nee, eigenlijk ook gewoon bij een willekeurig warenhuis of op één of andere horloge afdeling in een random winkel. Ik ben er persoonlijk nooit voor gevallen. Ik houd niet van plastic horloges, maar de échte hoge heren kennelijk wel.

Ik heb het over Lloyd Blankfein, de CEO van de internationale investeringsbank Goldman Sachs. Maar ook Steve Schwarzman, medeoprichter van de Amerikaanse private-equitybeheerder Blackstone is fan van de plastic bandjes. Hij heeft er zelfs meerdere in verschillende, felle kleuren en een model met verschillende afbeeldingen uit St. Tropez. Daar heeft hij, de miljardair, een vakantiehuis. De lijst wordt verder aangevuld met voormalig premier van het Verenigd Koninkrijk Tony Blair, hedgefondsmanager Chris Hohn en ook Peter Kraus, CEO van vermogensbeheerder AllianceBernstein. Als klap op de vuurpijl draagt zelfs de baas van het luxe horlogemerk Patek Phillipe een Swatch Chrono tijdens het skiën.

 

Plastic fantastic

Het moge duidelijk zijn, de hoge piefjes worden heel blij van de Swatch horloges. Maar wat is het geheim? Wat is de kracht van het horloge? Het bedrijf zelf weet het eigenlijk ook niet. Het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat men steeds meer waarde hecht aan comfort. In een wereld waar alles digitaal is en je zelfs kunt bellen met bepaalde horloges, daarin zijn de leiders ook op zoek naar eenvoud. Het hoeft allemaal niet zo gek.

Maar ook met een Swatch kun je heel goed iets van jezelf laten zien. Het is een wijze van communiceren. Door dit horloge te dragen kun je bijvoorbeeld laten zien dat je houdt van eenvoud en praktisch bent ingesteld. Ter illustratie, Schwarzman is dol op zwemmen en de plastic bandjes van Swatch drogen super snel.

 

Ja, het hoeft allemaal niet zo gek dus. Ik denk dat het dragen van een super praktisch horloge ook wel het ultieme middel is om te laten zien dat je content bent met jezelf. Je hoeft jezelf niet te bewijzen met duizenden euro’s om je pols, je weet gewoon dat je goed bent. En dat is ook wel weer zo verfrissend.

 

Groetjes,

Aileen

 

 

Bron: Fortune

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge